Halloj!

Skulle behöva lite hjälp med att avläsa denna gamla planritning. Vi vill sätta upp en friggebod och vill ställa den exakt 4.5m från tomtgränsen från gatan. Ska jag tolka det som att det är 11m till tomtgränsen från fasadens linje?
Samtidigt verkar det som att man inte får bebygga ett område (prickat) precis innanför gatan. Gäller det även för friggebodar?

Gammal planritning med markerad tomtgräns, mått, och en skuggad yta som representerar en byggnad, omgivet av noteringar och symbolförklaringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prickmark får du inte bygga på!

harry73
Mitt ögonmått säger att prickmarken sträcker sig 4,5m in på fastigheten och där får man varken sätta friggebod eller attefallare

Om du vill vara helt exakt med 4,50 m så måste du utgå från fastighetens gränspinnar när du mäter.

11m betyder knappast att det är exakt 11,00m. Och ännu mindre att man följt det så noggrant när huset byggdes. Ser ut som det var ett tag sedan också, med troligt mindre krav på att mäta in placeringen...

Men är det rätt att avläsa planen som att det är 11m till tomtgränsen från fasaden? För då är det bara att mäta 4.5m från den.
Prickmarken tycker jag verkar ligga på 5-5.5m om man ska lita på skalan.

harry73
Ja 11m, inte 11,00 som någon annan redan sa

Jonatan79 skrev:
Du får sätta frigga och attefallare på prickmark, [länk]
Håller med...Ett citat från:. Miljöbalk (1998:808) 7 kap

"Friggeboden får vara planstridig

Uppförandet av friggeboden får strida mot bestämmelser i detaljplan eller områdesbestämmelser. Detta innebär bland annat att den får uppföras på prickmark, eller på tomter som redan har använt hela sin byggrätt."

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Om prickmarken ligger närmare än 4,5 m från tomtgräns så måste du ändå ha dispens ...planstridig innebär inte att 4,5 m regeln får underskridas

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Kan man utgå från att planritningen är skalenlig och mäta med linjal? Det ser ut som att prickmarken ligger ca 5 m in från tomtgränsen och jag kör hellre lite marginal då.
OM någon från kommunen skulle vilja mäta så små marginaler skulle de ju behöva be om lov att beträda min tomt va?
Då kanske jag har möjlighet att flytta friggan en halv meter.

harry73
Som sagt spelar prickmark ingen roll för friggebod eller attefallare. Det är bara 4,5m från tomtgräns som räknas.
Men förvatt svara på din fråga: ja du kan mäta med linjal om det inte finns en tydligare beskrivning i texten som säger exakt avstånd

Som jag minns det från när vi byggde (2014) så är måtten inte från fasad utan från ytterkant på plattan/grunden.

Oavsett om prickmark spelar roll eller inte, så måste man ju ha godkännande från grannen. Och det är i det här fallet kommunen eftersom det är gatan. Så sluta tjata om att man får bygga frigga på prickmark, det får man inte här eftersom det är mot en gata.

Och som påpekats är det osäkert att mäta från huset, det kan mycket väl stå nån halvmeter fel. Inte helt ovanligt att kartan ritas innan husen byggs. därför är det bäst att hitta en tomtpinne (eller två) och mäta från den.

harry73
Poängen är att prickmarken inte är det väsentliga men 4,5m gränsen, och eftersom ts ögonmått säger att prickmarken går 5,5m in på tomten är det relevant för frågan att man får bygga friggebod på prickmark

Alla har fattat nu, lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.