4 435 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Behöver jag göra något med "hålen" i skorstenstegel?
Hej!
Jag och min bror har murat upp min skorsten idag. sotaren sa att den var fin för sin ålder men att den behövde höjas lite( 4 lager) och att den läckte på ett ställe lite grann. detta är nu fixat.
Vi använde skorstenstegel och jag funderar på om alla hål kan utsättas för frost sprängning när vatten samlas i hålen. med bruket vi hade kvar täppte vi till en sten men behövs det verkligen?
Den är rätt ful som ni ser men i vår ska det fixas till så den blir lite finare iallafall, nu är det funktionen som gäller.
så ska jag köpa lite mer murbruk och slafsa på eller är det ett ikke problem?
MVH: Snart kan jag äntligen elda lite
Jag och min bror har murat upp min skorsten idag. sotaren sa att den var fin för sin ålder men att den behövde höjas lite( 4 lager) och att den läckte på ett ställe lite grann. detta är nu fixat.
Vi använde skorstenstegel och jag funderar på om alla hål kan utsättas för frost sprängning när vatten samlas i hålen. med bruket vi hade kvar täppte vi till en sten men behövs det verkligen?
Den är rätt ful som ni ser men i vår ska det fixas till så den blir lite finare iallafall, nu är det funktionen som gäller.
så ska jag köpa lite mer murbruk och slafsa på eller är det ett ikke problem?
MVH: Snart kan jag äntligen elda lite
Ja exakt nu är det funktion som är gäller. Nästa år ska jag göra nått finare av det hela. Det förra var gammalt vanligt tegel och det var gamalt och slitet och helt blottlagt, troligtvis sen huset byggdes men slätt iallafall. Rök kanalen är 1 tegelsten högre då huset är gå gammalt att den lutade lite. Den är 100cm på ena sidan och ca 96 cm på rök kanals sidan. Men nu lite över 100 med extra lagret.
Så är det kara blanda mer bruk och täcka hålen med det då?
Så är det kara blanda mer bruk och täcka hålen med det då?
För den intresserade så börjar det ta sig.
Liknande trådar
-
Behöver jag göra något åt detta ?
Grund & Markarbeten -
Finns det något Tec7 INTE fäster mot? Behöver göra en mall runt en stövellagning
Färg, Måla & Tapetsera -
Badrumsspegel - behöver man tänka på något särskilt?
Badrum -
Betongplatta något större än växthuset - behöver den skyddas?
Grund & Markarbeten -
Behöver något lättväxt gräs
Gräsmatta