Hej

Jag har nyss flyttat in i ett nybyggt hus som har behandlat betonggolv utav betongplattan som dessutom har vattenburen golvvärme i helahuset. Det är slipat och behandlat med lithurin och såpa. Jättesnyggt.

2 problem har jag dock. Det ena är att det gjuts på sommaren vilket medföljde en del ytliga sprickor i golvet. Ingenting man kan göra nånting åt säger betongföretaget och att fylla i det kan göra det ännu mer utstående.

Det andra problemet och det jag söker råd för är rengöring av golvet. Betongen absorberar väldigt lätt vätskor. De flesta är inga problem o torkar man bort det fort blir det inget.. men jag har redan fått flottfläckar och lite starkare vätskor som lämnat spår som inte är så snyggt. Betongföretaget säger att fläckarna försvinner över tid och att man inte ska gnugga för mycket. Men rekommenderar varmt vatten o såpa.
Det har nu gått 2 månader och vissa flottfläckar är oförändrade.

Det jag har provat är att lägga majsstärkelse på flottfläckarna som jag läste skulle suga upp flott ur betong. Lät de ligga 2 dagar utan resultat.

Jag har tvättat med jättevarmt vatten, rikligt, samt tvättat med grön/gul såpa.

Provade ett husmorsknep med blandning av bikarbonat och ättika men det orsakade matta ljusa fläckar istället. Förmodligen pga bikarbonatet. Som tur är använde jag det på väldigt liten yta.

Så nån som har nå idéer hur jag rengör golvet?

• Behandlat och slipat betonggolv med synliga sprickor och fläckar under matstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mer bilder

• Spricka i grått betonggolv med oregelbunden form.
    Skapa konto
  • Skadad yta med tre utbuktade bubblor på en grov betongyta.
    Skapa konto
  • Bild på ett betonggolv med slitage och fläckar.
    Skapa konto
  • Fläckar på klinkergolv nära skarven mellan två plattor.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.