Vad ska jag göra.Nu behöver jag lite råd igen.Har vunnit 2 rättegångar .

En kvinna som hyr en fastighet av ett bolag ifrån sth.sedan 5 år tillbaka .Den fastigheten saknar servitut eller andra avtal på samfälld väg.Har försökt att prata med vd. Men slutar med att han slänger på luren.

Den samfällda vägen är verkligen inte byggd för tung trafik.Speciellt inte de sista 2 årens regnande och blöta vintrar utan tjäle.Hon har inte kunnat tagit att jag sagt åt henne när det är olämpligt att rida.Hon har hyrt ut stallplats utan att fråga markägare som har mantal.Hängt ut mej på nätet ,som lett till att jag blivit förnedrad ,falskt anklagad för olika saker,1 gång var det 133 inlägg åtalat ,mej för ofredande.Med vittnen som ljög i tingsrätten och inte sa sanningen

Nu vann jag allt med den hjälp jag fick här.Där rätten bad om ursäkt ,vad jag blivit utsatt för.Men hon slutade inte .Utan nitade på vägenhoppade ut och skrek du din jävla hor unge ,jävla horkärring du tror att du känner mej va .Du har inte sett vad jag kan göra emot dej.Hon släpade med sej min grannfrun dessutom och hon själv vid andra rättegången .Utan att vara kallad .

Jag blev så skakad så jag fick ta panik ångest medecin för att klara att prata..Sen gick de ut med rykten att om alla hade fått vittna så skulle jag ha förlorat.Har bara sagt till de här 3 och 1 till som inte tillhör samfälligheten.

Nu har dom jävla och hört med kranbilar jättetunga traktorer.Som helt har deformerat vägen .Dessutom försökte jag förra året vid tjällossningen ställa ut fårnät en bit ut i vägen utan att hindra personbilar.Dom stal ,skyltarna.Körde sönder ,en blöt vinter utan tjälen och en sommar som gjorde att min åker helt låg under vatten . De här 4 grannarna tog inte hänsyn att vägen är en lös jammal sjöbotten .

Nu hände det som inte fick hända.När kyan slog till 23 minusgrader, så utlöste mun jordfelsbrytare till o h slog sönder generatorn till luftvärmepumpen och hela vatten systemet frös.Fick ta hit rörmokare som kopplade bort allt vatten .Satte in en ny luftvärme pump .Fick ta min tvätt till Sala 5 mil tur / ret.för att tvätta .

Nu först har jag orkat ta tag i det här.Eftersom felet ligger i vägen går det inte på min hemförsäkring .Min granne ville inte bilda en vägförening när jag tog up det med honom.Vi har en outredd samfälld väg .MD endast 4 fastigheter som har mantal .I min styckning så står det att jag har andels tal i vägen.Dessitom har min granne tillåtit att alla får bryta emot enkelriktat så de är min och en fastighet till som får så sönderkört.

Är det verkligen min skyldighet att reparera år efter år ,o h dessutom skadegörelse på fastigheten .Nu har jag installerat en tvättmaskin inne.Mwn rörmokaren sa att avloppsrör och elkablar behöver bytas .En kostnad på mellan 25- 45000 kr .Bara nya dragningar och ny luft ärmepump gick på33 000 kr..Jaja nyttjar inta vägen.Har nedfarter ifrån fiksvägen på övre etagen..Men grannarna verkar tro att jag ska betala för stä kan här på 43 m som går över mena tomtgräns.

Tillråga på allt så plogade min granne bort ytskiktet som jag och han som köpte mitt barndoms hem la på.Eftersom han som skött vägen min andra granne hittat ett extra knäck och fylla i potthål .Hittade en faktura 28 tim på 9 fastigheter 1100 kr grus.Jag har solidarisk betalat honom utan avtal,i 27 år av 30 .men ändå fått laga själv för 140 tusen med hans kostnader .Jag tycker att det är bedrägeri o h kadegörelse ,egenmäktigt förfarande.

Kan ni ge mej råd vad jag ska göra ,försökte prata med han som skött vägen. Ja pratar inte med dej. Fick jag till svar.

