Bahco ACJ verkar vara ett ganska vanligt förekommande system så därför skickar jag ut denna fråga i forumet för att se om någon känner igen detta.

I mitt hus byggt 1984 finns ett Bahco ACJ luftvärmesystem. I väggarna sitter ventiler/don där varm luft blåses ut i sovrum m.fl och det är dessa som jag undrar över.

Om man läser Bahcos drift- och skötselanvisningar för ACJ avbildas exakt den typ av ventil som jag har (kan ev. vara Bahco GKK). Det nämns att det är en ventil med "porös luftfördelare". I mina ventiler fanns tidigare något sådant men jag slängde alla dem härom året i tron att det var uttjänta filter (de var ganska ofräscha). Sedan dess har jag upplevt att lyhördheten genom kanalerna har ökat. Lyhördheten har inte minskat när jag provat att stoppa in t.ex G3-filter istället, så det ska nog verkligen vara någon porös luftfördelare där istället för filter, som inte bara fördelar luft utan också dämpar ljud.

Men jag har letat runt på nätet utan att hitta varken någon information eller någon produkt/artikel som jag kan använda i ventilerna. Har någon av er på forumet kunskap om vad det ska vara för artikel och var man kan få tag på den?

Manualen där jag har sett informationen kan man t.ex se på https://flaktbutiken.se/userfiles/files/manual-bruksanvisning-bahco-luftvaerme-acj.pdf. Se sidan 9 under "rengöring av ventiler" punkt nr 3 och bild nr 3.

Tack
/Magnus

Gör ett första och sista försök att "bumpa" denna tråd.

Jag antar att "luftfördelaren" sitter där för att det inte skall bli drag från donet och man slipper se insidan av donet.
Bör gå bra med G3-filtermatta eller liknande poröst material, för tät matta kan göra så att luftflödet minskar lite.
Finns inget poröst material som i så liten mängd som sitter i donet kommer att dämpar ljud mellan rum.

• Gilla
mlowen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.