427 läst · 12 svar
427 läst
12 svar
Behöver flera ethernetuttag på en speciell plats
Hejsan!
Bor i ett hus där det finns 2 ethernetuttag i vardagsrum, sovrum samt på övervåningen i garderoben. Där har vi routern samt patchpanel etc.
Sen har jag runt om i huset placerat ut reolink-hub, home assistant (zigbee, z wave) i olika sovrum där det är lämpligt att ha dessa grejor. VI har småbarn, så kan inte ha dem vid tv-bänken, eller i köket. Nu börjar dock familjemedlemmarna lessna på att ha grejor på sängborden och bokhyllor i sina sovrum.
Nu har jag hittat det perfekta stället för att gömma allt detta; i tvättrummet ovanpå ett väggskåp. Problemet är bara att både reolink och HA (RP4) kräver ethernet, och i tvättrummet finns ingen ethernet. Vi har utmärkt wifi i huset, så jag tänker mig en grunka som har minst 2 ethernetuttag och antenn för wifi, och som enkelt skapar en lokal ethernet-punkt. Det finns inget krav på höga hastigheter för detta. Begränsad budget, gärna under 500 spänn. Inga powerplugs heller tack.
/S
Bor i ett hus där det finns 2 ethernetuttag i vardagsrum, sovrum samt på övervåningen i garderoben. Där har vi routern samt patchpanel etc.
Sen har jag runt om i huset placerat ut reolink-hub, home assistant (zigbee, z wave) i olika sovrum där det är lämpligt att ha dessa grejor. VI har småbarn, så kan inte ha dem vid tv-bänken, eller i köket. Nu börjar dock familjemedlemmarna lessna på att ha grejor på sängborden och bokhyllor i sina sovrum.
Nu har jag hittat det perfekta stället för att gömma allt detta; i tvättrummet ovanpå ett väggskåp. Problemet är bara att både reolink och HA (RP4) kräver ethernet, och i tvättrummet finns ingen ethernet. Vi har utmärkt wifi i huset, så jag tänker mig en grunka som har minst 2 ethernetuttag och antenn för wifi, och som enkelt skapar en lokal ethernet-punkt. Det finns inget krav på höga hastigheter för detta. Begränsad budget, gärna under 500 spänn. Inga powerplugs heller tack.
/S
Jag hade samma problematik då min värmepump kräver ethernet, men dåligt med uttag i tvättstugan där den står.
Löste det med powerplug faktiskt. Helt klart enklaste lösningen.
Andra alternativ är en wifi extender med ethernet uttag. Problemet är att dessa går sällan att stänga av wifi så då har man en extra wifi sändare som ligger och stör i onödan. Ett annat alternativ är att använda en gammal router och sätta den i client mode. Funkar med med ddwrt.
Men som sagt. Kan du dra en kabel på nått sätt så är ju det bäst. Kan du inte det så är powerplug det snyggaste/smidigaste sättet.
Löste det med powerplug faktiskt. Helt klart enklaste lösningen.
Andra alternativ är en wifi extender med ethernet uttag. Problemet är att dessa går sällan att stänga av wifi så då har man en extra wifi sändare som ligger och stör i onödan. Ett annat alternativ är att använda en gammal router och sätta den i client mode. Funkar med med ddwrt.
Men som sagt. Kan du dra en kabel på nått sätt så är ju det bäst. Kan du inte det så är powerplug det snyggaste/smidigaste sättet.
en router i AP modeS steve5432 skrev:Hejsan!
/S
Kan du dra kabel från patchpanelen eller något av de befintliga uttagen så är det bästa lösningen. Det brukar gå att hitta ställen att dra det delvis dolt även i efterhand, tex genom garderober, schakt för ventilation, kattvind, krypgrund. Jag har t.o.m. dragit genom innerväggar utan att riva väggen. En del jobb men när det är fördigt har du en helt stabil lösning och du kanske kan få till några extra uttag längs vägen. Outnyttjade uttag för telefon kan också bytas ut mot Ethernet.
Husägare
· Skåne
· 1 550 inlägg
Vad har du för lösning för wifi för övrigt?
