Hej!

Har ett litet problem.

Behöver hjälp och tips på hur lösa det enkelt och bra.

Ska sätta dit ett frånluftsdon i det inmurade spiroröret 100 mm, men det sitter ca 8 cm från väggens Kant så frånluftsdonet når inte in till själva röret så nu till frågan, hur ska jag fästa på ett bra sätt ?

Tack på förhand!

• Vägg med inmurat spirorör 100 mm, rörets öppning 8 cm fråm kanten av en ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oöppnat frånluftsdon i plastpåse hållet av en person, mot en vävd bakgrund.
    Skapa konto
  • Förpackat fyrkantigt frånluftsdon märkt "DVSQ100 SQUARE METAL EXH. VALVE 100mm" bredvid ett måttband.
    Skapa konto
FRESTAH FRESTAH skrev:
Hej!

Har ett litet problem.

Behöver hjälp och tips på hur lösa det enkelt och bra.

Ska sätta dit ett frånluftsdon i det inmurade spiroröret 100 mm, men det sitter ca 8 cm från väggens Kant så frånluftsdonet når inte in till själva röret så nu till frågan, hur ska jag fästa på ett bra sätt ?

Tack på förhand!
Du kan skarva röret med en nippel typ denna:

https://www.bauhaus.se/nippel-o100mm?gclid=EAIaIQobChMIzvWd5qOe7QIVEQCiAx2aIwwCEAQYBCABEgLyn_D_BwE

och sen en kort bit av ett nytt spirorör som du anpassar efter väggen.

Grymt, tack för svaret! Köpte en skjutnippel och en muff men det gick åt skogen, så provar din lösning!

Eller kan man konvertera dem på nåt sätt?

Det är en skjutnippel och en muff köpt på ventilation.se

FRESTAH FRESTAH skrev:
Grymt, tack för svaret! Köpte en skjutnippel och en muff men det gick åt skogen, så provar din lösning!

Eller kan man konvertera dem på nåt sätt?

Det är en skjutnippel och en muff köpt på ventilation.se
Hrm... vad var det som inte fungerade?

Ungefär 17 cm in i spiroröret så är det nån skarv så jag får bara in halva skjutnippeln.

FRESTAH FRESTAH skrev:
Ungefär 17 cm in i spiroröret så är det nån skarv så jag får bara in halva skjutnippeln.
aha, ja då borde det funka med det jag föreslog. Ev. kanske du kan kapa skjutnippeln men då är väl risken att den har fel dimension för att donet ska passa.

Ja den är ju 7 el 8 mm mindre så typ 92 mm ist för 99 mm typ. Men kanske går klämma på donet ändå,men kanske risk att det fjädrar ut?

FRESTAH FRESTAH skrev:
Ja den är ju 7 el 8 mm mindre så typ 92 mm ist för 99 mm typ. Men kanske går klämma på donet ändå,men kanske risk att det fjädrar ut?
Tror det kan bli svårt. Har du möjlighet så tror jag på det förslag jag kom med tidigare.

Edit: du kan ju alltid testa och se om det funkar innan du köper några nya grejor

Hehe exakt vad jag tänkte göra nu ✌️

• Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Det gick fint! Men tyvärr satt röret för nära väggen så måste även kapa till ramen på donet, suck. Inget går någonsin smidigt.

FRESTAH FRESTAH skrev:
Det gick fint! Men tyvärr satt röret för nära väggen så måste även kapa till ramen på donet, suck. Inget går någonsin smidigt.
Murphys lag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.