I anslutning till där jag bor har man hyrt ut mark till ett företag som har det som uppställningsplats för utrustning t ex olika typer av släp och "insatser" till lastbilar (ingen aning om vad det heter men så man kan "bygga om" lastbilen för att t ex frakta olika saker som asfalt eller jord). När de hyrde ut marken sa företaget att de skulle hägna in området men det har inte skett. Vi bor en bit ifrån men de som bor nära och har mindre barn tycker inte det känns så bra. Det finns en skaderisk både om de leker vid insatserna men också om de skulle cykla in i området vid byte av "insats".
Vi ska kontakta dem via vägföreningen då de parkerar släpen så de skymmer sikten vid cykelbanan och jag tänkte då fråga om staket också. Men jag undrar om det finns något som säger att det krävs stängsel om verksamheten?
 
Nepp, det krävs inte stängsel.
Men de får inte ställa utrustning så att det t.ex. är stor risk för att nått rasar ifall nån klättrar på det.

Det är upp till föräldrarna att se efter barnen så de inte vistas på området om man tycker det känns farligt.
 
  • Gilla
Dankong och 18 till
  • Laddar…
Nej, det krävs inget staket.
Däremot har föräldrar ansvar för sina barn.
 
  • Gilla
Dankong och 14 till
  • Laddar…
Alla känner till föräldraansvaret. Det var de som sa att det skulle komma ett staket, därför frågade jag för att veta om det var ett formellt krav. Det är ju lika stor risk att deras saker går sönder eller utsätts för skadegörelse (dock inte av små barn).
 
Redigerat:
Det är ju även en kostnadsfråga för åkeriet..
Det är absolut inte gratis att sätta upp stängsel och stolpar runt ett stort område.
Åkerierna har det inte så lätt i corona tiderna och därför tar det kanske längre tid att få upp stängsel.
 
  • Gilla
Dankong och 2 till
  • Laddar…
Det är ju dock inget fel i att fråga när staketet kommer och kanske påpeka att de lovat ett staket. Även om det inte finns någon lag på att det måste finnas.
Man bör ju hålla det man lovar :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Ja, och även om det inte finns något lagkrav så kan ju markägaren ha ett krav i hyresavtalet att det ska stängslas in. Men alla sådana krav tär förstås på marginalen och i slutänden måste någon betala för det.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
vill bara påpeka innan tråden flyger iväg om åkeribranchen och uppställningsplatser för lastbilssläp att det inte är ett åkeri utan ett markföretag. Det handlar kanske om 6 st olika "insatser" för att "bygga om lastbilar" så det är ett ganska litet område att stängsla in. Med ett flyttbart staket som man har på byggarbetsplatser handlar det inte om några stora pengar.
Det är full fart där på morgonen så de har iaf jobb :)
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Staffans2000
Växelflak?

Det kostar en och annan krona iallafall. Pengar som firman tydligen tycker kan användas till bättre saker.
Man kan vända på frågan. Skulle det inte vara rätt av firman att vilja att du sätter upp staketet för att skydda dina ungar.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
Dankong och 7 till
  • Laddar…
Framför allt har ni nu ett gyllene tillfälle att lära barnen försiktighet. Gå och säg åt åkeriets anställda att om de ser era ungar där när de arbetar så säg åt dem att där är farligt och att de skall gå hem. Se till att ungarna vet vilka riskerna är så att de förstår vad det handlar om.
Normala lösflak/insatser som står på marken är helt ofarliga så då kan de gott gå eller cykla över industriplanen men vid ikoppling och urkoppling kan man bli krossad om man är på fel ställe.

Jag växte upp omgiven av en hel del maskiner och den där sortens pedagogik fungerade bra på mig.
 
