Tänkte schakta på min tomt för att kunna göra en ramp/uppfart.
Marken utanför tomten lutar lite. Markhöjden är 54cm på vänster sida och 70 på höger sida av det som ska schaktas.
Kommunen tillåter +-50cm utan marklov.
Hade en fundering på på att gräva ur exakt 50cm och låta de sista centimetrarna vara kvar och köra över dom med bilen eller något annat tungt. Tänker då har jag ju inte schaktat ur mer än tillåtet.
Tänker jag rätt eller blir det helt fel?

T Tavo83 skrev:
Tänkte schakta på min tomt för att kunna göra en ramp/uppfart.
Marken utanför tomten lutar lite. Markhöjden är 54cm på vänster sida och 70 på höger sida av det som ska schaktas.
Kommunen tillåter +-50cm utan marklov.
Hade en fundering på på att gräva ur exakt 50cm och låta de sista centimetrarna vara kvar och köra över dom med bilen eller något annat tungt. Tänker då har jag ju inte schaktat ur mer än tillåtet.
Tänker jag rätt eller blir det helt fel?
Gör en enkel skiss och skicka till kommunen med höjderna. Har du tänkt ut hur du gör med ytvatten? Trafiksäkerhet?

T Tavo83 skrev:
I princip så får du inte göra så. Du ändrar markhöjden, hur du gör det spelar ingen roll.

Men handlar det om några enstaka cm för mycket att schakta ur, så skulle jag nog bara köra, såvida du inte har någon grälsjuk granne som kommer att anmäla minsta övertramp. Om det både grävs ur och fylls med lite grus, så kommer ingen att kunna avgöra om slutresultatet ligger 5 -10 cm för djupt, såvida det inte har mätts upp nyligen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Gör en enkel skiss och skicka till kommunen med höjderna. Har du tänkt ut hur du gör med ytvatten? Trafiksäkerhet?
Det ska sägas att det är en samfällighet, man får åka in för att lasta av/på. Det åker in budbilar, posten, sopbil osv. Kan tycka att trafiksäkerheten inte kommer förändras för att jag åker upp på min tomt och parkerar. Det är redan klart att samfälligheten inte får hindra en från att åka in på sin tomt, finns domar på detta.
Ytvatten kommer rinna ner i backen då det kommer läggas grus. Sen finns det avlopp längre ner på gatan där det kommer rinna.

H hempularen skrev:
I princip så får du inte göra så. Du ändrar markhöjden, hur du gör det spelar ingen roll.

Men handlar det om några enstaka cm för mycket att schakta ur, så skulle jag nog bara köra, såvida du inte har någon grälsjuk granne som kommer att anmäla minsta övertramp. Om det både grävs ur och fylls med lite grus, så kommer ingen att kunna avgöra om slutresultatet ligger 5 -10 cm för djupt, såvida det inte har mätts upp nyligen.
Nä grannen gör in med sin bil själv på tomten så blir förvånad om han skulle anmäla. Men klart, finns ju fler grannar.
Nä precis så jag tänker. Det ska ju läggas bärlager och matt osv så tro inte det kommer synas.

Claes Sörmland
Är det inom detaljplanerat område? Utanför detaljplanerat område krävs i grunden inte marklov för åtgärder som ändrar markens höjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.