9 838 läst · 3 svar
10k läst
3 svar
Behandla tegelvägg med?
Hej
Har precis murat upp en vägg inomhus av återvinningstegel. Nu till min fråga vad ska jag behandla den med. Jag testade med klickerolja men tycker det blir ingen skyddande hinna av det. Teglet är ju jättetörstigt, gick åt en liter till 3kvm och när det hade torkat såg man ingen skillnad på behandlat och obehandlat. Ska man hålla på till teglet är helt mättat eller?, blir ett antal behandlingar då ju, blir inte billigt!. Sen har jag hört något med vattenglas, är det samma som att lacka den. Jag vill nämligen inte ha en blank yta. Några tips?
/Johan
Har precis murat upp en vägg inomhus av återvinningstegel. Nu till min fråga vad ska jag behandla den med. Jag testade med klickerolja men tycker det blir ingen skyddande hinna av det. Teglet är ju jättetörstigt, gick åt en liter till 3kvm och när det hade torkat såg man ingen skillnad på behandlat och obehandlat. Ska man hålla på till teglet är helt mättat eller?, blir ett antal behandlingar då ju, blir inte billigt!. Sen har jag hört något med vattenglas, är det samma som att lacka den. Jag vill nämligen inte ha en blank yta. Några tips?
/Johan
Klinker olja är dyrt. Jag har jag använt mej av Kinesisk träolja på klinker/tegel med bra resultat. Kostar 79 kr för en liter på COOP forum. Testa på ett ställe i ett hörn för att kolla hur mycket det suger. Du vill inte få en hinna uppe på. Späd med balsamterpentin vid behov. Polera ner det hela med en svamp.
Glöm inte att blöta trasorna och lägg dem i en tät plastpåse då det innerhåller linolja som kan självandtända.
plexi
Glöm inte att blöta trasorna och lägg dem i en tät plastpåse då det innerhåller linolja som kan självandtända.
plexi
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden