Det börjar bli hög tid att göra något åt vårt badrum.
Förutsättningar:
3,4 m2 stort (eller kanske snarare litet), se bild.
Byggt 1986.
Väggar av träregelstomme med spånskivor (1 yttervägg + 3 innerväggar)
Träbjälklag med spånskiva (krypgrund under)
Vi har tänkt leja bort allt jobb, men jag vill ändå ha lite kontroll på det hela.
Vi har tänkt att göra följande:
Diverse frågor:
Och så till hantverkardelen:
Förutsättningar:
3,4 m2 stort (eller kanske snarare litet), se bild.
Byggt 1986.
Väggar av träregelstomme med spånskivor (1 yttervägg + 3 innerväggar)
Träbjälklag med spånskiva (krypgrund under)
Vi har tänkt leja bort allt jobb, men jag vill ändå ha lite kontroll på det hela.
Vi har tänkt att göra följande:
- Nytt ytskikt, vi går emot trenden med helkaklat och kör någon form av plastmatta på väggar och golv.
- Fixa fallet på golvet.
- Nytt porslin + duschhörna eller möjligen duschkabin.
- Montera ballofixventiler på inkommande vatten till badrummet så man slipper stänga av vattnet till hela huset när något ska göras.
- Nytt badrumsskåp.
- Byta ut elradiatorn mot elvärme i golv. Ev. även en elektrisk handdukstork.
- Installera eluttag.
- Installera jordfelsbrytare i central.
- Byta blandningsventil till varmvattenberedare. (Den nuvarande krånglar så att det ofta är svårt att få vattnet så varmt man vill ha det.)
- Om spånskivorna ändå ska bort så tänkte jag passa på att montera ett par dosor i väggen + dra VP-rör upp till vind för att senare enkelt kunna fixa till antenn- + ethernetuttag i rummet på andra sidan väggen.
Diverse frågor:
- Vad finns det för utbud av wc-stolar som går att justera så att dom inte är snålspolande? Vi har dåligt fall på avloppsrören från vårt hus så en snålspolande toalett kommer bara att innebära krångel, helst vill jag att den ska spola minst lika mycket som en "gammaldags" stol.
- Byter man ut spånskivorna på väggarna mot något annat skivmaterial? Jag har för mig att det kom skärpta krav på skivor i yttervägg (med fuktspärr på andra sidan) för ett tag sedan. När det gäller innerväggar så behöver det ju dras ny el och ev. rör i åtminstone en vägg och då antar jag att det är enklast att riva ner dom gamla skivorna. Vilket skivmaterial använder man i så fall? (Jag är inte så förtjust i klena gipsskivor.)
- Hur mycket effekt får man ut av golvvärmen? Det är ju rätt liten golvyta och en del av den går väl bort för wc-stol etc. så det kanske inte räcker för att täcka upp den gamla radiatorn.
- Byter man alltid hela golvbrunnen?
- Vi behöver göra något åt avloppsluftningen. Idag går det ett rör upp i inklädnaden i hörnet och det sitter en luftningsventil strax under tak. Utrymmet är inte inspekterbart och det känns ju inte helt optimalt ifall den fastnar i öppet läge och släpper ut en massa fukt därinne. (Nu har jag kikat in genom att göra lite åverkan.) Dessutom hör man att det klättrar möss i inklädnaden ibland så det behöver vi göra något åt. Det bästa vore väl egentligen att dra ut luftningen genom yttertaket, men det medför nog en del extra krångel. (Det blir nog inte så bra att bara dra den rakt upp på nuvarande plats då den i så fall hamnar långt ner på taket och det är en uteplats nedanför.) Så alternativet är väl att ha det som nu, fast mussäkrat och med en ordentlig inspektionslucka. En annan variant jag funderar på är om det vore vettigt att istället sätta den i ett skåp under tvättstället och därigenom spara in platsen som inklädnaden tar upp. Det finns väl inget som säger att den måste sitta ända uppe vid taket? Det medför väl iofs lite extra jobb med att flytta rören i golvet. Men golvet kanske ändå måste tas upp för att fixa golvbrunn m.m?
- För- och nackdelar med duschkabin resp. dushhörna? Vi lutade först åt en duschkabin med tanke på att den är fuktsäkrare och att den är enkel att byta om man tröttnar på den. Men den är ju mer svårstädad och det känns det som att det kan bli svårt att komma åt att rensa golvbrunnen och att göra en snygg rördragning. Just nu lutar det åt en duschhörna med dold rördragning i väggen. (Inkommande vatten kommer upp ur golvet under tvättstället, så tanken är i så fall att ha någon slags skåp under tvättstället och dra in vattnet i väggen där och dra ut det där duschblandaren ska sitta.)
- Idag har vi problem med att vattentrycket i duschen upplevs lite dåligt. Kan man anta att det är själva blandaren som börjar bli igenkalkad? (Vi har inte det problem vid övriga tappstället. Rören till badrummet är 15mm prisolrör och det är ingen anmärkningsvärd lång sträcka.)
Och så till hantverkardelen:
- Vad tror ni om den ungefärliga kostnaden för material resp. arbete?
- Någon som kan rekommendera en bra firma i Karlstad? Vi vill helst lämna hela ansvaret till en firma och inte behöva ragga elekriker etc. själva.
- Tips på hur man avgör om en firma är bra? (Visst, man läser en hel del om att skriva detaljerade avtal, begära referenser o.s.v, men om man krånglar till det för mycket för en firma så föreställer jag mig att den kanske tappar intresset för ett så pass litet arbete. Man har ju hört mer än en historia om hur svårt det är att få tag på bra hantverkare. (Själv föredrar jag egentligen att göra saker själv, så jag har rätt liten erfarenhet av hantverkare.)
- Finns det någon påtaglig risk för att hantverkaren "krånglar" om man köper t.ex. en wc-stol eller blandare någon annanstans? (Jag har hört historier om sådant, men jag vet inte om det är vanligt förekommande.)
Liknande trådar
-
Behöver råd om Trappräcke utomhus i smide
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vad för packning behöver jag? Och var hittar jag? Bräddavlopp till handfat
Badrum -
Ska bygga staket, behöver konstruktionsråd
Byggmaterial & Byggteknik -
"Nybörjare" behöver råd om verktyg
Trädgård allmänt -
Gemensam häck eller inte? (Behöver råd)
Häckar, Buskar & Träd