Är i slutskedet av garagebygget, och det börjar bli dags att göra något åt golvet i garaget innan hyllor med mera byggs och sätts på plats. Har på lång sikt tänkt ha klinkers i garaget, men får skjuta lite på det då vi behöver lägga pengarna på lite annat.

Har hört om betonglasyr, epoxybehandling med mera, men vad har ni för erfarenheter och kan vi lägga klinkers på ett behandlat golv längre fram?

Jag lade någon form av vattenglas som lades i två steg. Det reagerar kemisk med betongen på något vis och binder betongdammet och ger en halvmatt yta. Detta gjorde jag av samma anledning som TS nämner - ekonomi.

MEN jag ångrar att jag inte lade ett "riktigt" golv från början för bara tanken på att tömma hela garaget för att lägga ett nytt golv gör mig helt matt så hellre önskar jag att jag lagt pengar på golvet direkt och väntat med något annat.

Men som golv funkar dammbindare/vattenglas bra. Lättstädat men inte så tåligt mot mekanisk nötning eller kemikalier.

T T.Gustafsson skrev:
Jag körde med Biltemas betonglasyr, [länk].
I mitt tycke är det en mycket prisvärd produkt, den lämnar en lagom blank, dammfri och mycket lättstädad yta. Golvet var ganska halt till en början (självklart beroende på ditt golvs ytkvalitet) men blev snart lite mattare och därmed mindre halt.
Har också funderat på den, fick tips av en annan på den produkten också. Vet du om det går att lägga klinker på betonglasyr, eller behöver man ta bort det i framtiden?

Lasyren är ju något som sugs upp av plattan i viss mån, till skillnad från när man målar, så det går ju inte att "ta bort" det.
Detta innebär ju också att det blir mycket mer okänsligt för fysisk påverkan. Biltema själva hävdar att produkten kan övermålas, men hur väl klinkerfix fäster vågar jag inte svara på.

Tog faktiskt kontakt med en leverantör av betonglasyr, och enligt dem fäster kakelfix på betonglasyren utan problem, så det ser lovande ut ju!

Om du ska lägga tätt på garagegolvet är det viktigt att plattan/grunden är väldränerad. Så att inte markfukt kommer in i den. Gamla villor med källargarage får inte sällan fukt i väggarna om man lägger tex Epoxy på golvet. Markfukten kunde innan Epoxy ventilera upp ur sulan. Nu så drivs den till väggarna, så man tror att huset behöver dräneras om. När verkliga problemet är det täta källargolvet

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.