Kortfattat: hjälp mig konstruera en 150-160 cm bred hatthylla i två våningar vars design även skall kunna tillämpas på skohylla i samma storlek.

Här följer lång beskrivning av problemet i vår kommande hall som vi måste hitta en lösning på så snart som möjligt!

Vårt hus (som är under total omrenovering har en ytterst liten hall och då entredörren fungerar som huvudentré är det nödvändigt att lösa adekvat klädförvaring för oss samt för gäster. Önskemålet har varit att sätta garderober men då detta skulle innebära att inkräkta på det redan snålt tilltagna vardagsrummet samt förstöra symmetrin i vardagsrummet har vi strukit det alternativet. Nu är det hatt- och skohylla som gäller och detta är ingen dålig lösning i sig då vi tillskillnad från in många moderna hus inte har direkt insyn i entrén från vardagsrum/kök. Hyllorna skall monteras i en nisch som kommer byggas så snart vi bestämt hur vi kan lösa klädförvaringen.

Placering:

Från entredörrens dörrfoder som kommer bygga ca 5 cm från karm kommer det bli 35 cm till väggen i nischen där hatthyllan skall monteras. Denna vägg kommer mäta runt 150-160 cm och avslutas med en kortvägg på 35 cm i andra änden av nischen som därmed kommer bli 35 cm djup.

Tanken är att kläd- och skoförvaringen skall tillgodoses av en matchande hatthylla och skohylla vars konsoler fästes i vardera ända av nischen och som stadgas upp utav en tredje konsol i mitten på konstruktionen. Denna tredje konsol måste alltså på ett snyggt sätt fästas i nischens långvägg.

Önskemål:

1. När det gäller konstruktionens djup är förhoppningen att den inte skall behöva bli djupare än 32 cm (helst någon cm grundare) Vi har kollat på denna hyllan som duger fullt tillräckligt i djupled men 30 cm är mer praktiskt om man skall förvara lådor och liknande på översta hyllplanet.

kHaTc.jpg

2. Likt hyllan i punkten ovan skall galgar hängas i den främre rundstaven, dvs, ingen separat klädstång.

3. Hatt- och skohyllan skall ha likadana konsoler.

4. Hatt- och skohyllan skall vara i två "våningar", dvs ha två hyllplan vardera.

5. Krokar att hänga kläder på, helst i stil med hyllan ovan, dvs, liknande dessa:

5Obkg.png

6. Rundstav i trä är snyggare än metallstänger så helst skall ribborna i hyllplanen vara runstavar. (Men metallstänger är antagligen billigare?)

7. Ingen allmogestil och inga stora, traditionella konsoler.

8. Separata hyllor, ingen klumpig möbel (entren är trång som den är, slutresultatet skall vara så "luftigt" som möjligt!

Material:

Huset är från 50-talet och vår stil är modern men inte futuristisk. Trappan i hallen är i ek (vagnar och steg) och kommer få ett smidesräcke i borstat stål med överliggare av oljad ek, alternativt, lackat stål (svart eller vitt) med överliggare i oljad ek. Entredörren är i teak och golvet i entrén är ett skiffergolv. Övriga golv är i oinspirerad mattlackad 14mm 3-stavsparkett i ek.

Dimensioner:

Som sagt konstruktionen kommer bli max 160 cm lång och helst inte djupare än 32 cm då man inte vill känna att man går in i hyllan när man stiger in i huset. 240 cm i takhöjd. Nedre "hyllplan" på hatthyllan får gärna hamna på 180 cm och andra hyllan på 210 cm, alternativt 185 cm, respektive 210 cm.

Om någon har erfarenhet av att bygga hatthyllor eller har bra idéer skulle vi verkligen uppskatta det! Hyllan är det första som besökare kommer att se när de stiger in i vårt hus så vi vill verkligen att vår platsbyggda lösning skall vara både vacker och funktionell!

Vi har en massa åsikter om vad som är vackert, men dessvärre saknar vi den konstruktionsmässiga expertisen. :s

Tack för hjälpen!

Bilder på hyllor vi gillar:

G4OBG.png

kHaTc.jpg

yKX6u.png

MCGbJ.png

Eller skall man utgå ifrån dessa?:

rpm9d.png

Hej ...
som du beskriver , en luftig hylla som inte tar för mycket plats och som är funktionell så tycker jag att den sista, skulle passa , den är dessutom snygg , men saknar så klart en extra hatthylla..men något i den stillen...hade nog passat er..
Eti..

etiol skrev:
Hej ...
som du beskriver , en luftig hylla som inte tar för mycket plats och som är funktionell så tycker jag att den sista, skulle passa , den är dessutom snygg , men saknar så klart en extra hatthylla..men något i den stillen...hade nog passat er..
Eti..
Den sista är hur snygg som helst men kostar givetvis därefter då den kommer från Norrgavel. Det är den bredaste hyllan vi hittat (140 cm) och den skulle kunna vara ett alternativ om det inte vore för djupet på 37 cm, dvs 2 cm djupare än vår 35 cm djupa nisch.

Så här gjorde jag. Det är ett nybygge att likna ett 30-talshus (rött med vita knutar, typ). Essem-hyllan är en klassiker, men för dyr för att slakta bara för att komma åt ändstyckena. Byggde istället en egen 130cm bred och 32cm djup hatthylla inspirerad av den tidigare
Relativt vanliga aluminiumkonsoler, stånghållare av alu, tvillingkrokar av alu och lutad, oljad finhyvlad furu som slipats med mjuka kanter. Allt fäst med försänkta Torx-skruvar. Torx är näst snyggast efter spårskruv och liknar en nit om det är rätt gjort. Stjärnskruv går bort direkt.

ImageUploadedByTapatalk1358590189.934495.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten hylla för smågrejer och ungarnas jackor
ImageUploadedByTapatalk1358590224.352491.jpg
Skapa konto

Det kommer så småningom en övre hylla i samma stil

Redigerat:
  • Gilla
anthill
  • Laddar…
@Johan snyggt och praktiskt! Något sådant vore definitivt ett alternativ även om det bara blir en "envåningshylla". Dock är jag inte säker på hur man skulle kunna konstruera skohyllan med dessa konsoler då bredare brädor likt din hylla antagligen inte är ideala för att husera blöta skor.

Man skulle kunna använda sig av Essems konsoler om man bara kunde finna ändstycken likt dessa i aluminium:

rpm9d.png

Då skulle man kunna skruva tre sådana par i nischens kortväggar och stadga upp med en Essem-konsol i mitten (smeden som tillverkar trappräcket skulle i sådana fall få göra hål i konsolen så man kan få igenom rundstaven), eller är det en helt tokig idé? Tanken vore då att man kan använda en konsol till hatthyllan och en till skohyllan samt sex par väggbeslag och sex stycken 160 cm rundstavar. Då blir det visserligen bara en enplanshylla men detta kanske vore den snyggaste lösningen?

Hur mycket kan rundstavar i ek tänkas kosta jämfört med motsvarande i furu? Eller bör man satsa på stålrör?

Ändstycken i aluminium finns garanterat på samma ställe som de i rostfritt. De är hur vanliga som helst.

För skorna skulle jag använda rostfria rör som borstas/skrubbas. De kommer att slitas och repas rejält. 25x1,5mm i SS2333 kostar inte särskilt mycket om de inte köps i båthandeln. :D

Redigerat:
Johan Gunverth skrev:
Ändstycken i aluminium finns garanterat på samma ställe som de i rostfritt. De är hur vanliga som helst.

För skorna skulle jag använda rostfria rör som borstas/skrubbas. De kommer att slitas och repas rejält. 25x1,5mm i SS2333 kostar inte särskilt mycket om de inte köps i båthandeln. :D
Tror jag lyckats hitta ett alternativ :)

http://millerbeslag.millergroup.se/...ershop.millergroup.se/link.asp?&topkat=beslag

Detta får jag nog fundera på ett tag... kanske fungerar att bara ha sko och hatthylla på ett plan och sedan sätta en 35 cm djup hylla i höjd med ytterdörrkarmen (210 cm) som målas vit och där man kan ha snygga lådor/korgar med förvaring för saker som används sällan? Hmm....

Jag byggde en skitsnygg skohylla i armeringsjärn, billig, luftig och robust.
Behandlade den med linolja, snyggt.

Byggde konsoler som liknar dom från Norrgavel - endast själva konsolen. Borrade sen upp 5 mm djupa hål för 25 mm rostfria slipade rör. Vardera gavelkonsol fästes i vägg. Går bra att skruva i hålen för rören. Kapade rören så att dom kunde klämmas in i mittkosolen när den sattes upp med infrästa spår med metallbleck (äsch vad heter det?) som skruvarna i väggen träs in på.

Skohyllan gjorde jag med samma konsoler men eftersom jag ogillar att all grus och skit ramlar ner på golvet eller i skorna under hyllan så satte jag räfflad plåt ädr. Kan fixa bilder när jag kommer hem till helgen om du vill ha.

• Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
B
Finns det bild? Är inne på att göra ngt liknande. Mvh Carl

Så här ser det ut:
IMG_0543.jpg
Skapa konto
IMG_0544.jpg
Skapa konto
IMG_0545.jpg
Skapa konto
IMG_0546.jpg
Skapa konto
IMG_0547.jpg
Skapa konto
Tycker att stålrör är bättre än trä, slits mindre och blir inte skitigt.
Fick sätta en extra skruv underifrån på mittenkonsolen för att stabilisera.
Rören är kapade och inskjutna i mittkonsolen samtidigt från vardera håll när mittkonsolen monterades.
Ek som vitoljats med Osmos träolja.
Glömde ta bilder på skohyllan som bara skymtar därnere :surprised:

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.