Hur ska man bäst behandla en nylagt trall (tryckimpregnerat virke)?

Har fått tips om att vaxa trallen med Wolwax (ofärgad) för att behålla trädets ursprungliga färg. Vaxet har även en vattenavvisande effekt, vattnet pärlar sig på trallen.
Om man oljar trallen så sugs smuts in i trädet och trallen blir fortare missfärgad (svart), det vill jag inte ha.

Någon som har testat att vaxa tryckimpregnerad trall som inte är vaxad från fabrik?

Såg även att det fanns terasslasyr från Jotun. Någon som har testat detta?

/knallert
 
Skall man verkligen göra detta direkt ?
De tips jag har fått är att inte göra ngt vid tryckad trall iaf det första året - sen kan man olja, vaxa osv om man vill...

/K
 
hej...
du får inte riktigt samma effekt av att vaxa vanligt tryckt trall som att köpa den riktiga vaxade tryckta trallen direkt...
du kommer få en effekt men inte lika bra.

du skall inget göra första året utan andra året...
börja med att tvätta trallen med såpa å borste....
jag tog faktiskt högtryckstvätten å höll den en bra bit från trallen å sen skurade lite efteråt.....

byggde mina föräldrars altan fö nåra år sedan innan man visstee om den vaxade trallen...
2 år senare byggde jag å tog vaxade trallen...
då köpte vi vax till farsan å strök på(tvättade givetvis) hans trall e lite mörk å grå men pärlar sig givetvis....
han gick på för sent med vaxet...

alternativ kanske hade vart att köra lite hårdare me tvätten å sen sandpappra av eventuella små flisor för att få fram ljusare färg för att sedan lägga på rejält med wolvax....

mvh
estwing
 
Eastwing: du skrev om din fars trall att det pärlar sig och att det var för sent.
Menar du att vaxet pärlar sig när du lägger på eller menar du vattnet?
om man köper brun tryckt trall alt ungstorkad brun trall. När tror du är bäst att vaxa in och med vilket vax?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.