Status
Tråden går ej att kommentera.
Håller på sedan juli-09 och totalrenoverar ett funkishus från -37. Vi håller nu på och färdigställer köket. Murstocken i köket var putsad men tidigt stod det klart att detta måste göras om. Istället bestämde vi oss för att behålla den "ren" utan puts.

Efter otroligt mycket slit med att ta bort puts, göra om fog, slipa varje tegelsten med stålborste, tvättning samt blåst bort allt damm med kompressor så undrar jag om man bör behandla den på något sätt?

Vi har fått fram den naturliga färgen på stenen och tegelväggen är så fin som den kan bli och vi är jättenöjda. Men jag är orolig att vi får problem med att "grus" från fog och stenen lossnar med tiden eftersom det är ett poröst material.

Vad jag vet så kan man lacka den men den blir då blank och man tar bort det naturliga i stenen!

Jag har också fått rådet att "syra" den med saltsyra men när jag testat detta blir stenen rejält mörkare.

Eftersom spisen ligger an mot mustocken skall vi sätta diamantglas för att skydda mot stänk.

Tacksam för råd och tips
 
Du ska gå till forumet om du vill ställa frågor. Bloggen ska användas som dagbok.
 
G
Hej,
Vi tog också bort putsen från murstock i tegel i vårt förra hus. Vi köpte en vattenbaserad lack som var väldigt matt (är den glansig så ser ju ytan behandlad ut) och det blev väldigt bra, nästan lika bra som en obehandlad yta fast betydligt mer praktisk.

/Henrik
 
G
Tjena ! Håller också på att ta fram en tegelvägg inne i vardagsrummet. Vi har putsat teglet med stålborste nu .. o de trillar ju som sagt ut mkt grus fortfarande.. hur blev det till slut, tog ni någon matt eller glansig lack ? Vad var det isåfall för lack? Jag har hört att man kan använda sig av klinkekrsolja också men vet inte alls hur det blir, tacksam för tips !
MVH Frida
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.