Jag ser inte möjligheterna för jag har fastnat i mina ideer. Någon som vill hjälpa mig?

Ska bygga till ett uterum (med glaspartier med skjutdörrar) som ska bli möjlighet att få ett större kök. Vilket kommer vara den utskjutande delen i ritningen där köksbordet är placerat..
Har försökt få till det i Ikeas köksplaneringsprogram. Men som det ser ut nu, blir det inte bra med där jag placerat dom två frukostplatserna. Och diskmaskinen till vänster om vasken blir nog inte heller så bra med tanke när man tömmer maskinen så måste det vara nära till där porslinet ska förvaras.

Vasken behöver vara där den är för avloppet är där. Detsamma gäller spisen, för fläkttrumman är där idag.

Allt går inte att rita in, så tanken med högskåpet i hörnan där det är ett glapp, ska vara ett högskåp med hyllor för kokböcker och vinflaskor (får specialbygga).
Dom svarta och turkosa "blocken" i ritningen är väggar och en skorsten. Den tomma delen till vänster är vardagsrum.

Är det någon som komma på någon bättre placering eller något annat som jag inte ser för jag har fastnat i mina tankar?
Viktigt är två frukostplatser och stor arbetsyta för jag älskar att baka.
Plan 3-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett tips är att åk till IKEA, de köksplanerarna är grymt skickliga och kommer kunna hjälpa dig och ge dig förslag som du inte ens tänkt på. Men se till att de måtten du lagt in stämmer exakt.
 
Till höger om vasken är det väl 2 bänkskåp (a´ 60cm?) som kommer svälja mycket av porslinet, resten skickar du över bänken för å plocka ner på baksidan, det är väl fullt rimligt.

När du väljer att ha vasken på den stora (härliga) köksön så finns risken att när du kockat och bakat får ett fult berg med disk som skämmer lite. När det läggs på en bänk med vägg bakom så försvinner det lite mer..... Som jag fungerar så blir det alltid lite disk stående innan det åker i maskinen och likaså diskar jag upp lite stora och en del enkla saker för hand direkt och vill då ha ett diskställ att lägga upp det i. Detta får du lite bekymmer med kanske. Jag valde att få vasken och spisen på samma sida så att man slapp "gena" över golvet med ev. droppande saker..... Alternativet är ju isf att flytta vasken till spissidan, flytta undan ugnspelaren och ev. förlänga väggen förbi din vin&bokhylla lite mer. Men detta var ju inte det du ville med tanke på vatten och avloppet (bara en vild tanke från mig).

Har du funderat på att ha en så stor vask att du får ner en ugnsplåt??, det saknar jag. men jag hade nog saknat 2 separat hoar också om jag bytt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.