Ett meshpaket från typ tp-link https://www.kjell.com/se/varumarken...ar/mesh/tp-link-deco-x10-ax1500-3-pack-p65411
Fungerar utmärkt för detta. Sätt en puck vid inkommande, en vid ditt skåp och en på lämplig plats för bra täckning, men då byter du ut hela ditt wifi-system och det var ju kanske inte planen…
Ett meshpaket från typ tp-link https://www.kjell.com/se/varumarken...ar/mesh/tp-link-deco-x10-ax1500-3-pack-p65411
Fungerar utmärkt för detta. Sätt en puck vid inkommande, en vid ditt skåp och en på lämplig plats för bra täckning, men då byter du ut hela ditt wifi-system och det var ju kanske inte planen…
Jo så har vi gjort på vissa ställen, men här är det dessvärre inget alternativ.P Pin skrev:Kan du dra kabel från patchpanelen eller något av de befintliga uttagen så är det bästa lösningen. Det brukar gå att hitta ställen att dra det delvis dolt även i efterhand, tex genom garderober, schakt för ventilation, kattvind, krypgrund. Jag har t.o.m. dragit genom innerväggar utan att riva väggen. En del jobb men när det är fördigt har du en helt stabil lösning och du kanske kan få till några extra uttag längs vägen. Outnyttjade uttag för telefon kan också bytas ut mot Ethernet.
Hej, vi har Google Nest, inte världens bästa men fungerar bra hos oss. Tyvärr har deras mesh-enheter ingen ethernetport annars hade det ju varit enkelt med en switch där. NEj det är inget alternativ att byta ut wifi-meshnätverket.F fredrik.johansson skrev:
Okej, ska ge mig ut på upptäcksfärd. Det får bli någon riktigt billig typ d-link.H he-peter skrev:
Hittade denna
https://www.kjell.com/se/produkter/...ink-r03-eagle-pro-ai-smart-router-n300-p60011
Antar det går att stänga av DHCP och annat så att den inte själv skapar ett eget wifi som stör ut det befintliga. Den ska ju endast ta emot det befintliga wifi och exponera det nätverket via ethernet-portarna.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 548 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 548 inlägg
Min gissning är att den där inte kommer lösa uppgiften, hittade ingen manual för den hos D-Link men tror inte det finns bryggläge där.S steve5432 skrev:Okej, ska ge mig ut på upptäcksfärd. Det får bli någon riktigt billig typ d-link.
Hittade denna
[länk]
Antar det går att stänga av DHCP och annat så att den inte själv skapar ett eget wifi som stör ut det befintliga. Den ska ju endast ta emot det befintliga wifi och exponera det nätverket via ethernet-portarna.
Skulle hellre valt https://www.kjell.com/se/produkter/...erk/tp-link-re305-wifi-repeater-ac1200-p61644 där det uttryckligen står att det går att köra som Wifi-brygga. Den är även billigare...
Istallera OpenWRT på routern så kan den garanterat göra det du vill. Jag har använt billiga routrar för exakt detta behov under många år.
Gå in på OpenWRTs kompatibilitetslista innan du köper router bara...
Gå in på OpenWRTs kompatibilitetslista innan du köper router bara...
Kan inflika att jag också har liknande problem och haft både WIFI-> kabel och powerplugs och båda varianterna har en viss instabilitet som jag antar beror på väder, vind och grannar med emitterande utrustning (eller helt enkelt egna grejor som stör) så kvaliten och stabiliteten lämnar lite att önska.
Är det inget som lider av att då och då tappa kontakten eller ha väldigt låg bandvidd så är det fine. Jag hade en NAS och har tyvärr fortfarande min ena arbetsplats utan kabel och det är mindre bra.
Är det inget som lider av att då och då tappa kontakten eller ha väldigt låg bandvidd så är det fine. Jag hade en NAS och har tyvärr fortfarande min ena arbetsplats utan kabel och det är mindre bra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur koppla flera taklampor till vägguttag på ett snyggt sätt?
Belysning -
Behöver sänkan åtgärdas innan parkettgolv läggs?
Golv -
Vad för fel? Säkring elpatron behöver återställas flera ggr/vecka
Värme allmänt -
Vad behöver jag för att koppla flera cat6 till internet?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Flera frågor som behöver snabba svar
Vatten & Avlopp