1 344 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Behöver man avstycka ??
Jag har fått tillåtelse av min far att bygga ett hus på hans fastighet. Fastigheten är ganska stor och han har sitt hus några hundra meter längre bort än där jag tänkte bygga. Det jag funderar på är om jag verkligen behöver stycka av till en ny fastighet eller om mitt hus kan stå på hans fastighet. Jag har lånelöftet klart och där står min far med som medlåntagare.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Nej, det behöver ni inte, men jag förmodar att ni behöver ett arrendeavtal för nyttjandet av marken.
Du kan stycka av i ett senare skede juridiskt sett, men då kan det vara "för sent" emotionellt. Finns inga avtal genom t.ex. arrende så kan ju din far den dagen det blir aktuellt helt enkelt vägra att stycka av sin mark. Då står man där...
Vad som sedan kan ha hänt om ett decennium eller två är det ingen som idag vet, och därför kan det vara bra att lösa det hela innan det händer något.
Om du skall stå för lån med huset som säkerhet så kommer säkert banken att vilja att det är en egen fastighet så att det går att ta panten i anspråk om det skulle vara aktuellt.
Vad som sedan kan ha hänt om ett decennium eller två är det ingen som idag vet, och därför kan det vara bra att lösa det hela innan det händer något.
Om du skall stå för lån med huset som säkerhet så kommer säkert banken att vilja att det är en egen fastighet så att det går att ta panten i anspråk om det skulle vara aktuellt.
Jag hade valt att stycka av för att slippa framtida problem. Vis av erfarenhet så är det säkrast så. Kostar ca 15-25 tkr och vid ett nybygge är det en piss i havet...
Dock så kan du påbörja en byggnation innan avstyckningen om du får bygglovet beviljat.
Dock så kan du påbörja en byggnation innan avstyckningen om du får bygglovet beviljat.
Liknande trådar
-
vad behöver man för att ansluta varmvattenberedare till sommarvatten ?
Vatten & Avlopp -
Hjälp! Betongyta behöver utjämnas...
Byggmaterial & Byggteknik -
Leda vatten från stuprör till dike. Vad behöver jag?
Vatten & Avlopp -
Behöver hjälp med beräkna svikt på altan
Altan & Uteplats -
Gammal avloppsbrunn - behöver hjälp !
Vatten & Avlopp