Detta kom upp i frågan om kipphyvlar i en annan tråd och jag har ju en fräs, som snart bör vara i gång (hoppas jag), men nu kom det just upp en Arboga E830 på en lokal sida till ett acceptabelt pris, med skruvstäd och jag börjar undra om jag borde skaffa den eller ej.
Har lite pengar undanlagda som jag sparait ihop det senaste året, men hade menat lägga dom på saker som tillbehör till fräsen och en ny chuck till svarven. Men nu kom ju denna i siktet och jag undrar om det är något man behöver då man har en fräs.
Jag googlar i frågan och många säger JA i amerika. Fast som @Daniel_N sade har Abom79 flera pelarborrar men använder praktiskt taget bara sina fräsar. Som vanligt har jag väldigt svårt att bestämma mig. Känns lite som jag lutar emot att inte köpa den, men jag kommer ändra mig var 15:e minut, så väl känner jag mig själv.
Har lite pengar undanlagda som jag sparait ihop det senaste året, men hade menat lägga dom på saker som tillbehör till fräsen och en ny chuck till svarven. Men nu kom ju denna i siktet och jag undrar om det är något man behöver då man har en fräs.
Jag googlar i frågan och många säger JA i amerika. Fast som @Daniel_N sade har Abom79 flera pelarborrar men använder praktiskt taget bara sina fräsar. Som vanligt har jag väldigt svårt att bestämma mig. Känns lite som jag lutar emot att inte köpa den, men jag kommer ändra mig var 15:e minut, så väl känner jag mig själv.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 926 inlägg
Har du typ spakmatning på spindeln så funkar fräsen som pelarborr.
Ska du veva hela knät upp och ner för att borra......nä.
Protte
Ska du veva hela knät upp och ner för att borra......nä.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 926 inlägg
Då behöver du en pelarborr, men ett så stort as kan du väl inte köpa.
Försök hitta en måttligare och helst att spindelnosen har gänga så du kan låsa fast morsekonan.
Kompletterar du med ett koordinatbord har du en lätt, snabb och precis överfräs för trä, plast och aluminium.
Titta sedan vad en ny maskin kostar, enlig mig är begagnade överprissatta.
Jag köpte en ny Solberga som bara går och går såhär 40 år senare.
Protte
Försök hitta en måttligare och helst att spindelnosen har gänga så du kan låsa fast morsekonan.
Kompletterar du med ett koordinatbord har du en lätt, snabb och precis överfräs för trä, plast och aluminium.
Titta sedan vad en ny maskin kostar, enlig mig är begagnade överprissatta.
Jag köpte en ny Solberga som bara går och går såhär 40 år senare.
Protte
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 720 inlägg
Stort as? Tycker den ser lagom ut.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 926 inlägg
Jag har talat med heimlaga, han bor närmare och jag sitter fast hemma med barnen som spyr och har sig, så han ska inspektera maskinen. Om den är i skick så tar jag nog den för priset jag fått. Den har även matning.
Jaha då blev den frågan löst, han hade kommit överens om tid med heimlaga att titta på den, men så sålde han den åt nån annan så då han kom dit stod dom och lastade på den. Slöseri med tid och pengar, han borde egentligen betala för det.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Om man vänder på frågan så kanske jag hellre skulle ta en pelarborr med koordinatbord.
Har fräst en hel del med en sådan kombination, men aldrig använt en dedikerad fräs.
Har fräst en hel del med en sådan kombination, men aldrig använt en dedikerad fräs.
Nå jag tror jag klarar mig bra än så länge med fräsen, för jag har matning i alla 3 led och även snabbmatning, så det blir inte så mycket tidskrävande vevande att ställa in den för eventuella borrningsoperationer. Annars kan jag tänka mig det kan vara ett tidskrävande moment om man måste veva för hand för att få ner knäet t.ex., eller inte har snabbmatning så det tar en stund.