Hej!

Jag har två frågor:

Jag ska konvertera hela huset till golvvärme. Jag kommer alltså inte ha kvar några element som kräver högre framledningstemp.

Jag har idag en elpanna med utegivare. Jag behöver en shunt för att få upp flödet i slingorna. Jag planerar att byta värmekälla framöver, men den nya värmekällan kommer ha utegivare den med.

Frågan är då behöver jag en shunt med utegivare eller ska jag satsa på en "vanlig"?

Min andra fråga gäller inkopplingen.

Jag ska ha två fördelare (en på varje plan) som jag förstått att man ska ha för att kunna lufta systemet.
Hur kopplar jag shuntgruppen till fördelarna, eller måste/bör jag ha en shuntpump för varje fördelare? Alltså två shuntpumpar, eller sätter jag en tvåvägsfördelare vi shuntpumpen för att fördela vattnet till de två fördelarna för respektive våning.

/Jonas

1. Nej jag har aldrig fattat varför man ska ha utetemp reglering även på shunten. Det kangke ger någon ytterligare frihetsgrad i regleringen men jag har då aldrig saknat det. Regleringen sker i pumpen och vid behov med slingornas termostater.

2. Du har bara en shunt+cirkpump. Direkt efter shunten så monteras T-kors - fördelarna parrallellkopplas alltså efter shunten.

Tackar för de svaren.

Det var som jag misstänkte onödigt med den dyrare shunten...

Tckar för svaret om inkopplingen av fördelarna. Jag har letat på Wirbos hemsida, men det finns inte beskrivet någonstans hur denna inkoppling skall göras.

/Jonas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.