Någon som har lite info om dessa? 20150222_060328_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fabrikat, reservdelar och så. Har några stycken där öppningsspärren är ur funktion.
Borde vara från tidigt 60-tal

Åsa Lund
Vanligt fabrikat på den tiden var Fix, har ingen aning om vem som kan ha reservdelar till dem nu. Är det pivothängda fönster?

Prova att skicka bilden till www.theofils.se , de brukar veta :)

Med vänlig hälsning, fremax

Redigerat:
De handtagen finns tyvärr inte längre och de är väldigt länge sedan de utgick, och reservdelar finns inte heller.
De har även den gamla fastsättningen med 4st skruvhål vilket även det talar för att både handtagen och spanjoletten är riktigt gamla.
Du blir tvungen att ersätta med ett nyare handtag samt ev. en monteringsplatta beroende på hur spanjoletten är utformad då den kan sakna hål för modern fastsättning av handtaget.
Begagnade är de handtagen inte speciellt vanliga heller.

Med den fastsättningen så är det närmsta som finns Miller 2100 och det är inte ens liknande modell eller funktion.
http://millershop.millergroup.se/templates/grpproduct.asp?ProductGuid=2100-CH-SB&GroupGuid=11356

Pivothängda är dom ja.
Det lät ju inte lovande men man får väl leta runt efter begagnade, att sätta dit nya och moderna är inte ett alternativ.

Det borde väl gå att laga spärren, vet du vad det är som gått sönder i den?
Det kanske räcker med att fila lite på någon del som blivit sliten.

Nja, det är själva knappen som är trasig. Knappen sitter på en liten pinne i gjutgods som är säkrad med en sprint, den har spruckit där sprinten sitter.Går nog knappast att laga på något hållbart sätt, väldigt smått och som sagt gjutgods.

På något sätt går det nog.
Kan du lägga in en bild?

20150316_071716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ett första försök hade jag letat efter en bit koppar eller mässingsrör som passar på pinnen och får plats i fjädern. Mjuklöds eller limmas och sedan nytt hål för låssprinten.
Alternativ två, tillverka en ny pinne av en skruv en mutter och en bricka. Skallen (sexkant) slipas till rätt form och sen försöka flytta över plastknappen.
Och till sist sniklösningen, fila bort låsklacken och limma fast knappen i handtaget.

Nja, njä, jag vet inte, dock beundrar jag din fantastiska påhittighet. Får se om mina McGyver-skillz behöver luftas i framtiden :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.