Hej!
Jag håller på att söka bygglov för ett fritidshus och är orolig för att jag inte ska få bygglov pga att tomten ligger vid vatten och att det blir svårt med enskilt avlopp för BDT-vatten. (har tänkt mig någon sorts mulltoa till toaletten). Största problemet är att tomten inte ligger tillräckligt högt över vattnet för att man ska få godkänt avlopp, har någoting att göra med grundvattnet mm.?

Så min fråga är vad det finns för andra möjligheter att åtgärda så man får ett godkänt avlopp inom miljöbalkens lagar. Reningsverk? Sluten plasttunna som töms? Eller är det helt kört att få bygglov, hoppas verkligen att det finns någon lösning.

Mvh
Alfons

Beroende på hur mycket höjd som saknas kanske en förhöjd infiltration kan vara något. Den går i princip ut på att man fyller upp ordentligt med bra matrial så att infiltrationen hamnar bättre. Kan ju ev kräva en pump också

Tack för svar! Hur mycket av tomten måste man höja då tro? Hur många kvm krävs. Jag har läst någonstans att det måste vara två meter över vatten nivån? Stämmer det? Kan se lite roligt ut med en två meters hög kulle på tomten:)

Någon som vet hur det är med slutet avlopp för BDT-vatten.

Mvh
Alfons

Det är tyvärr lite över min kunskapsnivå. Avloppet har jag däremot 10 meter över havet :)

Minireningsverk eller sluten tank kan vara ett alternativ.
Har inte miljökontoret i kommunen sagt vad som krävs ?
Inga andra hus som ligger i närheten ? I så fall, vad har dom ?

Har du kollat upp Aquatron? Där hamnar det hårda i en låda som komposteras och resten kan man vattna gräsmattan med.

Ingemar68 skrev:
Har du kollat upp Aquatron? Där hamnar det hårda i en låda som komposteras och resten kan man vattna gräsmattan med.
Blir DET verkligen godkänt om vanligt bädd inte blir det...? :-/

Tala med kommunens handläggare på miljökontoret, det är ändå de som slutligen skall godkänna din lösning. Sluten tank för BDT vatten är ingen lösning, även den största tank blir snabbt full. En ordentlig markbädd kan vara ca 30 kvm. Se avloppsguiden.se där kan du hitta det mesta.

Tack för svar, ska undersöka aquatron, har inte hört talas om det innan, så det är värt att kolla.
Mvh
Alfons

alfons74 skrev:
Tack för svar, ska undersöka aquatron, har inte hört talas om det innan, så det är värt att kolla.
Mvh
Alfons
Min bror håller på att bygga på västkusten och kommer stt släppa ut BDT i en bäck som efter 200m hamnar i havet vid en badstrand. Det verkar konstigt om detta är ok och inte ditt.

/Kjelle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.