.
 
Redigerat av moderator:
  • Ledsen
  • Gilla
Maria.B och 1 till
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Vad ska jag göra.Nu behöver jag lite råd igen.Har vunnit 2 rättegångar .En kvinna som hyr en fastighet av ett bolag ifrån sth.sedan 5 år tillbaka .Den fastigheten saknar servitut eller andra avtal på samfälld väg.Har försökt att prata med vd. Men slutar med att han slänger på luren.Den samfällda vägen är verkligen inte byggd för tung trafik.Speciellt inte de sista 2 årens regnande och blöta vintrar utan tjäle.Hon har inte kunnat tagit att jag sagt åt henne när det är olämpligt att rida.Hon har hyrt ut stallplats utan att fråga markägare som har mantal.Hängt ut mej på nätet ,som lett till att jag blivit förnedrad ,falskt anklagad för olika saker,1 gång var det 133 inlägg åtalat ,mej för ofredande.Med vittnen som ljög i tingsrätten och inte sa sanningen
Nu vann jag allt med den hjälp jag fick här.Där rätten bad om ursäkt ,vad jag blivit utsatt för.Men hon slutade inte .Utan nitade på vägenhoppade ut och skrek du din jävla hor unge ,jävla horkärring du tror att du känner mej va .Du har inte sett vad jag kan göra emot dej.Hon släpade med sej min grannfrun dessutom och hon själv vid andra rättegången .Utan att vara kallad .Jag blev så skakad så jag fick ta panik ångest medecin för att klara att prata..Sen gick de ut med rykten att om alla hade fått vittna så skulle jag ha förlorat.Har bara sagt till de här 3 och 1 till som inte tillhör samfälligheten.Nu har dom jävla och hört med kranbilar jättetunga traktorer.Som helt har deformerat vägen .Dessutom försökte jag förra året vid tjällossningen ställa ut fårnät en bit ut i vägen utan att hindra personbilar.Dom stal ,skyltarna.Körde sönder ,en blöt vinter utan tjälen och en sommar som gjorde att min åker helt låg under vatten .De här 4 grannarna tog inte hänsyn att vägen är en lös jammal sjöbotten .Nu hände det som inte fick hända.När kyan slog till 23 minusgrader, så utlöste mun jordfelsbrytare till o h slog sönder generatorn till luftvärmepumpen och hela vatten systemet frös.Fick ta hit rörmokare som kopplade bort allt vatten .Satte in en ny luftvärme pump .Fick ta min tvätt till Sala 5 mil tur / ret.för att tvätta . Nu först har jag orkat ta tag i det här.Eftersom felet ligger i väggen går det inte på min hemförsäkring .Min granne ville inte bilda en vägförening när jag tog up det med honom.Vi har en outredd samfälld väg .MD endast 4 fastigheter som har mantal .I min styckning så står det att jag har andels tal i vägen.Dessitom har min granne tillåtit att alla får bryta emot enkelriktat så de är min och en fastighet till som får så sönderkört.År det verkligen min skyldighet att reparera år efter år ,o h dessutom skadegörelse på fastigheten .Nu har jag installerat en tvättmaskin inne.Mwn rörmokaren sa att avloppsrör och elkablar behöver bytas .En kostnad på mellan 25- 45000 kr .Bara nya dragningar och ny luft ärmepump gick på33 000 kr..Jaja nyttjar inta vägen.Har nedfarter ifrån fiksvägen på övre etagen..Men grannarna verkar tro att jag ska betala för stä kan här på 43 m som går över mena tomtgräns.Tillråga på allt så plogade min granne bort ytskiktet som jag och han som köpte mitt barndoms hem la på.Eftersom han som skött vägen min andra granne hittat ett extra knäck och fylla i potthål .Hittade en faktura 28 tim på 9 fastigheter 1100 kr grus.Jag har solidarisk betalat honom utan avtal,i 27 år av 30 .men ändå fått laga själv för 140 tusen med hans kostnader .Jag tycker att det är bedrägeri o h kadegörelse ,egenmäktigt förfarande. Kan ni ge mej rå vad jag ska göra ,försökte prata med han som skött vägen. Ja pratar inte med dej. Fick jag till svar.


