Hej,

Håller på att färdigställa villa (nybygge).Jag undrar om någon kan rekommendera en bra advokat som kan stödja mig i en mycket svår dialog med min Entrepeneur. Jag vill helst inte komma i konflikt men måste ha någon och diskutera min taktik med. Bra om han båda kan juridik och konstruktion.

Är du medlem i villaägarnas riksförbund så kan du få hjälp med precis detta. Jag tror det är 1h kostandsfritt eller liknande. Det är ju inte så mycket men det kanske räcker för det du behöver just nu?

Håller med. Jag har själv haft kontakt med Villaägarnas riksförbund och alltid fått mycket värdefulla tips och råd.

Vi hade liknande problem fast och tog en advokat rek. av villaägarna men nu har vi mer problem med advokaten än med säljaren. Innan man skriver avtal med en advokat så kolla med advokatsamfundet vilka etiska regler som gäller. Finns att ladda ner så ni är medvetna om vad han måste göra och vad han inte bör göra. Viktig är att veta att rättskydd måste de söka tidigt nästan innan han börjar och meddela er om att det är gjort och godkänt av försäkringsbolaget. Vår advokat tog mer än vad som försäkringsbolaget ger och du får stå för mellanskillnaden.Kolla med f-bolaget att du är berättigad rättskydd innan. Viktig att veta att du måste tala om för honom att hans tjänster inte längre är aktuella om du tex ser att det inte leder nån vart annars kör han på löpande ända tills han tycker det är dags för sluträkningen om inte målet avgörs till din fördel i domstol och motparten betalar. Sluträkningen delas upp mellan dig och ev. försäkringsbolaget. Självrisken betalar du direkt till advokat ca 20%+arvode utöver vad f-bolaget ger. Resten skall han få av försäkringsbolaget men de kan sänka hans krav och det får du betala också isåfall utöver den sk. självrisken. Så när han ansöker om rättsskydd så betyder det inte att du enbart står för självrisken .. Granska avtalet innan du skriver på med andra ord och fråga mycket innan man sätter tummen på pappret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.