Hej!
Vi är spekulanter på ett hus från 1921 med putsad fasad. Mig veterligen aldrig putsad om, vet inte om det varit någon annan typ av fasadbeklädnad tidigare. Vi var på visningen nyligen och när vi tittade på fasaden noterade jag ett område som såg ”bubbligt” ut. Jag tryckte lätt med fingret på för att känna om det sviktade och då lossnar färgen och det faller grusig puts ned. Jag bifogar en bild. Lite googling säger mig att jag kan ha råkat göra ”spiktestet” och att detta kan tyda på att fasaden behöver putsas om helt. Stämmer det, eller kan det räcka med att laga lokalt?
Tacksam för svar från detta kunniga forum!
Mvh Erika
 
  • Gamla putsad fasad med skadat område där puts lossnat och visar grusigt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen expert på puts, men jag vågar garantera att huset inte har haft någon annan form av fasadbeklädnad. Det är sannolikt att det rör sig om en reveterad fasad, dvs puts på en trästomme. (Hus från 1921 med puts på murtegel är bara vanligt i Skåne) Jag tror inte att det är omputsat och tror inte att ni behöver göra det heller i sin helhet. Om inte någon varit framme med en diffusionstät färg, för då kan det bli rätt omfattande skador.
 
J justusandersson skrev:
Jag är ingen expert på puts, men jag vågar garantera att huset inte har haft någon annan form av fasadbeklädnad. Det är sannolikt att det rör sig om en reveterad fasad, dvs puts på en trästomme. (Hus från 1921 med puts på murtegel är bara vanligt i Skåne) Jag tror inte att det är omputsat och tror inte att ni behöver göra det heller i sin helhet. Om inte någon varit framme med en diffusionstät färg, för då kan det bli rätt omfattande skador.
Tack för svar! Ett stenhus med tegelstomme är det (ligger i Halland). Har det någon betydelse för din bedömning? Fick idag pratat med besiktningsmannen som annars sade samma; aktuellt att måla om och göra lokala lagningar men inte behov av hel omputsning.
 
Halland är lite som Skåne. Puts på tegel är ju snäppet bättre ur hållbarhetssynpunkt. Viktigt att ta referenser på de som skall putsa. Man får absolut inte använda diffusionstät färg (t.ex. akrylatfärg).
 
J justusandersson skrev:
Halland är lite som Skåne. Puts på tegel är ju snäppet bättre ur hållbarhetssynpunkt. Viktigt att ta referenser på de som skall putsa. Man får absolut inte använda diffusionstät färg (t.ex. akrylatfärg).
Jo det är ju det! Går det att såga nånting från bilden jag lade upp vad för typ av färg det är målat med nu?
 
Jag kan säga till 99% att putsen är målad med någon färg.
Som flera andra redan påpekat måste det i så fall vara en diffusionsöppen färg som typ silikat. Är lite rätt för att släppet mellan stänk/sprit-putsen och underlaget antingen beror på fel färgval eller att sista påslaget inte gjorts korrekt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag håller med @MagHam att putsen är målad. 1921 var det nog kalkfärg eller linoljefärg som användes. Att spritputsen verkar vara avrundad talar för ett olämpligt färgval. Själv skulle jag dock inte lita på ett sådant omdöme per distans. Testa om färgen kritar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag kan säga till 99% att putsen är målad med någon färg.
Som flera andra redan påpekat måste det i så fall vara en diffusionsöppen färg som typ silikat. Är lite rätt för att släppet mellan stänk/sprit-putsen och underlaget antingen beror på fel färgval eller att sista påslaget inte gjorts korrekt.
Jo att den är målad vet jag. Senast för 20 år sedan så dags att måla om enligt säljarna. Färgen kritar inte. Jag hoppas på silikatfärg och inte plast men jag vet inte hur man skiljer de åt. Men det har inte flagnat någonstans, som jag tänker mig att plastfärg skulle göra.
 
Att färgen inte kritar tror jag är ett dåligt tecken. Det tyder på någon form av latex- eller akrylatfärg. Vad som händer när det finns ett diffusionstätt skikt ytterst är detsamma som om man skulle sätta plastfolien på utsidan av en vanlig yttervägg. Den varma inneluften innehåller mycket vattenånga som när den tränger in i tegelväggen kyls av för att slutligen kondensera i putsen som på det sättet löses upp. Tur i oturen är att tegelmuren är väldigt hygroskopisk och i sig kan innehålla mycket kondenserad vattenånga.
 
J justusandersson skrev:
Att färgen inte kritar tror jag är ett dåligt tecken. Det tyder på någon form av latex- eller akrylatfärg. Vad som händer när det finns ett diffusionstätt skikt ytterst är detsamma som om man skulle sätta plastfolien på utsidan av en vanlig yttervägg. Den varma inneluften innehåller mycket vattenånga som när den tränger in i tegelväggen kyls av för att slutligen kondensera i putsen som på det sättet löses upp. Tur i oturen är att tegelmuren är väldigt hygroskopisk och i sig kan innehålla mycket kondenserad vattenånga.
Kritar en silikatfärg också? Man får väl underhålla fasaden så långt det går oavsett och sedan putsa om när man måste. För plastfärgen förkortar livslängden, men om inte allt rasar av måste man inte göra något åt det i förtid va? Bara synd och tråkigt om man målat med fel färg
 
Man kan blästra/slipa bort färgen. Det bör man nog inte vänta med för länge. En diffusionstät färg motiverar ett rejält avdrag på priset.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
N
Det är bara att hugga ner all puts och putsa om, putsen är för gammal för att renovera.
Och kan du trycka fingret genom den är den helt slut, även fast det bara är på några ställen.
Hur tror du putsen är bakom ytputsen?
 
Som jag skrev i inlägg #2 så är jag ingen expert på puts, men ganska kunnig i allmän byggnadsteknik. Detta är inget ovanligt problem, så det finns många som har detaljkunskap. Använd aldrig en hantverkare eller en entreprenör som konsult.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Som jag skrev i inlägg #2 så är jag ingen expert på puts, men ganska kunnig i allmän byggnadsteknik. Detta är inget ovanligt problem, så det finns många som har detaljkunskap. Använd aldrig en hantverkare eller en entreprenör som konsult.
Tack! Nej det låter klokt! En besiktningsman anser jag ska vara objektiv och kunnig i alla fall, håller du med? Vi tycker om huset i övrigt så är det så att det behöver putsas om inom snar framtid så är det bara att bita i den sura äpplet och göra det tänker vi.
 
Jag håller helt med, en besiktningsman ska vara objektiv och inte ha några egna intressen i sammanhanget. Jag tycker det är ett jättebra tillfälle att pruta. Att putsa om en murad fasad är inte i hela världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.