.
Vill börja med att rekommendera att du delar upp dina texter lite; Det var väldigt svårläst nu när det inte var stycken med mellanrum osv.

Var inte helt med, men förstår att det finns en fejd om vägen utanför din fastighet (eller på din fastighet?)?

Om du inte nyttjar vägen så är väl underhåll inte ett problem: Kör andra sönder den (som ev eller ev inte, beroende på tolkning) har rätt att nyttja vägen, så blir det ju då deras problem?
Vad handlade rättegången som du vann om ? Hade det att göra med att ingen annan får nyttja vägen eller vad ?

Vad luftvärmepump, tvättmaskin osv har med saken att göra förstår jag inte alls ?
 
  • Gilla
Emil Olofsson1 och 7 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vill börja med att rekommendera att du delar upp dina texter lite; Det var väldigt svårläst nu när det inte var stycken med mellanrum osv.

Var inte helt med, men förstår att det finns en fejd om vägen utanför din fastighet (eller på din fastighet?)?

Om du inte nyttjar vägen så är väl underhåll inte ett problem: Kör andra sönder den (som ev eller ev inte, beroende på tolkning) har rätt att nyttja vägen, så blir det ju då deras problem?
Vad handlade rättegången som du vann om ? Hade det att göra med att ingen annan får nyttja vägen eller vad ?

Vad luftvärmepump, tvättmaskin osv har med saken att göra förstår jag inte alls ?
Förlåt det blev lite mycket .Jag blev åtalad när jag och grabben till mitt föräldrahem beslutade ,att lägga på ett ordentligt slitlager.Så kom dom ridande och red emot e kelriktat .Jag sa åt dom.( ingen är markägare ) Ni får inte rida nu vi håller på att laga vägen .Låt det få sätta sej först.Dom skrek och red vidare.Med orden det får vi viss det .Det är en samfälling.Dom kom ridande tillbaka. Hämtade min telefon och filmade skadorna. SÅ kom dom tillbaka (emot enkelriktat ) hade då en kvinna med sej som hyr en fastighet hon har inga avtal fastigheten saknar servitut.Hon ledde sin häst de andra satt upp på hästryggen och bakom mej fanns en släkting med en stor kamphund.Så jag var helt inspärrad .Jag sa till henne att hon inte fick rida för vi höll på att laga vägen .Att hon inte hade någon bestämmande rätt alls (hon och hennes kompisar har aldrig lagat efter sej eller tagit hänsyn alls) Då börja hon skrika till mej Det har jag visst det .Jag har större rätt att rida här än att köra bil. Hon åberopade allemansrätten Se preja hon mej med hästen.Jag stor med armarna upp och ut för att skydda mej.Jag är 1 ,53 lång och 40 kg .Lätt att knuffa omkull.Då anklaga hon mej för att ha tagit tag i hennes axlar och knuffat henne baklänges .Så polisanmälde hon mej ,och fick de här andra 2 att vittnet hennes historia till 100% .Dom hade kropps kameror ,men filmen slutar när jag står med armarna och försöker skydda mej .Vittnena ändrade sin historia .Äklagaren ville dömma mej för deras historia som inte var sann .Jag berättade när de hör kvinnorna hade lämnat rättssalen.Jag skulle inte ta i dom med tång ens.Ok om ni dömmer mej så får dom eld på brasan att man kan ljuga en historia ,där dom skulle egentligen dömmas för skadegörelse.Jag berättade att dom hade filmat .ej med både mobil,och den filmen fick jag av en på nätet .Så dom hade dessutom spridit filmen på nätet .Jag fick igenom en ny rättegång och occhon fick order att lämna in alla filmer på mej,till polisen .Så jag blev kallad till polisen och titta på filmerna.Så skrev jag ett brev och överklagade till åklagaren. Talade om att vittnena var jävliga eftersom de var do som ridit sönder vägen mest .Tog fram bilder ifrån den dagen,och tidigare bilder .Berättade också att vittnena hämtade sina hästar samma dag första rättegången.Så blev det en ny rättegång.Jag talade om att dom hade massakern vägen under hela blöta vintern och tjäl lyssningen,.en trots det så ville åklagaren dömma mej.Då åberopade jag nja 1996 sid 495 . Allemansrätten är emellertid begränsad.att nyttjande av annans mark,inte får ske nämnvärd skada,eller olägenhet för fastighetsägaren ägaren eller annan rättsinnehavare .Jag säger inte vad jag egentligen tycker om såna här människor,eller vad jag skulle vilja göra .Det har jag inom mej ,och det har nog räddat mej att inte spöa upp dom.
 
