Hej!
Skulle vilja rådfråga behöriga elektriker. Min bekant har skrivit på uthyrningsavtal av en lokal från en BRF. Hon startar massagesalong med några anställda. Hela lokalen är på 62m2 - bottenvåning i en flervånigshus - och hon fick lov att bygga provisoriska väggar för att dela upp den här lokalen på några rum. När byggfirma som hon skulle anlita tittade på eldragningen längs taket (under hängande takpaneller) såg de många sammankopplade grenuttag. BRF kom med sin elektriker som tyckte att det var helt okej att ha sådana kopplingar under taket. Är det verkligen okej???
Min vän oroar sig att det kan vara en riktigt brandfara om man har sådana kopplingar helt utan egeb uppsikt i lokalen.
Vad säger ni som är behöriga elektriker? Är det verkligen okej att det så här som det ser ut på bilder - ha sammankopplade grenuttag bakom hängande tak? BRF tänkte fixa belysningen från början, mrn nu, efter att deras elektriker var där, tänkte d4m att det är bra med sådana sladdar, typ, man gör så om man vill koppla på nya lampor. Är det sant att man gör såhär eller bör hon diskutera med uthyraren (BRF) att de behöver fixa riktiga ellkoplingar till nuvarande belysningen och eluttag? Hur stor risk att det är brandfarligt?
//Irina Utrymme under golv med kablar, rör och grenuttag, synlig golvvärmeventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkabel med isoleringstejp under golv med synlig väggkontakt i bakgrunden.
Skapa konto
Vy under diskbänk med uttag, elsladdar och synliga vattenrör samt avskalad färg på undersidan av bänkskivan.
Skapa konto
Vy under bänk med grenuttag och kablar mot en bakgrund av installationer och rör.
Skapa konto
Kabeldragning under golv med synlig eluttagsdosa och nätverkskabel.
Skapa konto
Installation av värmepanna med synliga rör och ledningar mot en krackelerad vägg.
Skapa konto
Elektronisk apparat, troligen drivdon, under diskbänk med synliga kablar och etiketter.
Skapa konto

• Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog säga att det ser ut sådär ovanför 95% av alla undertak. Inga konstigheter så länge det är belysning som kopplas in.
Det enda man kanske ska titta lite extra på är vägguttaget (inte grenuttagen) som inte sitter fast. Det borde det göra.
För övrigt är det så här det brukar se ut.

• Gilla
Heij83 och 6 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag skulle nog säga att det ser ut sådär ovanför 95% av alla undertak. Inga konstigheter så länge det är belysning som kopplas in.
Det enda man kanske ska titta lite extra på är vägguttaget (inte grenuttagen) som inte sitter fast. Det borde det göra.
För övrigt är det så här det brukar se ut.
Tack att du svarar. Bör man räkna då hur många lampor och andra grejer som är påkopplade i det här fallet?

Vänta på att en elektriker svarar. Är det bara klamrat lite snett så är det ju "Det värsta jag sett!"

:rofl:

• Gilla
  • Haha
fusion och 15 till
  • Laddar…
K Karelen skrev:
Tack att du svarar. Bör man räkna då hur många lampor och andra grejer som är påkopplade i det här fallet?
Nej, jag hade inte lyft på ögonbrynet ens. Det ser i stort sett alltid ut så.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det är väl möjligen den andra bilden, med den tejpade förgreningen. Det ser inte OK ut. Men det är väl inget att vara överdrivet orolig för.

• Gilla
Allman och 9 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl möjligen den andra bilden, med den tejpade förgreningen. Det ser inte OK ut. Men det är väl inget att vara överdrivet orolig för.
Hej!
du menar att i övrigt är det inga anmärkningar att seriekoppla grenuttag i grenuttag när man inte ser dem i överhuvudtaget bakom takpaneller?
Undrar om försäkringsföretag betalar ut försäkringen ifall det börjar brinna någon dag...

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Mussli har ju skrivit ungefär så här ovan. Om jag minns rätt så är han elektriker (jag är inte det).

Om jag jämför med hur det ser ut på kontoretr där jag just nu sitter som konsult, så är det vanliga vägguttag uppe i betongtaket, alla lysrör som sitter i undertaket är inkopplade med vanliga kontakter. Doch tror jag inte att det finns så många grendosor där ovanför taket, men några jar jag sett när fastighetskillarna varit här. Och det ser nog ikadant ut på typ 20 000 kvm kontorsyta i huset här.

• Gilla
Klintemo
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Mussli har ju skrivit ungefär så här ovan. Om jag minns rätt så är han elektriker (jag är inte det).

Om jag jämför med hur det ser ut på kontoretr där jag just nu sitter som konsult, så är det vanliga vägguttag uppe i betongtaket, alla lysrör som sitter i undertaket är inkopplade med vanliga kontakter. Doch tror jag inte att det finns så många grendosor där ovanför taket, men några jar jag sett när fastighetskillarna varit här. Och det ser nog ikadant ut på typ 20 000 kvm kontorsyta i huset här.
Självklart har jag full förståelse att man sätter upp grenuttag när man behöver koppla några enheter, men sådana grenuttag bör vara anpassade till industriell uppkoppling. Här ser man någon provisorisk lösning när man köpte en billig Biltemas grenuttag bara för att förlänga sladden till närmast liggande lampan.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K
Mest intressant är ju den skarvade svarta sladden. Där set det lite farligt ut. Annars håller jag med TS att man förväntar sig fasta installationer överallt där man inte kan ha uppsikt.

• Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
Det är ju en elektriker som skarvat. Syns ju på tejpen..

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 5 till
  • Laddar…
Ja de grenuttagen med röd petsäkring är helt riktigt dåliga. Tänker att man skall hålla koll på hur stor effekt man kopplar på grenuttagen.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T topmount skrev:
Ja de grenuttagen med röd petsäkring är helt riktigt dåliga. Tänker att man skall hålla koll på hur stor effekt man kopplar på grenuttagen.
Just det! Det kan inte min vän göra för att allt ligger ju under taken och hon inte ens vet vad är påkopplat och hur mycket av kapaciteten är kvar.
BRF skickade en fastighetsskötare som tittade på det och nämnde ungefär som här att "det är typiskt så ser det ut överallt"..... En dilemma gällande säkerheten..

Är det farligt: troligtvis inte.
Är det snyggt: Nej, men man behöver ju inte klättra upp och titta på installationen.

Om det inte sitter mer än typ 10 lampor/lysrörsarmatuer per uttagsslinga (vilket det inte ser ut att göra på bilderna) så är det ingen som helst fara oavsett hur billiga uttagen är. 10 gånger 72w lysrör ger en belastning på 720w på uttaget som sitter längst ut. De är testade för att klara minst 2300w så säkerhetsmarginalen är bra.

Se till att nån kollar den tejpade skarven och kanske fixar till den på ett bättre sätt och sluta sen oroa dig.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Det är ingen säkring det är en strömbrytare på grenuttaget

• Gilla
hsd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.