Jag skulle vilja byta golv i ett förråd nere i källaren. Idag är det en heltäckningsmatta limmad på ett oisolerat betonggolv. Min tanke är att lägga på en Platon-matta, följt av någon form av isolerande material och sedan parkett.
Eftersom huset är från 70-talet tror jag att sannolikheten att limmet innehåller asbest är ganska hög. Så min fråga är:
är det ok att lämna kvar limrester på golvet för att sedan bygga nya golvet på det eller borde jag försöka få bort allt?

Jag vill inte sitta och slipa bort allt utan då blir det någon form av sanering istället.

B bouxesa skrev:
Jag skulle vilja byta golv i ett förråd nere i källaren. Idag är det en heltäckningsmatta limmad på ett oisolerat betonggolv. Min tanke är att lägga på en Platon-matta, följt av någon form av isolerande material och sedan parkett.
Eftersom huset är från 70-talet tror jag att sannolikheten att limmet innehåller asbest är ganska hög. Så min fråga är:
är det ok att lämna kvar limrester på golvet för att sedan bygga nya golvet på det eller borde jag försöka få bort allt?

Jag vill inte sitta och slipa bort allt utan då blir det någon form av sanering istället.
Vi hade en liknande lösning i källaren när vi köpte vårt hus (byggt -71). Säljaren hade kastat ut en limmad heltäckningsmatta och sedan lagt laminatgolv ovanpå en platonmatta utan att ta bort limresterna. Vid besiktningen hittades mögel som växt i limmet. Innan köpet fick säljaren riva upp golvet, kasta ut platonmattan och slipa bort klistret så jag skulle inte rekommendera en sådan lösning. Vi har lagt klinkergolv istället.

• Gilla
bouxesa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.