Jag har aldrig hört talas om enkelriktade grusvägar på landet. Det går väl i teorin, men måste vara hopplöst att upprätthålla. Att hindra cyklister och ridande från att bryta mot något sådant verkar dock helt lönlöst. Släpp det.

Likaså har grannen rätt att rida på vägen enligt allemansrätten. Om den körs sönder med bil eller tunga transporter är en sak, men håller inte en väg för enstaka hästar lär ni ha större problem än hästarna.

Som jag förstår dig behöver du dock inte vägen, utan har andra vägar att välja på. Använd dem istället då och sluta lägga mer pengar på en dålig väg du inte behöver och som ändå körs sönder.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vill börja med att rekommendera att du delar upp dina texter lite; Det var väldigt svårläst nu när det inte var stycken med mellanrum osv.

Var inte helt med, men förstår att det finns en fejd om vägen utanför din fastighet (eller på din fastighet?)?

Om du inte nyttjar vägen så är väl underhåll inte ett problem: Kör andra sönder den (som ev eller ev inte, beroende på tolkning) har rätt att nyttja vägen, så blir det ju då deras problem?
Vad handlade rättegången som du vann om ? Hade det att göra med att ingen annan får nyttja vägen eller vad ?

Vad luftvärmepump, tvättmaskin osv har med saken att göra förstår jag inte alls ?
Dom har tryckt ihop avloppsrör och el ledningarna i vägen ,så när kylan slog till o h frös allt vatten i vägen så slog löste jordfelsbrytare till.Rörmokaren sa det att risken är om jag inte byter ledningarna så händer det igen .Dessutom att avloppet inte kan rinna till 3 kammarbrunnen som ligger på andra Sidan vägen.Han som har utsett sej själ att sköta även. HAR INTE GJORT DET.FYLLT I ÅOTT HÅL 1 , 2 GGR / sommar .Aldrig hyvlat ,damm bundit eller sladdar vägen .Plogat 1,2 ggr per vinter .Ändå så måste jag o h min granne som köpte mitt föräldra hem laga ,dammbinda själva.Min granne g
Dundra de fram över mun mark med en långtradare. Ed en pålitlig maskin på som vägde over 100 ton ,så körde pålmaskinen fast då kom 4 stora traktorer och 1 grävmaskin för att dra loss honom. Nej den här mannen lagade inte efter sej. Jag vet inte hur man ska få bort honom han motarbetar att bilda en förening .Med stadgar och regler. Det är bara att läsa hans faktura han debuterade 2019 för 8 fastigheter 28 Arbetstimmar 1100 kr för alla fastigheter
INTE undr på att vi fått lag själv. Hans fru har gadda ihop sej med de andra kvinnorna.Han jobbar inte för vägens bästa utan är en egen antrepenör utan några kontrakt av någon .Han har aldrig presenterat sej för nya ägare .Så dom har trott att dom tillhört en väg förening
Han har aldrig på dom 30 år jag har bott här kallat till något möta ,vad som måste göras ,som markägare har man inget att säga till om.Föesökte prata med honom att skyltarna enkelriktat måste upp igen .Dessutom talade om att han inte visat hänsyn .Utan den tunga trafik han själv har kört o h tillåtit andra markägare.Eftersom han kör emot enkelriktat ,så tillåter han de andra också. Vi som är först får dubbelt slitage.Ingen av dom reparerar efter sej . J jag vet inte vad jag ska göra .Sen såtter dom upp nid skyltar hos mej ,för jag jag har inte lagat på 1 år nu . 2 meter breda 2- 3 decimeter djupa hål.över allt på min sträcka ka på 43 meter Så här var det inte när jag var bar .Då var mi papp på väg möte.Sen tog den här mannen ö er hans
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har aldrig hört talas om enkelriktade grusvägar på landet. Det går väl i teorin, men måste vara hopplöst att upprätthålla. Att hindra cyklister och ridande från att bryta mot något sådant verkar dock helt lönlöst. Släpp det.

