Halloj
Jag har gjort en utbyggnad på mitt hus. Hade en grym respekt för el när jag började men i takt med att man byggt och lärt sig mkt plus att ha kopplat ur en del gamla installationer blev man lite styvare i korken.
Har själv dragit trådarna i vp rör i ett rum. håller på och spacklar nu och ska väl till att måla när jag fick kalla fötter.
Kommer inte att driftsätta själv men skulle behöva veta om jag skall slita ner gipset eller inte. det är draget FK 1,5 svart,blå,grön/gul till samtliga uttag och brytare.
Jag har gjort en utbyggnad på mitt hus. Hade en grym respekt för el när jag började men i takt med att man byggt och lärt sig mkt plus att ha kopplat ur en del gamla installationer blev man lite styvare i korken.
Har själv dragit trådarna i vp rör i ett rum. håller på och spacklar nu och ska väl till att måla när jag fick kalla fötter.
Kommer inte att driftsätta själv men skulle behöva veta om jag skall slita ner gipset eller inte. det är draget FK 1,5 svart,blå,grön/gul till samtliga uttag och brytare.
Ingenting är installerat än. Jag har endast gjort dragningen ( men det kanske var det du menade) Det jag var mest orolig över var uttagen som sitter efter varandra. Men det är alltså OK att ha eluttagen kopplade efter varandra? man måste inte ha separat dragning till varje uttag från kopplings dosan?
Tackar ödmjukast för svaren och skall hädanefter antingen utbilda mig till elektriker eller ge fan i att koppla själv.
Tackar ödmjukast för svaren och skall hädanefter antingen utbilda mig till elektriker eller ge fan i att koppla själv.
Ja, det är ok!Fein skrev:
Haha, tror jag vad jag vill om! Lycka till!Fein skrev:
Fas,nolla och jord går förbi brytaren och vidare till lampa pga att de kommer från eluttaget. kan jag ha den svarta som tändtråd eller bör jag växla till vit? finns väl ingen bestämd färg till tändtråden vad jag har förstått. att man skall undvika gul/grön och blå säger sig självt.Granit999 skrev: