Hejsan! Har precis dragit ny ventilation från badrummet upp i en utav min 2 huvar. Det har original gått ventilation från badrummet upp i en av huvarna men av någon anledning valde man att ta bort den lösningen för á 15 år sedan när man renoverade badrummet. Man valde då att hela ta bort röret på vinden och sätta fläkten i ytterväggen istället. Nu har dock förra ägarna valt att bygga uterum där så fläkten gick rakt ut i det oisolerade uterummet = mycket fukt på vintern. Så jag valde att åter montera dit ett riktigt rör från badrummet.
Röret är 30mm isolerat enligt rekommendation för just kondensens skull.
Det som egentligen skiljer sig åt från original är ju att det från början nog bara vart självdrag i hela huset, man hade väl inte fläktar på 70-talet? Eller? Nu har jag satt dit en paxfläkt som går på ett grundflöde 15l/s enligt dagens norm i badrum.
Det jag dock märkt nu är att det blir kondens uppe i huvens tak varpå det droppat ner några droppar på pappen på vinden som ligger på isoleringen. Det är inga mängder men tänker ändå att det kanske behövs ses över?
Huvarna jag har är inte jätteventilerade vilket jag tror kan vara ett problem?
Se bifogade bilder, där ser man att det lixom är en skiljevägg i mitten av huven som skiljer de båda rören åt. Det aluminiumbeklädda röret är det jag dragit nu och röret till vänster är originalröret som går från köksfläkten.(har rostskyddsmålat huvarna i somras)
Stämmer det tror ni att jag nog har en för dåligt ventilerad huv? Sista bifogade bilden på plåttaket visar hur många andra huvar ser ut idag, där det lixom är helt öppet med en böjd plåt över. Är det sådana huvar man kanske ska ha för att helt förhindra att det kondenserar? Eller är det helt normalt med några droppar om vintern som sedan på sommaren torkar? Men borde det dock inte regna in på den typen utav huvar? Är det helt öppet ner till vinden i en sådan huv med en böjd plåt?
Uppskattar all hjälp
Tack!
Röret är 30mm isolerat enligt rekommendation för just kondensens skull.
Det som egentligen skiljer sig åt från original är ju att det från början nog bara vart självdrag i hela huset, man hade väl inte fläktar på 70-talet? Eller? Nu har jag satt dit en paxfläkt som går på ett grundflöde 15l/s enligt dagens norm i badrum.
Det jag dock märkt nu är att det blir kondens uppe i huvens tak varpå det droppat ner några droppar på pappen på vinden som ligger på isoleringen. Det är inga mängder men tänker ändå att det kanske behövs ses över?
Huvarna jag har är inte jätteventilerade vilket jag tror kan vara ett problem?
Se bifogade bilder, där ser man att det lixom är en skiljevägg i mitten av huven som skiljer de båda rören åt. Det aluminiumbeklädda röret är det jag dragit nu och röret till vänster är originalröret som går från köksfläkten.(har rostskyddsmålat huvarna i somras)
Stämmer det tror ni att jag nog har en för dåligt ventilerad huv? Sista bifogade bilden på plåttaket visar hur många andra huvar ser ut idag, där det lixom är helt öppet med en böjd plåt över. Är det sådana huvar man kanske ska ha för att helt förhindra att det kondenserar? Eller är det helt normalt med några droppar om vintern som sedan på sommaren torkar? Men borde det dock inte regna in på den typen utav huvar? Är det helt öppet ner till vinden i en sådan huv med en böjd plåt?
Uppskattar all hjälp
Tack!
Japp den biten är jag med på! Tror bilden får det att se ut o vara närmare än vad det är. Spelar det in sammanhanget dock någon roll?T tgvent skrev:
Men hur är det tänkt att fungera? Man måste väl ventilera ut luften ut ur huven?
Liknande trådar
-
Vilken dimmer/brytare behöver jag?
El -
Vad för isolering behöver jag till bergvärmerör?
Värmepumpar -
Ska måla golvet med epoxifärg i garaget, behöver man grundmåla golvet innan med primer?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Behöver råd för att anpassa amerikanskt Peloton Tread till svensk elstandard
El -
Behöver mer spridning i huset av värmen från kaminen
Värme allmänt