Likaså har grannen rätt att rida på vägen enligt allemansrätten. Om den körs sönder med bil eller tunga transporter är en sak, men håller inte en väg för enstaka hästar lär ni ha större problem än hästarna.

Som jag förstår dig behöver du dock inte vägen, utan har andra vägar att välja på. Använd dem istället då och sluta lägga mer pengar på en dålig väg du inte behöver och som ändå körs sönder.
Man får inte alls rida sönder en väg ,har pratat med natur årds verket J den här vägen har blå Alvendal under du anar inte hur my ket jag bekostat utanför .Han som jag betalat enbart av soliditet. Läng vissa sträckor har ikring har trafikverket stängt av riksvägen. Dragit om trafiken. Har en vän som är vägingengör som varit här och tittat .Min granne har berggrund under sin sträcka ,jag har bottenlös blåalv ,mitt föräldrahem som är första fastigheten , en viss del blåalv en viss del grus..Du kanske har något förslag, Jjuta betong platta. Jag har provat olika sett .Vägverket också .med ett mellanskillnaden av spån.När blåalven är mättad ligger vattnet kvar drar grävt ner dränering .Det är ok något år .Sen är det förstört
 
S skrållis skrev:
Man får inte alls rida sönder en väg ,har pratat med natur årds verket J den här vägen har blå Alvendal under du anar inte hur my ket jag bekostat utanför .
Nej, man får inte rida sönder en väg. Men om en väg inte tål en enstaka häst har man större problem. Om det verkar vi också vara överens.
S skrållis skrev:
Jaja nyttjar inta vägen.Har nedfarter ifrån fiksvägen på övre etagen.
Jag tolkade det här som att du kan använda en annan väg istället. Det kan ha varit en felaktig gissning då du inte skriver helt lättläst, men så tolkade jag det.

Om den tolkningen stämmer tycker jag att du ska använda den vägen istället och sluta lägga pengar på vägen med dålig underbyggnad.
 
  • Gilla
Vetallt och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, man får inte rida sönder en väg. Men om en väg inte tål en enstaka häst har man större problem. Om det verkar vi också vara överens.

Jag tolkade det här som att du kan använda en annan väg istället. Det kan ha varit en felaktig gissning då du inte skriver helt lättläst, men så tolkade jag det.

Om den tolkningen stämmer tycker jag att du ska använda den vägen istället och sluta lägga pengar på vägen med dålig underbyggnad.
Den vägen är sam fällt .Jag har inte använt t den i år mer än 3 gånger
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns ingen ursäkt för att posta såna här inlägg TS. Det finns gratis AI-tjänster där du kan klistra in din text och få en snyggare och läsbar text tillbaka direkt. Det är inte alla som kan skriva men kan du skapa ett konto och posta här då kan du också se till att inläggen går att läsa.
Sorry
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, man får inte rida sönder en väg. Men om en väg inte tål en enstaka häst har man större problem. Om det verkar vi också vara överens.

Jag tolkade det här som att du kan använda en annan väg istället. Det kan ha varit en felaktig gissning då du inte skriver helt lättläst, men så tolkade jag det.

