Marken är 50/50 sand/lera, men upplever den som stenhård ytan. Behövs bärlager då?

1. Tanken var att lägga ut en markduk som är styv (torkvira) direkt på markbädden. Sen fylla upp med 15-20cm 8/6 så att jag är i hyvssad höjd, och låta de ligga till våren för att sen padda och fylla upp de sista.
Vintern borde ju göra sitta med grusbädden (ser man om de rörts mycket)

2. Eller är det ut med 8 - 10 cm bärlager padda, sen markduken och 8/6 resterande 10cm som gäller? Hade varit skönt slippa padda och köra två lass med grus.

Tacksam för tips

R
Normalt så fyller man med grövre makadam i det dränerande skiftet typ 16-32 sedan avjämning för grunden med 2-5 eller 5-8 flis..

R Rejäl skrev:
Normalt så fyller man med grövre makadam i det dränerande skiftet typ 16-32 sedan avjämning för grunden med 2-5 eller 5-8 flis..
Ja okej, så alternativ 2. Tänkte mer då viran/markduken är väldigt genomsläpplig samtidigt styv, att den kan ligga i botten. Sen bärlager + avjämning

R
N Niklaspe skrev:
Ja okej, så alternativ 2. Tänkte mer då viran/markduken är väldigt genomsläpplig samtidigt styv, att den kan ligga i botten. Sen bärlager + avjämning
Ja markduken ska ligga under makadamet så att det inte blandas ut med dom massorna under för så mister den sin dränerande funktion samt att en bra markduk är även lite bärande..

• Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja markduken ska ligga under makadamet så att det inte blandas ut med dom massorna under för så mister den sin dränerande funktion samt att en bra markduk är även lite bärande..
Ja men då kan jag lägga markduken och bärlagret innan vintern iallafall, sen padda de till våren och dit med 8/16 till nivå.

R
N Niklaspe skrev:
Ja men då kan jag lägga markduken och bärlagret innan vintern iallafall, sen padda de till våren och dit med 8/16 till nivå.
Japp det går bra 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.