S
Hej experter!

Vi har äntligen kommit igång med vår köksrenovering. En av denna veckas dilemman är hur jag ska behandla golvet.
Jag har köpt obehandlad, massiv furu som jag ska försöka hinna lägga in i helgen. Jag är optimist och planerar att med lite hjälp klara det på en dag.

Sedan ska golvet behandlas på något sätt. Jag har fantiserat om ett gammalt golv som jag skulle måla vitt. Men nu låg det inget sådant i vårt 70-talshus så det fick bli ett nytt. Efter många diskussioner här hemma har vi kommit fram till att vi inte vill täckmåla golvet utan ha kvar den vackra träådringen. Men jag vill fortfarande ha ett vitt golv.

Nu har vi nästan bestämt oss för att luta och olja golvet och det är där frågorna kommer. Vi har googlat i två dagar och ingen av oss hittar svar på följande frågor:

1. Kan man göra behandlingen INNAN man lägger golvet på plats? Om inte, av vilken anledning? (Det hade varit så smidigt att stå ute och göra det här på löpande band)
2. Vilket märke är bäst? Är det Osmo som gäller?
3. Måste jag verkligen hyra en golvslipmaskin trots att golvet är flång nytt och ligger i plast? Räcker det inte med att jag går över det med min slipmus för att rugga upp ytan?
4. Finns det någon annan metod att polera in oljan än att hyra ytterligare en maskin? Om ja, hur gör jag? Skurblock monterat på skruvdragaren?
5. Om jag efteråt tycker att golvet inte är tillräckligt vitt, vad gör jag då? Är det kört?

Anledningen till att jag inte vill ha golvet träfärgat är för att köksbordet (dock bara bordsskivan) är i obehandlad (gammal) furu och jag vill inte att det blir skidstugekänsla i köket.
Köksskåp, väggar och tak blir vita och bänkskivan är i "mörkvit" stenmönstrad laminat. Våra köksmaskiner är färgglada, köksmöblerna är färgglada, kuddarna i kökssoffan är färgglada. Så därför är det viktigt att golvet upplevs som vitt, fast inte åt det gula hållet då.

Jag vill verkligen att det blir perfekt nu när jag fick min vilja igenom. ;-)

• Gilla
kmasht_
  • Laddar…
1. Du skulle ha köpt ett färdigbehandlat golv.
2. Smaken är som baken däremot finns det olika tillvägagångsätt för dom olika fabrikaten t.ex Saicos har vitpigmenterad hårdvaxolja som du penslar på.
3. Nej men resultatet kommer bli sämre och du kommer med stor säkerhet att få sliprosor som du kommer störa dig på framöver.
Så jag rekommenderar att du slipar med en riktig maskin alternativ hyr en skurmaskin och sätter på slipnät på den (kom ihåg att skaka ur sågspån så att inte spånet gör sliprosor) med samma maskin kan du polera in första lagret !!
4. delvis besvarade i ovanstående svar. alternativt välj en pigmenterad hårdvaxolja som du kan pensla.
5. Gör prov på ca.1m2 med ett par alternativ för att kunna se vilken som är den rätta färgen för dig.

Jag anser att lut och hårdvaxolja inte är en bra kombination, lut innehåller massor utav vatten och det brukar inte bli bra ihop med olja. Risken är även stor att man får missfärgade kvistar.

Beroende på hur stor yta som ska göras brukar det gå både fortare och med ett bättre resultat när man använder rätt maskiner. Desto bättre slipning desto jämnare slutresultat.

S
T Torkad gubbe skrev:
1. Du skulle ha köpt ett färdigbehandlat golv.
2. Smaken är som baken däremot finns det olika tillvägagångsätt för dom olika fabrikaten t.ex Saicos har vitpigmenterad hårdvaxolja som du penslar på.
3. Nej men resultatet kommer bli sämre och du kommer med stor säkerhet att få sliprosor som du kommer störa dig på framöver.
Så jag rekommenderar att du slipar med en riktig maskin alternativ hyr en skurmaskin och sätter på slipnät på den (kom ihåg att skaka ur sågspån så att inte spånet gör sliprosor) med samma maskin kan du polera in första lagret !!
4. delvis besvarade i ovanstående svar. alternativt välj en pigmenterad hårdvaxolja som du kan pensla.
5. Gör prov på ca.1m2 med ett par alternativ för att kunna se vilken som är den rätta färgen för dig.

Jag anser att lut och hårdvaxolja inte är en bra kombination, lut innehåller massor utav vatten och det brukar inte bli bra ihop med olja. Risken är även stor att man får missfärgade kvistar.

Beroende på hur stor yta som ska göras brukar det gå både fortare och med ett bättre resultat när man använder rätt maskiner. Desto bättre slipning desto jämnare slutresultat.
Vi ville inte ha ett färdigbehandlad golv. 50% pga att de inte var särskilt snygga (de var alldeles för "fabriksperfekta") och 50% pga att vi hittade ett obehandlat golv till vrakpris.

Hårdvaxolja har inte varit aktuellt alls utan det var olja vi tänkte på. Nu har vi i alla fall gjort ett prov på en bräda och det blir lutbehandling följt av gammaldags såpskurning. :)

Arbetet med väggarna tog en vecka längre än beräknat men idag har vi äntligen börjat lägga in golvet.

Tack för dina svar!!

• Gilla
yonna
  • Laddar…
S Strumpberg skrev:
Vi ville inte ha ett färdigbehandlad golv. 50% pga att de inte var särskilt snygga (de var alldeles för "fabriksperfekta") och 50% pga att vi hittade ett obehandlat golv till vrakpris.

Hårdvaxolja har inte varit aktuellt alls utan det var olja vi tänkte på. Nu har vi i alla fall gjort ett prov på en bräda och det blir lutbehandling följt av gammaldags såpskurning. :)

Arbetet med väggarna tog en vecka längre än beräknat men idag har vi äntligen börjat lägga in golvet.

Tack för dina svar!!
Hej! Får jag fråga var ni hittade obehandlat golv till vrakpris? Är själv på jakt efter furugolv till vårt hus i Falun

Tips:
26 x 190 mm 179,00 Kr / m2
M4KlTGQkwn-1.JPG
Vi har lagt in ca 70 m2 på vår vind, har det obehandlat och det ser mycket trevligt ut.
Obehandlat trägolv lagt på en vind med synliga kvistar och naturligt mönster, i en varm träton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.gsbyggvaror.se/?page=product&category=25&product=395#product

Kanske lite för långt bort för dig, men samma golvträ finns säkert hos andra brädgårdar också.
Ring GS Bygg och fråga vad de har för leverantör!

• Gilla
larsenglund och 1 till
  • Laddar…
S
larsenglund larsenglund skrev:
Hej! Får jag fråga var ni hittade obehandlat golv till vrakpris? Är själv på jakt efter furugolv till vårt hus i Falun
Hej!
Vi köpte golvet på Forssa Järn & Bygg i Bollebygd. De hade ett parti för 219kr/kvm. Brädorna är i storlek 26x180 mm.
Frakt till Falun blir nog dyrt men vi bor på spottavstånd och fick det hemkört samma dag.
På söndag kväll eller måndag morgon kan jag visa bild på när det är klart. Håller på för fullt med behandlingen nu.

• Gilla
larsenglund
  • Laddar…
S
Så här ser golvet ut nu. ☺️
Vitpigmenterat lut och på det
vitpigmentetad såpa 6 gånger hittills. Semestern är slut så golvet får vila en vecka innan jag fortsätter.
Vitpigmenterat lutat trägolv med vitpigmenterad såpa i ett ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Voyager och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.