10 032 läst · 15 svar
10k läst
15 svar
Begränsa bandbredd till vissa datorer i hemnät?
Sida 1 av 2
Sitter med ett 8MB ADSl via en D-link DSL-G604T som servar 4 datorer varav 3 är till ungarna. Min fråga är om jag på datornivå kan begränsa bandbredden så att en rättvisare fördelning uppnås (Pappa 6MB och ungarna delar på 2 ;D). Skämt åsido är det lite jobbigt om 3 st ligger och tankar film och man själv vill jobba lite
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 700 inlägg
Du kanske fokuserar på fel sak? Istället för att hindra ungarnas framfart, kan du ju kanske prioritera upp din egen. Quality of Services (QoS) är i så fall en lösning. DSL-G604 har dock ingen fullödig styrning av detta. En annan router kanske.
Själv använder jag Netlimiter för att hålla ner uploadhastigheten eftersom vi inte har full duplex (ADSL24Mbit).
De flesta jag känner som vill begränsa bandbredden kör med just Netlimiter. Funkar bra och är lätt att lära sig.
De flesta jag känner som vill begränsa bandbredden kör med just Netlimiter. Funkar bra och är lätt att lära sig.
Det är lite krångligare att hantera priorieringen i ditt fall då du vill begränsa nedströms. Den anslutning du har kör har ingen QoS/prioritering på adsl-accessen så någon form av begränsning kan först göras när trafiken når din router. Om du skaffar en router som hanterar prioritering så kan man här prova med olika inställningar för att begränsa trafiken. Tyvärr så brukar routrar som har bra prioriteringsmekanismer och klarar av att hantera prioritering trafikströmmar på 8M eller högre kosta en hel del, att prioritera eller på annat sätt styra trafik tar cpu-kraft i en router.
Allt är sedan beroende av vilka program dina ungdomar använder och hur dessa anpassar sig efter begränsningar i bandbredd.
I ditt fall skulle jag se om det går att få en 24M adsl (i praktiken troligtvis lägre) då ni är fyra som ska dela varav 3 laddar/streamar ned större mängder, men detta alternativet är kanske inte möjligt där du bor. Tror att det också är det billigaste om man kan 24M.
En annan fundering som jag inte har något svar på är, vad klarar en G604T i genomström med 4 användare som kör samtidigt med stora trafikflöden och en inbyggd brandväggsfunktion med NAT. Är dålig på hemmaroutrar och dess kapacitet i pkt/s, men kanske någon annan kan bidra med info om det kan uppstå prestandaproblem i "hemmaroutrarna" under dessa förutsättningar.
Allt är sedan beroende av vilka program dina ungdomar använder och hur dessa anpassar sig efter begränsningar i bandbredd.
I ditt fall skulle jag se om det går att få en 24M adsl (i praktiken troligtvis lägre) då ni är fyra som ska dela varav 3 laddar/streamar ned större mängder, men detta alternativet är kanske inte möjligt där du bor. Tror att det också är det billigaste om man kan 24M.
En annan fundering som jag inte har något svar på är, vad klarar en G604T i genomström med 4 användare som kör samtidigt med stora trafikflöden och en inbyggd brandväggsfunktion med NAT. Är dålig på hemmaroutrar och dess kapacitet i pkt/s, men kanske någon annan kan bidra med info om det kan uppstå prestandaproblem i "hemmaroutrarna" under dessa förutsättningar.
Om du har en gammal PC ståendes (eller kan få tag i en) så kan kanske ClarkConnect vara något? På http://www.clarkconnect.com/info/requirements.php finns syetmkraven, men jag gissar att du klarar dig med mindre än så.
Sedan vet jag inte om det finns andra Linux-paket som klarar av samma sak.
Sedan vet jag inte om det finns andra Linux-paket som klarar av samma sak.
ADSL är full duplex dvs den kan sända och ta emot samtidigt, detta sker på olika frekvensband på teleledningen. Däremot så är den inte symetrisk dvs hastigheten upp och ned skiljerJesca_j skrev:
mats_o skrev:
Inte för oss iaf. om jag närmar mig limiten på upload (1Mbit) så sjunker farten på download katastrofalt och har jag 1Mbit i upload då får jag i stort sett 0 i download.
Om jag däremot begränsar upload till 85-90% av max så får jag full rulle på download.
