Behöver råd för vad som gäller om sprängning, juridskt + försäkringsmässigt.

Grannfastigheten ska utföra stora sprängningsarbeten framöver. Vem besiktigar normalt kringliggande hus? Behöver jag anlita en oberoende egen besiktningsman för säkerhets skull? Om det uppstår skador hur bevisar man det?
Finns det nån chans att få ersättning, eller brukar man bli blåst som husägare? (Den firman som ska spränga har kört ett väldigt fult spel förut mot oss kringboende, så good-will är bara att glömma)

Tack så mycket. Det låter ju lite lurigt att ha en partisk besiktningsman !?

Mitt tips är att du som komplement till sprängarens besiktning fotograferar huset invändigt och utvändigt noggrant. Helst med närbilder runt extra känsliga områden, tex runt dörr-och fönsterkarmar, ev valv, grundmur, ev tegelfärgat osv. Då har du egna bevis på hur det ser ut innan sprängningarna. Det kan också vara bra för din egen sinnesfrids skull, om du inte har dokumenterat innan sprängningen och upptäcker en spricka efteråt så är det väldigt lätt att tro att det beror på sprängningen fast sprickan kanske fanns där redan innan, och så blir man osams med grannen i onödan.

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Bra idé!

(Men grannen är jag redan osams med ;) En multinationell miljard-koncern ;) )

• Gilla
  • Haha
Arwin och 3 till
  • Laddar…
K kebab skrev:

Grannfastigheten ska utföra stora sprängningsarbeten framöver. Vem besiktigar normalt kringliggande hus? Behöver jag anlita en oberoende egen besiktningsman för säkerhets skull? Om det uppstår skador hur bevisar man det?
Finns det nån chans att få ersättning, eller brukar man bli blåst som husägare? (Den firman som ska spränga har kört ett väldigt fult spel förut mot oss kringboende, så good-will är bara att glömma)
Egen erfarenhet: Partisk besiktning är inte att lita på. Men du ska låta göra före- och efterbesiktning. Du ska absolut ta med ALLT på din fastighet; staket, plank, stenläggning, uthus, garageuppfart, husgrund, pool osv. Sen inomhus om du har källare, lägg vattenpass o ta foto på golv, ytterväggar, foto på väggar för ev sprickbildningar, i gatuplan, foto på väggar och deras hörn, golv, golvsocklar och om de är täta eller finns skilje. Ovanvåning samma. Fönster, fönsterglas, dörrar, rör. Rubbet. Ta så många foto du kan. Kostar inget! Ta även helbilder på hus o trädgård från flera vinklar. Lägg gärna ut en sten vid varje meter, så de syns på bild.

Min man ansåg att jag var lite överdriven, men det visade sig att jag hade kunnat ha fler bilder.

När det gäller besiktning och protokoll så var noga att ALLT besiktigas utifrån att det ska sprängas. Inte en vanlig husförsäljning alltså. Se till att du t ex får ute vägg 1 söder besiktigad som ok UTAN sprickbildningar, eller ta foto på de som finns. Nästa vägg osv. Fönster och dörrar för sig, utifrån och inifrån. Även om ditt hus inte är stans nyaste och snyggaste, så har grannen som är MARKÄGARE ett mycket långtgående ansvar enligt lagens Jordabalk o Miljöbalk.

• Gilla
  • Älska
OFP och 2 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
K kebab skrev:
Lyssna på en som har erfarenhet!

1) Grannfastigheten står för besiktningen men du ska ABSOLUT göra en egen, som du betalar för och som du kan ta fram vid behov.
2) Du ska be sprängaren att visa hur man läser av vibrationsmätaren som sätts på ditt hus, så du själv kan se vilka värden som uppmätts
2) Polisanmäl omgående om något går fel.

Vad alla än säger om att det är sprängarens ansvar att bevisa att han inte gjort fel så kan han enkelt komma undan ansvaret.

Det korta versionen är att han arbetar tillsammans med besiktningsmannen som vid efterbesiktningen säger att skadorna beror på annat än sprängningen. Och sedan säger man till ditt försäkringsbolag att man har erbjudit sig att ersätta skadorna men att ni har nekat. Då har du inte mycket att komma med. Det är inte ens säkert att du får ut något för dina skador på försäkringen.

För den längre versionen läs här.

• Gilla
larka742 och 1 till
  • Laddar…
K kebab skrev:

Glömde: bra om du samlar allt på ett ställe, t ex en pärm. Skriv in alla händelser löpande med datum; när ni fick veta om förestående arbete, vem ni talar med och om vad osv. Även om du begär ut beslut o handlingar från kommunen, ev länsstyrelsen, så samla alla papper. Kanske är det anmälnings-eller tillståndsplikt; kolla så allt är i giltiga beslut, översiktsplan och detaljplan. Kolla vad PBL o PBF säger.

Bättre att vara väl förberedd än motsatsen ...

