Hej,
Jag håller på med en ombyggnation av en mindre lada som står på våran tomt. Det är lite av ett drömprojekt då jag ska bygga en musikstudio. Jag har nu några frågor angående takstolarn som jag hoppas någon här i forumet kan svara på.
MIN FRÅGA:
Behöver jag förstärka takstolarna på något vis för att klara av tyngden av ett innertak? Isåfall hur förstärker man dom på bästa sätt?
Innertaket är tänkt att vara 25mm luftspalt, 145mm isolering, ångspärr, 45x45mm reglar(glespanel) med 45mm isolering emellan, osb-skiva, gipsskiva. Jag behöver också sätta dit en 45x145mm regel på alla takstolars högben för att få plats med isolering.
FAKTA OM TAKET OCH TAKSTOLARNA:
* Takets Lutning är 36 grader
* Yttertaket består av råspont, papp, läkt och korrugerad plåt.
* Takstolarna har en spännvidd på ca 4.5m
* Takstolarna sitter på ett varierande cc-mått från 1.2m-1.8m
* Takstolarna består av lite varierande dimension. Den minsta dimensionen är dom som syns på bilderna.
* Takstolarna är runt 100år gamla
* Snözon 3
Jag håller på med en ombyggnation av en mindre lada som står på våran tomt. Det är lite av ett drömprojekt då jag ska bygga en musikstudio. Jag har nu några frågor angående takstolarn som jag hoppas någon här i forumet kan svara på.
MIN FRÅGA:
Behöver jag förstärka takstolarna på något vis för att klara av tyngden av ett innertak? Isåfall hur förstärker man dom på bästa sätt?
Innertaket är tänkt att vara 25mm luftspalt, 145mm isolering, ångspärr, 45x45mm reglar(glespanel) med 45mm isolering emellan, osb-skiva, gipsskiva. Jag behöver också sätta dit en 45x145mm regel på alla takstolars högben för att få plats med isolering.
FAKTA OM TAKET OCH TAKSTOLARNA:
* Takets Lutning är 36 grader
* Yttertaket består av råspont, papp, läkt och korrugerad plåt.
* Takstolarna har en spännvidd på ca 4.5m
* Takstolarna sitter på ett varierande cc-mått från 1.2m-1.8m
* Takstolarna består av lite varierande dimension. Den minsta dimensionen är dom som syns på bilderna.
* Takstolarna är runt 100år gamla
* Snözon 3
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ok, jag tyckte att jag gav ganska mycket info men du behöver veta dimension samt längd på takstolarnas högben och hanbjälke för att ge ett svar om jag förstår rätt? Det kommer bli ganska många olika mått då det varierar på takstolarna.Z z_bumbi skrev: