Hej! Jag fick papper i brevlådan idag att vi kommer behöva göra om vårat avlopp för att kommunen ökat miljökraven. Jag vet inte mycket om mitt avlopp idag då vi är relativt nyinflyttade och saknar dokumentation. Det är en 3-kammarbrun som går vidare till någon bädd, antingen markbädd eller infiltrationsbädd, som inte är bytt på herrans många år. Enligt grannen går det sedan troligtvis ut i en stenkista bara sedan till en liten damm här i skogen där vi bor.

Men vårat system för gammalt och omodernt och behöver uppgraderas, dom kräver något återcirkulerande. Vi får 1 år på oss att åtgärda detta, har inget utrymme att öka huslånet. Kommer jag behöva ta ett blankolån för att åtgärda detta och uppfylla deras krav? eller är kommunen skyldiga att isåfall erbjuda någon slags avbetalningsplan. Känns ju sådär att bli påtvingad att lägga ut massa pengar man inte har när avloppet ändå fungerar i dagens läge.
 
  • Ledsen
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Kollade du med kommunen angående avloppet INNAN du köpte huset?
Rent krasst, tror jag inte att kommunen har några skyldigheter genemot dig. Bara tvärsom.

Staffan
 
  • Gilla
  • Arg
perror och 6 till
  • Laddar…
K kakanbro skrev:
Hej! Jag fick papper i brevlådan idag att vi kommer behöva göra om vårat avlopp för att kommunen ökat miljökraven. Jag vet inte mycket om mitt avlopp idag då vi är relativt nyinflyttade och saknar dokumentation. Det är en 3-kammarbrun som går vidare till någon bädd, antingen markbädd eller infiltrationsbädd, som inte är bytt på herrans många år. Enligt grannen går det sedan troligtvis ut i en stenkista bara sedan till en liten damm här i skogen där vi bor.

Men vårat system för gammalt och omodernt och behöver uppgraderas, dom kräver något återcirkulerande. Vi får 1 år på oss att åtgärda detta, har inget utrymme att öka huslånet. Kommer jag behöva ta ett blankolån för att åtgärda detta och uppfylla deras krav? eller är kommunen skyldiga att isåfall erbjuda någon slags avbetalningsplan. Känns ju sådär att bli påtvingad att lägga ut massa pengar man inte har när avloppet ändå fungerar i dagens läge.

Gäller det VA-utbyggnad är kommunen skyldig att erbjuda lån, men villkoren är ofta problematiska med återbetalningstid på 5-10 år och därför sällan ett alternativ om man redan i dagsläget inte kan få lån.
Vad gäller sakfrågan: att du inte har råd. Så är kommunen sällan intresserad av denna typ av faktum. Kan du istället lämna in en tydlig plan och tidsatt plan för hur du ska gå tillväga för att uppnå regelföljsamhet så kan kommunen bevilja anstånd med slutbesiktning åtminstone några månader. Nämn för gudsskull inte att du inte har råd just nu bara.
 
Ja att kommunerna ser över avloppssystem som inte är knutna till kommunalt avlopp är ingen nyhet, detta har pågått i flera år med dispans efter dispans, detta kände säkert säljaren till fast nu är det du som sitter med svarte Petter, anledningen till byte är att de gamla lösningarna inte fungerar även om man tycker att det fungerar, vattenprover på marken runtomkring din fastighet är nog ingen rolig läsning och föroreningar når till slut grundvattnet som i sin tur når grannen vattenbrunn, tyvärr så är det nog bara att ta tag i problemet.
 
  • Gilla
nikasp och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
HeineA HeineA skrev:
Ja att kommunerna ser över avloppssystem som inte är knutna till kommunalt avlopp är ingen nyhet, detta har pågått i flera år med dispans efter dispans, detta kände säkert säljaren till fast nu är det du som sitter med svarte Petter, anledningen till byte är att de gamla lösningarna inte fungerar även om man tycker att det fungerar, vattenprover på marken runtomkring din fastighet är nog ingen rolig läsning och föroreningar når till slut grundvattnet som i sin tur når grannen vattenbrunn, tyvärr så är det nog bara att ta tag i problemet.
Det är mycket sällan kommunen tar vattenprover vid tillsyn runt ett äldre avlopp och det är vanligen inte grunden för dessa krav. Kraven bygger på schabloner och uppskattningar. TS kan i verkligheten inte ha det minsta problem med att förorena sin omgivning men måste uppgradera avloppet i alla fall.
 