• Gilla
kebab
  • Laddar…
Svenska Kyrkan har utfört sprängningsarbeten i Bromma (Stockholm) och anlitat en besiktningsfirma för att ta hand om ... besiktningar :) Tyvärr visar det sig att besiktningsfirman i detta fall är 100% partisk. Vi är flera husägare som upplever att vi fått skador på husen, inklusive grund, väggar och golv. Hur "bergvärmerören" ser ut vågar jag inte tänka på.

Besiktningsföretaget slår ifrån sig alla försök till dialog och/eller kompensation och vi försöker just nu komma på hur/vad vi skall göra. Vi har pratat med försäkringsbolag, som hänvisar till (annan) jurist. Svenska Kyrkan, som är huvudman och ytterst ansvarig för projektet, återkopplar öht inte.

De har inte besiktigat alla fastigheter som ligger i "det påverkade området" och de har inte heller placerat vibrationsmätare vid alla dessa fastigheter. Både besiktning och utplacering av vibrationsmätare har gjorts godtyckligt och utan någon som helst logik.

Så jag skulle säga, och instämma med andra inlägg, dokumentera precis allt du kan komma på, inklusive marknivåer, etc. runt ditt hus innan arbetet påbörjas.

K kebab skrev:

Aj, glömde även detta: Givetvis måste du ta bilder på området där det ska sprängas och göras mark- och byggarbeten. Gör det löpande, ibland varje dag, ibland varje vecka. Och dokumentera gärna hela området. har du tillgång till drönare är det ren lyx = Använd!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
joho68 joho68 skrev:
Svenska Kyrkan har utfört sprängningsarbeten i Bromma (Stockholm) och anlitat en besiktningsfirma för att ta hand om ... besiktningar :) Tyvärr visar det sig att besiktningsfirman i detta fall är 100% partisk. Vi är flera husägare som upplever att vi fått skador på husen, inklusive grund, väggar och golv. Hur "bergvärmerören" ser ut vågar jag inte tänka på.

Besiktningsföretaget slår ifrån sig alla försök till dialog och/eller kompensation och vi försöker just nu komma på hur/vad vi skall göra. Vi har pratat med försäkringsbolag, som hänvisar till (annan) jurist. Svenska Kyrkan, som är huvudman och ytterst ansvarig för projektet, återkopplar öht inte.

De har inte besiktigat alla fastigheter som ligger i "det påverkade området" och de har inte heller placerat vibrationsmätare vid alla dessa fastigheter. Både besiktning och utplacering av vibrationsmätare har gjorts godtyckligt och utan någon som helst logik.

Så jag skulle säga, och instämma med andra inlägg, dokumentera precis allt du kan komma på, inklusive marknivåer, etc. runt ditt hus innan arbetet påbörjas.
Fy fasen va tråkigt.
Man är väldigt liten när det kommer till sånt här. :sweat::sweat::sweat:

Vet ni hur ska de spränga ? Om de använder Simplex eller Krut då går det göra mycket minimalt kraft. Många körs Simplex i deras gamla källare att spränga för de kan använda så lite krut att minimera kraften. Jag har pratat med en bra firma med lång erfarenhet och de sade att det har inte behövt besiktning i många små projekt. Så du kan prata med någon sprängfirma och ta information vad som krävs. Mvh

K kebab skrev:
Fy fasen va tråkigt.
Man är väldigt liten när det kommer till sånt här. :sweat::sweat::sweat:
Så ser rättsskyddet ut generellt för den "lilla människan" i Sverige i många situationer, tyvärr.

Stora organisationer, myndigheter och företag kommer ofta undan genom att antingen helt tiga ihjäl problemet och/eller genom att anlita nn jurister som kör över gräsrötterna. Det är många som släpper sådant här för att de inte orkar och/eller inte har råd att driva frågan.

• Gilla
kebab
  • Laddar…
A Ahm.s skrev:
Vet ni hur ska de spränga ? Om de använder Simplex eller Krut då går det göra mycket minimalt kraft. Många körs Simplex i deras gamla källare att spränga för de kan använda så lite krut att minimera kraften. Jag har pratat med en bra firma med lång erfarenhet och de sade att det har inte behövt besiktning i många små projekt. Så du kan prata med någon sprängfirma och ta information vad som krävs. Mvh

Vet inte ännu. Men det är ett jätteprojekt. Dom ska ner 8 meter på många tusen kvm. Misstänker att en stor del av det är berg.

K kebab skrev:
Vet inte ännu. Men det är ett jätteprojekt. Dom ska ner 8 meter på många tusen kvm. Misstänker att en stor del av det är berg.
Det låter stort o inte små simplex. I af, Prata med någon sprängare först o ta en idé och sen prata med grannen förbredd så han vet du har koll om sprängning o vad som krävs. Prata med kommunen bygglovsavdelning med om du kan få lite tips o Råd från de. Lycka Till..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.