C
Söker tips på lämpliga ytterbehållare för nedgrävning av förnödenheter under jord. Kanske något som liknar de plasttunnor som används för att samla regnvatten från stuprör? Lock behövs. Behållarna bör vara björnsäkra. Förnödenheterna ska inte ligga direkt i ytterbehållarna utan i mindre förpackningar.

Placering
Behållarna är tänkta att placeras i sluttningar i skogsmark där jordmånen är morän, helt ovanför grundvattenytan och med minst 2 dm jord över. Helst väljs platser där skogsmaskiner inte kör. För säkerhets skull bör man försöka passa på att snitsla naturvård kring platsen när skogsmaskiner kan förväntas i området.

Innehåll
Ris, bönor, majs och vete förpackat som i följande video:

Plåster, arbetshandskar, tändstickor, lysfotogen, alkylatbensin, sågblad, filar, redskap för jakt och självförsvar, kommunikationsradio och kanske någon kvarn:

Mat som man frystorkar i en sådan:
eller av annat märke (såg att det fanns en negativ recension av denna också).

Personliga hjälpmedel som hörapparater, glasögon, kontaktlinser, fotbäddar och substanser som man har blivit beroende av.

Eventuellt maskindelar som kan underlätta återuppbyggnad såsom små turbiner, hydraulpumpar, kullager m.m..
 
208L fat finns i rostfritt (y)
 
  • Gilla
Grillo och 1 till
  • Laddar…
C
C civilingenjören skrev:
Kanske något som liknar de plasttunnor som används för att samla regnvatten från stuprör? Lock behövs.
Såna här blåa plasttunnor brukar gå att hitta begagnade till bra pris:
https://www.denios.se/shop/plastfat-med-lock-av-polyetylen-pe-med-spannring-volym-120-liter-bla/
De kommer med lock och en spännmekanism som håller fast locket tätt.
Se till så att de inte innehållit något otrevligt bara. Jag har ett par stycken som jag tyvärr tänker behålla för mig själv och det var ursprungligen karameller i dem. Så jag antar att de är livsmedelsklassade också.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
https://www.pk-produkter.se/plastfat-med-lock-220-liter

Bör väl hålla lika länge om inte längre än de tänkta ingredienserna, snackar vi frystorkat så håller det väl i runda slängar från 2 upp till 25 år?

En googling på alkylatbensins hållbarhet är 3-5 år, då lär du gräva upp det fatet vart 3e år för att byta ut bensinen?

Ska inte lägga mig i vad du skall gräva ner och vart :-D
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
Är tänkt att man ska kunna krafsa av jorden över locket, öppna och rotera förnödenheterna med några års mellanrum beroende på vad som finns i respektive fat. (Behöver inte gräva upp hela fatet.)
 
När jag som ung var med i scouterna, så använde vi lite större mjölkkannor som vi grävde ned när vi var på läger. Nu var det inte långtidsförvaring iofs, utan det var för att kunna hålla matvaror kalla utan tillgång till kylskåp.

Stor metallisk mjölkkanna med lock som ligger bredvid på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Antar att ni inte täckte över locket med jord.
 
C civilingenjören skrev:
Antar att ni inte täckte över locket med jord.
Nej, det gjorde vi inte, utan vi lät locket hamna i marknivå. Har för mig att vi brukade lägga något över sedan.
Nu är vi också rätt förskonade från hungriga björnar här nere i söder.
Vildsvin finns det gott om dock :)
 
C
Funderar på hur man bäst förhindrar uppfrysning. Hur mycket hjälper det att lägga kapillärbrytande material (grus) under behållaren? Antar att man bör gräva till frostfritt djup, lägga en geotextil i gropens botten och sedan grus till lagom höjd för behållarens botten. Borde man ha grus runt om längs sidorna också?
 
Fundera på hur du ska hitta igen dina upplag också. På den gamla, onda tiden i gröna kläder så grävde jag ner försvarliga mängder ammunition, sprängmedel och mat i upplag i Norrlands skogar. Efter bara några veckor kunde det vara nog så svårt att hitta igen sakerna. Nu fanns det ju ingen GPS på den tiden, men ändå, bara någon meter fel och det är en massa extraarbete. Vi gjorde detaljerade kartor med syftlinjer mellan tydliga föremål och noggranna avståndsangivelser, men som sagt, det var lätt att bomma ändå om man var noga när man grävde igen groparna. Dessutom - lita inte på att GPS fungerar när du behöver grejerna igen.

För er som tyckte det här lät spännande - nej, det är inget att leta efter. Allt utom maten var lös- eller åskådningsmateriel. Dessutom är det mesta återigen uppgrävt och använt. Å andra sidan hade maten passat bäst som åskådningsmateriel. Kronans frystorkade anno 1990-tal var inget man ville äta i onödan, knappt ens i nödan.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 2 till
  • Laddar…
Listiga ideer, känns nästan som det luktar lite troll här. Om inte, är det ens tillåtet att gräva ner saker utanför sin egen tomt/mark?
 
C
Då krävs naturligtvis en nyttjanderätt.
 
Redigerat:
I egen skog får man gräva om man vill och det är inte så ovanligt att privatpersoner äger skog.

Annars så bidrar det ju väldigt mycket till krisberedskapen om man äger en bit skog inte alltför långt hemifrån. Ved och virke och många andra förnödenheter kommer ju ur skogen
 
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Listiga ideer, känns nästan som det luktar lite troll här. Om inte, är det ens tillåtet att gräva ner saker utanför sin egen tomt/mark?
Bäst du ringer polisen och anmäler detta omgående.
Har inte en myndighet godkänt det måste det vara hemskt..
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Bäst du ringer polisen och anmäler detta omgående.
Har inte en myndighet godkänt det måste det vara hemskt..
Vad rolig du är ikväll då! Om du är ironisk är det extra oroligt :) Jag gillar inte myndigheter, dom ska inte blandas in i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.