Om den tolkningen stämmer tycker jag att du ska använda den vägen istället och sluta lägga pengar på vägen med dålig underbyggnad.
Min övre etage går parallellt med riksvägen. Undre går över min mark inte ens 1 meter ifrån garaget.Sen kommer vägen ,sen sluttar det brant upp i åsen
 
S skrållis skrev:
Sorry

Min övre etage går parallellt med riksvägen. Undre går över min mark inte ens 1 meter ifrån garaget.Sen kommer vägen ,sen sluttar det brant upp i åsen
Jag Byggde en egen infart ifrån stora vägen.för det är Lättare med matvaror ,än att kånka 3 erager upp.
Jag har lagat vägen för att jag har trott att det varit mitt ansvar på samfälld väg.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har aldrig hört talas om enkelriktade grusvägar på landet. Det går väl i teorin, men måste vara hopplöst att upprätthålla. Att hindra cyklister och ridande från att bryta mot något sådant verkar dock helt lönlöst. Släpp det.

Likaså har grannen rätt att rida på vägen enligt allemansrätten. Om den körs sönder med bil eller tunga transporter är en sak, men håller inte en väg för enstaka hästar lär ni ha större problem än hästarna.

Som jag förstår dig behöver du dock inte vägen, utan har andra vägar att välja på. Använd dem istället då och sluta lägga mer pengar på en dålig väg du inte behöver och som ändå körs sönder.
Den är så smal så du kan inte mötas.
Den är 800 m lång. Man åker in i ena änden och ut i den andra.
 
S skrållis skrev:
Den är så smal så du kan inte mötas.
Den är 800 m lång. Man åker in i ena änden och ut i den andra.
Ska jag bara strunta i att laga .Vad händer då?
Jag är gravt dyslektiker med meningsbyggnadsfel. Men jag gick ut skolan med 4,6 i medel gammal betygsättning. Fick memorera all text.
 
S skrållis skrev:
Jag har lagat vägen för att jag har trott att det varit mitt ansvar på samfälld väg.
Avhandlade vi inte den frågan i tråden du hade för ett år sedan?

Du ansvarar inte för en viss sträcka av en samfälld väg. Ni ansvarar för vägen ihop och du för de kostnader som motsvarar din andel i vägen.
 
  • Gilla
mattie_river och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Avhandlade vi inte den frågan i tråden du hade för ett år sedan?

Du ansvarar inte för en viss sträcka av en samfälld väg. Ni ansvarar för vägen ihop och du för de kostnader som motsvarar din andel i vägen.
Det är en outredd samfällighet.Jag har betalat de andras slitage i 30 år.Till och med när jag inte ens bodde här på några år fick jag faktura av min granne .Samma summa som han tilldelade sej själv .Han kör med jordbruksmaskiner,timmerbilar . Kör o h hämtar sin fru 3 gånger om dagen till jobbet ,morgon ,lunch o h eftermiddagen.
Det finns inget andelstal.
Står bara olika mantal i styckning av skog och mark. Hälften av fastigheterna har inget mantal. Vet inte vad det innebär. I mina papper .Står det att jag har andelstal i vägen.
 
Det är inte hästar som trampat sönder dina avlopp och elkablar.

De är otrevliga och hotfulla mot dig, ok, men hur framställer du dig själv?
Att rida ingår i allemansrätten och det har inget att göra med om det är enkelriktat eller inte. Man får rida mot enkelriktat.
Man får däremot inte orsaka skador med sin häst, t ex har det varit många konflikter i skidspår kring detta.

Jag tror du behöver få lite perspektiv på din tillvaro, du lägger in mycket känslor i det du skriver, du har bott där länge o s v, det är helt irrelevant.

Försök att skriva lite mer sakligt.

Ett tips är att du själv bär en kroppskamera med dig så om du blir hotad kan du visa dokumentation på hela händelseförloppet och på så vis styrka din rätt.
 
  • Gilla
Vetallt och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Likaså har grannen rätt att rida på vägen enligt allemansrätten.
Var får du det ifrån?

Eller menar du att du gärna upplåter din fastighet för ridning? Lägg då gärna upp fastighetsbeteckningen så ryttarfolket i närheten vet var de kan rida utan att det blir bråk med markägaren.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.