Hej!
Jag har precis köpt hus och på tomten står en vedeldad fristående bastu som ser ut att vara i behov av behandling. Den har fläckvis gråaktig påväxt och vad som ser ut att vara heln tunn halvblank behandling har börjat släppa på sina ställen.
Jag behöver tips och råd;
- Hur bör jag rengöra ytterpanelen på bästa sätt?
- Vad för behandling bör jag använda på ytterpanelen? Några big No-No i och med att det är en bastu som ändå utstår relativt snabba temperaturförändringar även utvändigt?
Tack på förhand!
Jag har precis köpt hus och på tomten står en vedeldad fristående bastu som ser ut att vara i behov av behandling. Den har fläckvis gråaktig påväxt och vad som ser ut att vara heln tunn halvblank behandling har börjat släppa på sina ställen.
Jag behöver tips och råd;
- Hur bör jag rengöra ytterpanelen på bästa sätt?
- Vad för behandling bör jag använda på ytterpanelen? Några big No-No i och med att det är en bastu som ändå utstår relativt snabba temperaturförändringar även utvändigt?
Tack på förhand!
Bästa svaret
Jag skulle skrapa och slipa av det som återstår av lacken, för jag gissar att panelen har varit lackerad från början då det ser ut som de lackerade lister jag använde utomhus som odingsstöd när de varit utomhus i 1 sommar.
Sedan olja in om du vill ha en grå fasad eller måla med slam-, lin eller oljefärg i den nyans du vill ha.
Vill du ha en skön doft av ett gammalt fiskeläge så fungerar roslagsmahogny säkert också, det vill säga linolja, terpentin och tjära.
Sedan olja in om du vill ha en grå fasad eller måla med slam-, lin eller oljefärg i den nyans du vill ha.
Vill du ha en skön doft av ett gammalt fiskeläge så fungerar roslagsmahogny säkert också, det vill säga linolja, terpentin och tjära.
Produkter som diskuteras: "linolja"

Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Och det är inga problem att måla med dessa, ”riktiga” icke platsbaserade, färger med tanke på värmen? Det blir ju liksom inte supervarmt på utsidan av panelen när man bastar.Pjosk75 skrev:
Jag skulle skrapa och slipa av det som återstår av lacken, för jag gissar att panelen har varit lackerad från början då det ser ut som de lackerade lister jag använde utomhus som odingsstöd när de varit utomhus i 1 sommar.
Jag har svårt att tro att bastuaggregatet på insidan skulle värma upp fasaden mer än solskenet på utsidan gör en molnfri sommardag. Med det menar jag att färger som har använts i hundratals år på hus och lador är beprövade och riskfria att använda.
Det är inte värmen i sig jag oroade mig över utan den relativt hastiga temperaturförändringen som uppstår när man brassar på bastun en kall vinterdag. Jag vet att t.ex. ren latexfärg och vanlig väggfärg kan ha problem med temperaturförändringar och börja spricka/flagna till följd av dessa.Pjosk75 skrev:
Jag har svårt att tro att bastuaggregatet på insidan skulle värma upp fasaden mer än solskenet på utsidan gör en molnfri sommardag. Med det menar jag att färger som har använts i hundratals år på hus och lador är beprövade och riskfria att använda
Pjosk75 skrev:
Men då vet jag att det inte bör vara några problem, tack!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden