Hej jag är inte jätte aktiv på detta forumet men jag hittar inte informationen själv så därför vänder jag mej till er.
Jag har ett litet golvvärme system från lk som ska byggas ut med tiden. Jag har just nu 3 slingor av 7 aktiva detta driver jag med en värmebaronen mp6 elpanna. Ventilerna är manuellt inställda x antal vridna varv.
Nu har jag möjlighet att köpa en billig styrning av ventilerna med trådlösa termostater. Då uppstår ett litet problem alla ventilerna kan ju stänga vad händer med flödet? På elpanna står det att det finns en överströmnings ventil vad gör den?
Jag har ett litet golvvärme system från lk som ska byggas ut med tiden. Jag har just nu 3 slingor av 7 aktiva detta driver jag med en värmebaronen mp6 elpanna. Ventilerna är manuellt inställda x antal vridna varv.
Nu har jag möjlighet att köpa en billig styrning av ventilerna med trådlösa termostater. Då uppstår ett litet problem alla ventilerna kan ju stänga vad händer med flödet? På elpanna står det att det finns en överströmnings ventil vad gör den?
Har du utegivare till elpannan?
Har du rumsgivare (rumsenhet) till elpannan?
Om slingorna är rätt injusterade och reglercentralen är rätt injusterad gällande värmekurvan så är det knappt så att du behöver rumstermostater och ställdon till slingorna.
Golvvärme är också ett trögt system, så ur den synvinkeln så är det bara vissa rum som kan vara lämpliga att ha termostater i.
Först å främst är det injustering av slingorna samt av reglercentralen som gäller.
Hoppas att det bara är tillfälligt som ni har elpannan och att tanken är att installera någon annan typ av "panna" framöver, tex LVVP.
Har du rumsgivare (rumsenhet) till elpannan?
Om slingorna är rätt injusterade och reglercentralen är rätt injusterad gällande värmekurvan så är det knappt så att du behöver rumstermostater och ställdon till slingorna.
Golvvärme är också ett trögt system, så ur den synvinkeln så är det bara vissa rum som kan vara lämpliga att ha termostater i.
Först å främst är det injustering av slingorna samt av reglercentralen som gäller.
Hoppas att det bara är tillfälligt som ni har elpannan och att tanken är att installera någon annan typ av "panna" framöver, tex LVVP.
Varför ska du ha styrning av termodon, kostar en del och strular till sig att säga upp sig, en klassiker, kan vara lite bra, då din elpanna reglerar utifrån utetempen , så blir det rätt värme ut som nu. Med en baypass så säkerställs ett flöde för VP, med vanlig el-panna behöv det inte, normalt så har man en slinga öppen för att flödet ska vara över en värmekälla och det brukar vara bad/dusch som håller golvet lite varmt och torkar upp bra.
Jag har ute givare men ingen innegivare
Jag har utegivare men ingen innegivare jag upplever det som att slingorna är okej in justerade ska köpa en ir termometer och mäta tillopp och retur vad ska delta T var 5c? Jag har bara golvvärme på 30kvm ca 150m slang. Men ja det finns en tanke på att få tag på en bättre begangnad Nibe vvm225 (bor i södra Skåne) som sedan ska dockas till en luft/vatten utedel. Har 2st luft/luft pumpar idag som primär.Demmpa skrev:Har du utegivare till elpannan?
Har du rumsgivare (rumsenhet) till elpannan?
Om slingorna är rätt injusterade och reglercentralen är rätt injusterad gällande värmekurvan så är det knappt så att du behöver rumstermostater och ställdon till slingorna.
Golvvärme är också ett trögt system, så ur den synvinkeln så är det bara vissa rum som kan vara lämpliga att ha termostater i.
Först å främst är det injustering av slingorna samt av reglercentralen som gäller.
Hoppas att det bara är tillfälligt som ni har elpannan och att tanken är att installera någon annan typ av "panna" framöver, tex LVVP.
Det är rätt med en dim på ca 5 C, men ir-picka som det kallas fungerar inte riktigt bra, men akn ge eb fingervisning. Om den sätts mot en slang visar den en temp, mot blank yta så kan den visa olika på bara någon mm till sidan om. Bättre då med 2 st inne/utegivare för en hundring styck, som svansen på den tejpas på ut/in av en slinga. Den kommer inte att visa exakt den heller men bättre.
J jonaserik skrev:Varför ska du ha styrning av termodon, kostar en del och strular till sig att säga upp sig, en klassiker, kan vara lite bra, då din elpanna reglerar utifrån utetempen , så blir det rätt värme ut som nu. Med en baypass så säkerställs ett flöde för VP, med vanlig el-panna behöv det inte, normalt så har man en slinga öppen för att flödet ska vara över en värmekälla och det brukar vara bad/dusch som håller golvet lite varmt och torkar upp bra.
Så kort sammanfattat jag ska strunta i lks styrning och justera flödena med delta T 5c är det vid en viss ute temp eller det spelar ingen roll?D Dilato skrev:
Men om jag bytar panna till en luft/vatten då måste jag ha en bypass? Eller?
TJA det är smaksak, i nuvarande får du öka på termostaten manuellt upp eller ner för mer eller mindre värma på golvet, Med vanlig strypning så diffen blir bra, kan det bli lite svalare i huset när kylan kryper ner. En reglering med LK kan då motverka och reglera lite på en innetermostat. Men ska du vara riktigt säker på rätt temp i huset vid varje olika temp utomhus. Så finns det bara att en automatshunt monteras som känner av med utegivare. Bättre går inte få en reglering. Lite snålt med plats i lådan, både för pump och reglering, samt att det är pressade kopplingar, så allt måste sågas av för att göra något i lådan. Personligt så kan press vara på vissa ställen men inte vid objekt som har gänganslutning, dör ska det vara klämringskopplingar så det går att ta isär. Hur ser det ut med plats under pannan, slit det med, cirkpumpen sitter fel och det kostar nog mer än det smakar att bygga om något. Då kan vara en ide på en reglering av LK - modell nu finns andra fabrikat med, skumma nätet, i bland kommer det upp hela regleringar med ställdon och allt + termostater. Då ska en slinga alltid vara öppen, rex bad eller en baypass mellan fördelatrören och om du då får en slingkoppling över i dina tankar om flera GV, så är den perfekt för en baypass.
Hur vet man vilken kurvlutning/ parallellförakjutning man ska ha eller man får prova sig fram ?Demmpa skrev:
Värmebaromen mp6an som jag har är ställd på parameter 2 på 20 och parameter 3 på 29
Jag har provat mig fram men tips mottages gärna😀
Du har en utgivare 😈missade lite och då kan man ställa in kurvan som det heter se denna video
https://www.google.com/search?q=vär...ate=ive&vld=cid:b3805478,vid:9P91HQXhP0c,st:0
Och lämplig kurva är den nedre av dom 3 som visas på din bild. det är då cirka 30 C ut på slingorna vid 0 ute.
Den pannan går då att manipulera genom att lura utegivaren att det är varmare än det är.
https://www.google.com/search?q=vär...ate=ive&vld=cid:b3805478,vid:9P91HQXhP0c,st:0
Och lämplig kurva är den nedre av dom 3 som visas på din bild. det är då cirka 30 C ut på slingorna vid 0 ute.
Den pannan går då att manipulera genom att lura utegivaren att det är varmare än det är.
Är det att föredra att montera en innegivare ?
Kommer pannan fortfarande att styra via parametrarna som jag satt parameter 2 och 3. och pausa om innegivaren visar att rummet har ett högre börvärde?
Kommer pannan fortfarande att styra via parametrarna som jag satt parameter 2 och 3. och pausa om innegivaren visar att rummet har ett högre börvärde?
Både ja och nej med innegivare, beror helt på var den sitter, är det ett rum med extra värmekälla kan det bli helt fel. Värmen i övriga huset blir nog rätt svalt när termostaten säger att nu är det för varmt och pannan stänger ner