Hej är lite osäker om det har blivit frågad för och jag är inte så kunnig men dem har monterad en luft vattenpump en Daikin Altherma 3.
jag har en gammalt hus med radiatorer och som jag förstår är.det en 1 rörsystem.
jag har haft mycket problem sedan installation och får inte mycket hjälp från installatör. Det jag inte förstår är att framledningstemp mellan vad pumper säga och min rörthermometer säga är 2 helt olika saker. Det var minus 17 på mandag och jag fant då ut att rörmontör satt den på konvektorfläkt istället som radiator. når den gick på radiator fick jag det gott och varmt i huset men då gav han 50 grader gennom radiator men visade 65 på skärmen. därefter gick han i en slags nödläge utan felmeddelande och brukade den dagen 165kw 😬. detta på grund att han stängt kompressor och brukat elpatroner. Nu idag fick jag äntligen igår kompressor men har såklart pillat lite gran här och där. eftersom det är. en ett rör system har dem satt på en bypass med troligtvis en slags shunt. skall den vara öppen eller stängt? han brukar nu mellan 2 och 2.5 kw I timen men det är inte riktig varmt in i huset än.
Tack för alt svar och tipset.
Visa bilaga 863271
jag har en gammalt hus med radiatorer och som jag förstår är.det en 1 rörsystem.
jag har haft mycket problem sedan installation och får inte mycket hjälp från installatör. Det jag inte förstår är att framledningstemp mellan vad pumper säga och min rörthermometer säga är 2 helt olika saker. Det var minus 17 på mandag och jag fant då ut att rörmontör satt den på konvektorfläkt istället som radiator. når den gick på radiator fick jag det gott och varmt i huset men då gav han 50 grader gennom radiator men visade 65 på skärmen. därefter gick han i en slags nödläge utan felmeddelande och brukade den dagen 165kw 😬. detta på grund att han stängt kompressor och brukat elpatroner. Nu idag fick jag äntligen igår kompressor men har såklart pillat lite gran här och där. eftersom det är. en ett rör system har dem satt på en bypass med troligtvis en slags shunt. skall den vara öppen eller stängt? han brukar nu mellan 2 och 2.5 kw I timen men det är inte riktig varmt in i huset än.
Tack för alt svar och tipset.
Visa bilaga 863271
Foto på det kallar shunt och rör är bra. är alla element ljumna eller, Vid minus 17 så det nog en temp på 55 C som behövs. Och den VP tappar en hel del av effekten vid så låga utetemperaturer. Då ska elpatron gå in och spetsa.
ja någon gånger är det värmare än andra gånger. Jag hittade en del felinställningar. Dem hadde ställt den in på konvektorvärmare inte radiator och jag satt cirkulationspump på kontinu inte automat det ser ut å hjälpa litte också. Vi får se hur det blir. appen är inte så tydelig heller. och det tar säkert en stund för kurva har anpassat sig. igår var det nästan hela dagen från minus 17-18 til minus 10 och dem brukte 88kw är det ok?J jonaserik skrev:
Om 88kWh är normalt är omöjligt att svara på med så lite data som ett gammalt hus och utetemperatur. Vid så kallt väderlag kan det ju vara riktigt att elpatronen behöver stötta. Man kan nog se i VP hur många timmar elpatron/erna varit i drift. Är systemet uppbyggt med varmvattentillverkning med växelventil?K Kaasschaaf skrev:ja någon gånger är det värmare än andra gånger. Jag hittade en del felinställningar. Dem hadde ställt den in på konvektorvärmare inte radiator och jag satt cirkulationspump på kontinu inte automat det ser ut å hjälpa litte också. Vi får se hur det blir. appen är inte så tydelig heller. och det tar säkert en stund för kurva har anpassat sig. igår var det nästan hela dagen från minus 17-18 til minus 10 och dem brukte 88kw är det ok?
Har du ett ettrörssystem och får bara varmt i första rummen på slingan? Du nämner bypass? Hur har då den kopplats?
T Toolfix skrev:Om 88kWh är normalt är omöjligt att svara på med så lite data som ett gammalt hus och utetemperatur. Vid så kallt väderlag kan det ju vara riktigt att elpatronen behöver stötta. Man kan nog se i VP hur många timmar elpatron/erna varit i drift. Är systemet uppbyggt med varmvattentillverkning med växelventil?
Har du ett ettrörssystem och får bara varmt i första rummen på slingan? Du nämner bypass? Hur har då den kopplats?
dem 2 på bild har kopplat samman och på den är det 2 kraner som står åpen och den grå knappen som står plus ➕ och ➖ på 🤔
Ifølge bilde på panna skall radiator vara kopplat på den. Men i boken står det ett helt annat bild.Samma bild men med 2 fläktar på. Jag skall ha en 2 rörssystem. Men noen sa den är kopplat in som ett rör system. gör detta något?
Ifølge bilde på panna skall radiator vara kopplat på den. Men i boken står det ett helt annat bild.Samma bild men med 2 fläktar på. Jag skall ha en 2 rörssystem. Men noen sa den är kopplat in som ett rör system. gör detta något?