  • Gilla
vcx och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K kakanbro skrev:
Men vårat system för gammalt och omodernt och behöver uppgraderas, dom kräver något återcirkulerande. Vi får 1 år på oss att åtgärda detta, har inget utrymme att öka huslånet. Kommer jag behöva ta ett blankolån för att åtgärda detta och uppfylla deras krav? eller är kommunen skyldiga att isåfall erbjuda någon slags avbetalningsplan. Känns ju sådär att bli påtvingad att lägga ut massa pengar man inte har när avloppet ändå fungerar i dagens läge.
Kommunen ställer bara krav på att ni slutar använda det gamla avloppet efter ett visst datum. Det som slutligen händer är att kommunen förbjuder utsläpp från ert avlopp. Fortsätter ni då att använda det så går de in med vite för att tvinga er in i fållan.

Vill ni ha avlopp framöver så måste ni ha ett nytt avloppstillstånd. Detta får ni genom att göra en ansökan hos kommunen. Det är således ni som inkommer med ansökan om vad ni vill bygga för avloppsreningsanläggning. Kommunen prövar bara er ansökan. Efter godkännande av ansökan får ni bygga avloppet enligt tillståndet.
 
  • Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
bara att ta tjuren i hornen antar jag då :devilish: Råd har jag väll egentligen, men huset är topplånat idag för vi byggt ett garage och lite sånt, så alternativen är väll att värdera om huset eller att ta ett privatlån. Men kommunen är inte att rekommendera att låna av då ? :p
 
Claes Sörmland
Kommunen erbjuder inga lån för detta.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunen erbjuder inga lån för detta.
Okej, tack, blev lite tagen på sängen av detta, men nu har jag lite kött på benen iaf:cool:
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är mycket sällan kommunen tar vattenprover vid tillsyn runt ett äldre avlopp och det är vanligen inte grunden för dessa krav. Kraven bygger på schabloner och uppskattningar. TS kan i verkligheten inte ha det minsta problem med att förorena sin omgivning men måste uppgradera avloppet i alla fall.
Nä jag vet, tänkte mest på det egna samvetet, vill inte att mitt skitvatten rinner ner i grannens dricksvatten trots att det inte syns hos mig.
 
K kakanbro skrev:
Hej! Jag fick papper i brevlådan idag att vi kommer behöva göra om vårat avlopp för att kommunen ökat miljökraven. Jag vet inte mycket om mitt avlopp idag då vi är relativt nyinflyttade och saknar dokumentation. Det är en 3-kammarbrun som går vidare till någon bädd, antingen markbädd eller infiltrationsbädd, som inte är bytt på herrans många år. Enligt grannen går det sedan troligtvis ut i en stenkista bara sedan till en liten damm här i skogen där vi bor.

Men vårat system för gammalt och omodernt och behöver uppgraderas, dom kräver något återcirkulerande. Vi får 1 år på oss att åtgärda detta, har inget utrymme att öka huslånet. Kommer jag behöva ta ett blankolån för att åtgärda detta och uppfylla deras krav? eller är kommunen skyldiga att isåfall erbjuda någon slags avbetalningsplan. Känns ju sådär att bli påtvingad att lägga ut massa pengar man inte har när avloppet ändå fungerar i dagens läge.
Vi fick kommunalt VA draget till området år 2012 och de sa först att alla måste betala anläggningsavgiften på 210.000 kr, men att man inte behövde ansluta sig till det nya nätet. Jag kontaktade kommunen och de bekräftade, att jag inte behövde ansluta min fastighet, fast vägföreningen hade fått motsatt besked i frågan. Många anslöt sig under 2012, men jag väntade, tills det kom ett aggressivt brev från kommunkontoret, där det stod att alla måste genast ansluta sig, med hot om löpande vite som startar med 50.000 kr och ökas successivt med 50.000 kr steg uppåt (50, 100, 150 osv.). Det ges dock tid för kommunicering med kommunen mellan vitesbeloppen på tre månader, har jag för mig.