  • Gilla
Dankong och 9 till
  • Laddar…
jag hade hoppats att slippa hela diskussionen om uppfostring och ansvar och upplärning av sina barn. Ingen är heller upprörd i området och ingen kräver staket utan vi pratade om det för
jag sitter i vägföreningen och det var till oss markföretaget sa att han skulle sätta upp staket. Dessutom skulle jag kontakta honom i annat ärende. Så jag tänkte bara höra hur det var. Men borde kanske insett vart diskussionen skulle flyga.
Jag tror kanske det kommer ett staket för som förare har man ett ansvar att inte köra på cyklande barn även om de inte är där de ska vara. Det ligger precis vid cykelbanan och det är lockande att gena över området för att komma till skolan från husen bakom

Växelflak och maskinflak verkar vara rätt term. Har man lärt sig något nytt :) Framförallt är de ju lätta att klättra på pga hydralik och tappkranar osv och sen trilla ned i, men hur eller om det är lätt att komma upp igen vet jag inte.
Snabbt räknat skulle det kosta ca 20-30 000 att sätta upp ett staket a la byggområde. Kanske är det högsäsong nu och det kommer sen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dankong och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Då och då kommer det frågor om liknande spörsmål och vanligtvis är modern (det är nästan alltid en mamma) orolig över någon typ av fara för hennes barn, på annans egendom. Att lintottarna inte har där att göra, är argument som inte mottages med blida ögon.

Nåväl!

Nu vet du vad som gäller. Fråga firman hur det går med stängslet. Så får du se vad de säger.

Staffan
 
  • Gilla
Dankong och 8 till
  • Laddar…
Det där med att det finns ett föräldraansvar ifall ett barn skulle skada sig inne på ett arbetsområde stämmer inte riktigt. Det är alltid den som är ansvarig för ett arbetsområde som är ansvarig för dess säkerhet. Detta innebär att det är den som är ansvarig för arbetsområdet som kommer att hållas ansvarig ifall t.ex ett barn skulle klättra omkring på maskinerna och skada sig. Detta ansvar gäller dygnet runt, året om, dvs. även på helger och kvällar.

AMV har blivit tuffare på detta de senaste åren vilket är anledningen till att man nästan alltid hägnar in arbetsplatser med högt stängsel idag.

Den som är ansvarig för arbetsområdet kan inte heller friskriva sig från sitt ansvar genom att sätta upp skyltar med texten "målsman ansvarar för minderåriga" eller liknande. Detta är anledningen till att man sällan ser dessa skyltar idag. Även om de sätt upp ibland så saknar de någon juridisk betydelse ifall något barn skulle skada sig.

TS borde ta en diskussion med den som ansvarar för området och påpeka att denna har ansvaret ifall någon skulle skada sig. När de flesta inser allvaret i sitt ansvar så brukar man komma till slutsatsen att det är bäst att hägna in. För allas bästa.

Vill TS har mer på fötterna innan diskussionen så är tipset att prata med AMV. De hjälper gärna till.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
M McStewart skrev:
Det är alltid den som är ansvarig för ett arbetsområde som är ansvarig för dess säkerhet. Detta innebär att det är den som är ansvarig för arbetsområdet som kommer att hållas ansvarig ifall t.ex ett barn skulle klättra omkring på maskinerna och skada sig. Detta ansvar gäller dygnet runt, året om, dvs. även på helger och kvällar.
Det här låter ju helt kockobello!

Om ett barn klättrar upp på min firmabil, som står på min grusplan, som klassas som "arbetsområde" och i sin iver att vika ihop radioantennen, råkar trilla ner och skada den "Långa bruna svansen" eller någon annan kroppsdel. Är det då jag som blir skadeståndsskylldig för att föräldrarna inte har mer koll på ungen, än på Facebook.

Staffan
 
  • Gilla
Dankong och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här låter ju helt kockobello!

Om ett barn klättrar upp på min firmabil, som står på min grusplan, som klassas som "arbetsområde" och i sin iver att vika ihop radioantennen, råkar trilla ner och skada den "Långa bruna svansen" eller någon annan kroppsdel. Är det då jag som blir skadeståndsskyldig för att föräldrarna inte har mer koll på ungen, än på Facebook.

Staffan
Du menar väl ändå "Långa ludna svansen"? :) Jag har iofs inte barn... I övrigt håller jag med i det orimliga. Men termen "målsman ansvarar för minderåriga" kan väl även avse att föräldrarna blir betalningsansvariga för den ihopvikta antennen eller annan skadegörelse.
 
  • Gilla
Dankong och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.