Jesca_j skrev:
Jag tror det är nått knas med dina siffror. Att du kan få fullfart nedåt med bara 10% av upplinan kvar, det är ju faktiskt omöjligt rent teoretiskt. Oavsett om du kör ADSL eller inte så får inte ACKarna plats i uppströmmen och då kommer det ej heller hem något. Antagligen så innehåller dina 85-90% av kapaciteten även returtrafiken för nedströmmande data, dvs du skickar egentligen mindre nyttodata än du tror uppåt.
Huvudet på spiken av Mathias.
TCP/IP som protokoll har sina begränsningar med assymetriska förbindelser. Problemet med kraftigt assymetriska förbindelser som din 24/1 lina är just att det går åt en hel del av din upload för att skicka ack paket i tid. Kommer de för sent så tolkar tcp/ip det som en överlastad lina och bromsar ned överföringen.
Detta är som sagt ett protokollproblem och har igentligen ingenting att göra med den underliggande informationsbärarens förmåga.
För att gå lite djupare på en gång så ligger teledelen av en telefonlinje mellan 0 och 4000 Hz, adsl upload ligger mellan 25,875 och 138 KHz, adsl download går vidare upp till 1,1 Mhz för adsl 1 och till 2.2 Mhz för adsl 2
TCP/IP som protokoll har sina begränsningar med assymetriska förbindelser. Problemet med kraftigt assymetriska förbindelser som din 24/1 lina är just att det går åt en hel del av din upload för att skicka ack paket i tid. Kommer de för sent så tolkar tcp/ip det som en överlastad lina och bromsar ned överföringen.
Detta är som sagt ett protokollproblem och har igentligen ingenting att göra med den underliggande informationsbärarens förmåga.
För att gå lite djupare på en gång så ligger teledelen av en telefonlinje mellan 0 och 4000 Hz, adsl upload ligger mellan 25,875 och 138 KHz, adsl download går vidare upp till 1,1 Mhz för adsl 1 och till 2.2 Mhz för adsl 2
När du fått fram värdena för genomströmning upp och nedströms hur har du mätt upp dem? Vad är det du kör för program när du får dessa värden?
För att uppnå de höga hastigheterna nedströms bör det vara UDP som nyttjas, vid TCP så är risken stor att den låga hastigheten uppströms och tiden det tar att skicka kvittenser (RTD-roundtripdelay) begränsar.
För att uppnå de höga hastigheterna nedströms bör det vara UDP som nyttjas, vid TCP så är risken stor att den låga hastigheten uppströms och tiden det tar att skicka kvittenser (RTD-roundtripdelay) begränsar.
har du intresse av att investera i en liten switch för ca 1200pix så finns den här... (min nuvarande favorit då den också är fläktfri)
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010080654
2 gig portar, 1 går till mitt arbetsrum(5port gigswitch) den andra till min server (http://www.hardware.com/product.asp?id=367132-B21)
sen det roliga som du letar efter... (sätts per port)
Port Rate Setting (Ingress / Egress)
512Kbps/2Mbps/4Mbps/10Mbps -> uppåt
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010080654
2 gig portar, 1 går till mitt arbetsrum(5port gigswitch) den andra till min server (http://www.hardware.com/product.asp?id=367132-B21)
sen det roliga som du letar efter... (sätts per port)
Port Rate Setting (Ingress / Egress)
512Kbps/2Mbps/4Mbps/10Mbps -> uppåt
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jesca_j skrev:
Detta är korrekt, så fungerar det med adsl, fullt blås på upload, innebär att download står still.
Det stämmer och jag skulle vilja påstå att det blir så oberoende av anslutning, adsl/symmetrisk om du har en trafikström i en riktning som lyckas fylla upp till kapacitetsnivån med framför allt stora paket att man kan "döda" det mesta av annan trafik som arbetar med ett kvittensprotokoll.
Har du kollat om det gick att få en högre hastighet, tror att det alternativet är det enklaste för familjefriden då jag misstänker att ungdomarna inte stilla kommer att vara nöjda med någon form av begränsning. Speciellt inte om du försöker "låsa" dem till en lägre hastighet så de inte kan utnyttja hela kapaciteten även om de just då är ensamma på linan.
Har du kollat om det gick att få en högre hastighet, tror att det alternativet är det enklaste för familjefriden då jag misstänker att ungdomarna inte stilla kommer att vara nöjda med någon form av begränsning. Speciellt inte om du försöker "låsa" dem till en lägre hastighet så de inte kan utnyttja hela kapaciteten även om de just då är ensamma på linan.