Hej!

Har letat efter svar på denna fråga i forumet utan framgång. OM jag ändå upprepar något som diskuterats tidigare så ber jag om ursäkt.

Jag har förstått att elinstallationerna i ett nybyggt hus ska göras av en behörig elektriker. Det jag undrar är om detta måste ske genom någon form av affärsmässigt avtal eller om jag kan använda mig av vänner/familj som är behöriga för att göra installationen. Jag har en hel del i den nära omgivningen som är aktiva inom denna bransch som säkert skulle kunna hjälpa oss i utbyte mot en trevlig grillkväll men jag vet inte om jag får göra på det viset.

Tacksam för vägledning.

Eventuella problem uppstår väl OM det skulle visa sig vara något fel nånstans? Alla kan ju göra fel och det blir ju lite svårt att lösa juridiskt i såfall. Jag hade försökt få till något affärsmässigt för i alla fall inkopplingen och större delar av anläggningen och sen löst andra saker på det vänskapliga sättet.

Bör inte vara några problem annars med inkopplingen etc om elektrikern är registrerad hos nätägaren.

/Kent

En av orsakerna till att det är lite osmart att göra svartjobb är just att som privatperson kan man bli skadeståndsskyldig ( och det kan vara stora pengar det handlar om) om det går snett och huset blir skadat. Som företag har man försäkringar som går in och betalar ev. skador. Dessutom räcker det inte med att jobba som elektriker man måste ha behörighet, det har dom flesta elektriker INTE.

Elmont: Jag menar inte som svartjobb. Detta är kompisar/släkt som kan hjälpa till med el-biten eftersom de är kompetenta likväl som någon annan kompis kan hjälpa till att lägga plattor. Visste dock inte att alla elektriker inte var behöriga, det får jag ju naturligtvis kolla upp.

Snickarboden: Kan man köpa några delar av jobbet för att få det på papper? I såna fall vilka delar/moment? Har du några rekommendationer?

Som elmont nämner så har de flesta elektriker inte allmän behörighet. Är man anställd så behövs inte den för då jobbar man under någon annan i företagets behörighet, oftast chefen.
Om någon av elektrkerna i din bekantskapskrets driver egen elfirma så har h*n högst troligt behörighet.

//Patrik

Patrik: tack för svar, då förstår jag.

Tror att det är ett krav att ha allmän behörighet för att ens få starta elfirma??

Men till tråden, Har hjälpt en kompis med just detta att installera ett hus.
Vi gjorde som så att företaget jag jobbar för gjorde inkopplingen av matningen från mätarskåpet, sen gjorde vi en komplett test av anläggningen, samt så gjorde vi en färdiganmälan till nätbolaget som vi fakturerade.

Det finns många mindre enmans firmor som bara har BB1.. Och de får bara göra jobben utefter behörighet också.

HÖr med någon av dina vänner om dom kan be deras firma att starta ett projekt i ditt hus, sedan kan projektledaren komma dit och närvara några timmar under projektetsgång och b"besiktiga" och godkänna "svartjobbet", på det viset får du det "vitt"

Eyeball skrev:
Tror att det är ett krav att ha allmän behörighet för att ens få starta elfirma??
Om man anställer en person med AB så får man också driva elfirma.

//Patrik

ichgarys förslag räcker tyvärr inte för att göra det hela "lagligt". Och varför skulle en behörig installatör riskera "allt" för att någon annans bekant skulle slippa billigare undan med elinstallationen, inte jag i alla fall. Tar man som företagare en risk måste den risken uppvägas av den vinst man gör om allt fungerar som det ska. Gör man inte det blir man inte långlivad som företag.

R_Strandberg skrev:
Det finns många mindre enmans firmor som bara har BB1.. Och de får bara göra jobben utefter behörighet också.
Eh... va? Har aldrig någonsin hört talas om en egenföretagare utan AB. Roligt att anlita den personen.. Oj.. måste jag öppna centralen.. nää då måste du anlita någon annan d^_^b

känns som att de vore väääldigt svårt att driva eget inom elinstallation utan AB(L). I alla fall om man ska vara laglig. (du får tex inte dra ut en ny matning från en central)

Redigerat:
Tack för ytterligare upplysningar. Bilden börjar klarna för mig nu vilka alternativ jag har. Det viktigaste för mig är naturligtvis att det blir rätt gjort men jag är också intresserad av att spara pengar i husbygget.

Rrrrr skrev:
Eh... va? Har aldrig någonsin hört talas om en egenföretagare utan AB. Roligt att anlita den personen.. Oj.. måste jag öppna centralen.. nää då måste du anlita någon annan d^_^b

känns som att de vore väääldigt svårt att driva eget inom elinstallation utan AB(L). I alla fall om man ska vara laglig. (du får tex inte dra ut en ny matning från en central)
Jag har faktiskt också hört att det är möjligt, men som du säger... ganska värdelöst. :wow:
Men driver man en elfirma med bara BB1 så kanske man inte är så inriktad på installation och service utan kanske mer hissmontage eller dyl. (För sånt räcker väl BB1 till väl?)

//Patrik

Mikael_L
ribban79 skrev:
Hej!

Har letat efter svar på denna fråga i forumet utan framgång. OM jag ändå upprepar något som diskuterats tidigare så ber jag om ursäkt.

Jag har förstått att elinstallationerna i ett nybyggt hus ska göras av en behörig elektriker. Det jag undrar är om detta måste ske genom någon form av affärsmässigt avtal eller om jag kan använda mig av vänner/familj som är behöriga för att göra installationen. Jag har en hel del i den nära omgivningen som är aktiva inom denna bransch som säkert skulle kunna hjälpa oss i utbyte mot en trevlig grillkväll men jag vet inte om jag får göra på det viset.

Tacksam för vägledning.
En elektriker med AB (ABL) behörighet får givetvis koppla hela eller delar av ditt hus.
(Likväl som sitt eget hus).
Ingen utan behörighet får hjälpa till om det inte råder ett anställningsförhållande mellan den behörige och den som hjälper till. Om så sker begås brottet av medhjälparen, den behörige gör inget lagbrott. (Ingen lär dock åka dit på detta i vilket fall ;))

När anläggningen är klar ligger ansvaret i huvudsak på fastighetsägaren, som möjligen kan peka ut någon elektriker eller firma såsom skyldig för eventuella fel.
Där kan ev försäkringar spela in.

Allt om svartjobb och sånt rör skattelagstiftningen och sköts av skatteverket, och det fungerar likadant som om din vän eller släkting hjälper dig att måla mot betalning / middag eller av ren vänskap.

Har du någon behörig elektriker i bekantskapskretsen som vill och kan hjälpa dig, tar du givetvis emot hjälpen, tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.