2 707 läst · 39 svar
3k läst
39 svar
Behöver jag en stötlådehyvel, eller behöver jag lära mig hyvla?
I teorin är en stötlåda det bästa sättet att finjustera längden på en träbit, utan att den flisar sig eller tappar sin perfekta 90-gradiga vinkel. I teorin. Jag tycker att jag får urslag trots stötlådan. Inte stora, men ändå irriterande när bitarna är små och precisionen viktig. Jag tycker även att det blir både obekvämt och vingligt med mina vanliga hyvlar. Nu har jag i och för sig ingen riktigt fet hyvel som borde kunna hjälpa mot vingligheten.
Min lärare nämnde precis innan han gick i går att jag borde använda en ”riktig” stötlådehyvel som både är stadigare och har ett snedställt blad som gör att den skär mer än hugger. Enligt mitt googlande finns det sådana hyvlar från Veritas och Lie Nielsen och den billigaste går loss på fem härliga tusenlappar. Ingen av de som kopierar och gör billigare hyvlar verkar ha någon.
Hur gör ni andra? Bet ihop och köpte dyrt, använder närmaste hyvel och har lägre krav eller bättre teknik än jag eller på något annat sätt? Eller går det att ta någon tung gammal best till hyvel och slipa på något smart sätt och låta den hyveln bli just en stötlådehyvel?
Min lärare nämnde precis innan han gick i går att jag borde använda en ”riktig” stötlådehyvel som både är stadigare och har ett snedställt blad som gör att den skär mer än hugger. Enligt mitt googlande finns det sådana hyvlar från Veritas och Lie Nielsen och den billigaste går loss på fem härliga tusenlappar. Ingen av de som kopierar och gör billigare hyvlar verkar ha någon.
Hur gör ni andra? Bet ihop och köpte dyrt, använder närmaste hyvel och har lägre krav eller bättre teknik än jag eller på något annat sätt? Eller går det att ta någon tung gammal best till hyvel och slipa på något smart sätt och låta den hyveln bli just en stötlådehyvel?
Jag kör med Veritas stötlådehyvel. Läser du på lite kommer du se att den har en viktig fördel gentemot Lie Nielsens variant (som dessutom är dyrare). Lie Nielsens blad sitter med högre vinkel vilket ger större skärmotstånd o eggen slits snabbare, ganska mycket snabbare. Finns en del om detta på nätet.
Tunnare bitar skär Veritas fint, tjockare får man kötta på med rätt bra kraft o fart även med lågvinklat och snedställt blad. Hyvlar sällan tjockare än 25mm.
Hyvlar snett gör den sällan eller aldrig, min hyvel går i en ränna som inte tillåter att något går snett. Urslag känns lite beroende på träslag o hur bra support man har bakom ämnet.
Tunnare bitar skär Veritas fint, tjockare får man kötta på med rätt bra kraft o fart även med lågvinklat och snedställt blad. Hyvlar sällan tjockare än 25mm.
Hyvlar snett gör den sällan eller aldrig, min hyvel går i en ränna som inte tillåter att något går snett. Urslag känns lite beroende på träslag o hur bra support man har bakom ämnet.
Ja den ser ju väldigt trevlig ut och jag får kanske vara beredd på att öppna plånboken om jag vill ha det bästa. Tyvärr är väl marknaden för liten för att Quangsheng och de andra ska börja kopiera. Ingen gammal stanley eller annat att leta på loppisar efter?
Ser jag rätt i att stålet sitter snett, men är slipat rakt? Skulle ju vara bra då jag på min brittiska pansarslip föredrar raka stål.
Ser jag rätt i att stålet sitter snett, men är slipat rakt? Skulle ju vara bra då jag på min brittiska pansarslip föredrar raka stål.
Korrekt, stålet är slipat rakt. På tal om stål är detta ett tillfälle jag tycker det är värt att lägga extra pengar på pmw-11. Ändträ sliter egg och det är tråkigt att bryna. Stålet till den hyveln är för övrigt rätt tjockt i maffigt o var det som fick mig att överge Tormeken för gott o köpa den brittiska pansarslipen.Hep skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
https://www.inthewoodshop.com/ShopMadeTools/index.html
Och sen skrolla ner och börja läs, obs även det som ser ut som rubriken är en länk (den gröna) som handlar om hans shootingboards. Högre upp finns också hur han gjort sina 'korvar' som extrahandtag när man hyvlar.
Och sen skrolla ner och börja läs, obs även det som ser ut som rubriken är en länk (den gröna) som handlar om hans shootingboards. Högre upp finns också hur han gjort sina 'korvar' som extrahandtag när man hyvlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade den här på youtube. Han har gjort det för att slita lika mycket på hela stålet. Det funkar säkert till det, men om jag inte tänker fel så hugger den lika rakt som vilken hyvel som helst så länge rörelsen är vinkelrät mot eggen. Om sedan ett snedställt stål egentligen skär mer än det hugger, eller om det bara gör vinkeln mindre vet jag inte. Är det något liknande som australiern gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Något liknande ja. Virket rör sig inte vinkelrätt mott eggen tänker jag?Hep skrev:Jag hittade den här på youtube. Han har gjort det för att slita lika mycket på hela stålet. Det funkar säkert till det, men om jag inte tänker fel så hugger den lika rakt som vilken hyvel som helst så länge rörelsen är vinkelrät mot eggen. Om sedan ett snedställt stål egentligen skär mer än det hugger, eller om det bara gör vinkeln mindre vet jag inte. Är det något liknande som australiern gjort?
[bild]
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Ska det bli mindre motstånd måste stålet vara vinklat i förhållande till hyvelns färdriktning. Rampade shooting boards som på bilden hjälper i starten då man inte träffar hela plankan direkt + sliter lite mer jämnt men det ska väl till lite bredare plank innan det ger riktigt utslag.Hep skrev:Jag hittade den här på youtube. Han har gjort det för att slita lika mycket på hela stålet. Det funkar säkert till det, men om jag inte tänker fel så hugger den lika rakt som vilken hyvel som helst så länge rörelsen är vinkelrät mot eggen. Om sedan ett snedställt stål egentligen skär mer än det hugger, eller om det bara gör vinkeln mindre vet jag inte. Är det något liknande som australiern gjort?
[bild]
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Så det räcker inte att stålet rör sig i vertikalled samtidigt för att få till en skärande rörelse?Ola C skrev:
Stålet rör sig inte. Rampade shooting board ger dessutom bredare ingrepp så mer motstånd teoretiskt.Frustrator skrev:
Det är samma som att hyvla vanligt, om man vinklar hyveln från färdriktningen minskar motståndet. Hyvlar man i en vinkel över träet men har hyveln rakt färdriktningen minskar det inte.
Har med skärvinkeln att göra snarare än att det skär mer än hugger.
Redigerat:
Jag kör med veritas stötlådehyvel och deras anhåll+skena. Om du vill svänga förbi och prova skillnaden så är det bara att slå en signal. Ang att det slår ut på i bakant när man hyvlar ändträ så har Rob Cosman ett riktrigt bra trick om att ta några snabba skär i bakkant först i vinkel så att fibrerna stöttar varandra hela vägen ut. Dåligt förklarat men titta på den här video, (jag har länkat 2:20 in i filmen där han visar det)
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
När hyveln 'stiger' på rampen så rör sig väl stålet i höjdled samtidigt som det rör sig framåt?Ola C skrev:
Jag utgår från att du har rätt och jag har fel men att jag inte begriper. Så försöker begripa. (Du vet att det kan ta tid..)