Eftersom vi hade hund och gick omkring mycket på området, passade jag på att fråga fastighetsägare, vem de hade anlitat, vad det kostade och om de var nöjda med jobbet. Då kunde jag välja en billig och bra entreprenör, som var duktig på bergspräckning, så att jag fick ett rakt, normalt avlopp ner till vägen. Det valet har jag varit väldigt nöjd med. Många tvingades skaffa ett pumpavlopp, med en skärande pump inuti en pumpsump, som kan kräva sprängning, för att hamna på rätt djup utanför huset. Dessutom är de känsliga för bindor, tamponger, trosskydd, tops och matfett och min granne som har två sådana "villapumpsstationer", har redan fått betala för ett antal tampongutdragningar á 4.500 kr. Häromdagen hade deras båda pumpavlopp slutat fungera och vi erbjöd dem att få använda vår gäststugas toa, dusch och tvättmaskin. Även till vår andra granne har vi gett motsvarande erbjudande.

Jag hade ärvt pengar, men kommunen beviljade VA-lån till anläggningsavgiften, som man kunde betala av på 10 år, mot kommunal borgen. Jag lånade 70.000 kr genom kommunen till anläggningsavgiften, som jag senare kunde använda för att bekosta dragningen på själva tomten. De tog ut ett litet pantbrev. Man fick dock inte låna till dragningen på själva tomten, den kostnaden fick man betala själv eller finansiera på annat sätt. Väldigt många pensionärer, som hade varit med från starten på 60-talet, när området styckades av på 60-talet, tvingades sälja. Om man är tvungen att låna 210.000 kr genom kommunen, så måste man betala 21.000 kr + ränta årligen, så det är för mycket för många pensionärer med sommarstugor.

Om man inte var skriven på sin fastighet, kunde man få dispens av kommunen, först i tre år och sedan ett år i taget, men det är ingenting som kommunen måste gå med på. En del har fortfarande dispens efter nästan 10 år. Vissa har fått sitt köksavlopp plomberat med fogskum. De har beordrats att kontakta en auktoriserad rörmokare, som har sedan kommit och borrat ett hål i köksavloppet och sprutat sedan in fogskum, så att vattnet som man tappar ut i diskhon inte sjunker undan.
 
Redigerat:
  • Gilla
P-O i Hbg
  • Laddar…
Om ens avloppspump är känslig för mensskydd och tops etc finns ju den enkla åtgärden att ge fan i att slänga sådant i avloppet, kan inte förstå problemet här...
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 24 till
  • Laddar…
Staffans2000
H Harrison skrev:
De har beordrats att kontakta en auktoriserad rörmokare, som har sedan kommit och borrat ett hål i köksavloppet och sprutat sedan in fogskum, så att vattnet som man tappar ut i diskhon inte sjunker undan.
Det här låter ju inte klokt. Vilken rörmokare skulle spruta fogskum i avlopp och sedan borra hål?

Staffan
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här låter ju inte klokt. Vilken rörmokare skulle spruta fogskum i avlopp och sedan borra hål?

Staffan
Den auktoriserade rörmokaren borrar ett hål i PVC-röret under diskbänken och trycker in pipen på polyuretan-skum-patronen och fyller röret med skummet, så röret blir "plomberat". Man kan förstås placera ett fat i diskhon och gå ut och hälla diskvattnet, om man vill.
 
Staffans2000
H Harrison skrev:
Den auktoriserade rörmokaren borrar ett hål i PVC-röret under diskbänken och trycker in pipen på polyuretan-skum-patronen och fyller röret med skummet, så röret blir "plomberat". Man kan förstås placera ett fat i diskhon och gå ut och hälla diskvattnet, om man vill.
Eller bara byta röret.
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.