S
Om man inte bryr sig ett dyft om att skaffa mer utrustning för Uppvärmning utan bara är ute efter (fastinstallerad) Kylning, kunde det då vara en ”snike-variants”idé att hålla ögonen på begagnatmarknaden för luft/luftvärmepumpar?:cool:

Vet inte om det är rätt antagande men tänker att det säkert finns de som satsar top notch utifrån främst Uppvärmningsaspekten och att det - med den aldrig sinande teknik/prestandautvecklingen - ger ett utbud av begagnade luft/luft-maskiner som räcker långt, för kylning.
Månne feltänkt som sagt men om det ligger något i det, är man då ändå ute på halvtunn is vid ett begagnatköp? :thinking: Utifrån inte bara risken för att drabbas av en kostsam reparation utan också risk för pengar-till-råttorna i form av att mycket av installationen (pengar/arbetstid) behöver göras om när man vid ett senare tillfälle behöver/önskar byta ut sin luft/luft-utrustning?:rolleyes:

Har även förstått att installation av luft/luft-vp kräver certifierad installatör, så den delen kommer man ju då inte runt oavsett vägval.

Det blir nog lite av ett lotteri. Hur vet man hur bra värmepumpen funkar innan man har betalt någon för att koppla in den? Hur noga var man vid urkopplingen? Finns det något gas kvar? Har rören varit tätade mot fukt?

Eftersom man hur man än gör måste betala någon för inkopplingen och kanske komplettera med lite kylmedia för 1000-2000:- kilot blir det i slutändan ingen större besparing jämfört med att köpa billigast möjliga nya maskin med inkoppling och garanti.

De allra flesta byter inte ut sin värmepump förr än den börjar gå dåligt.

Jag gjorde en chansning för tio år sedan och köpte en begagnad luftvärmepump som jag installerade själv med lånad vakuumpump. För mig blev det en bra chansning då den fortfarande fungerar.

Titta på hur den ser ut. Se till att den är bortmonterad på ett sådant sätt att kylmediet finns kvar i den. Det är inte konstigare än att köpa andra apparater begagnade.

S
Lite tangerande…

Den dagen en utedel är utdömd, måste man då alltid även byta innedelen/delarna?
Eller kan en annan modell (kanske t o m fabrikat) vara kompatibel?

Frågan skulle också kunna uttryckas så som vice versa, om man kan installera en innedel av annan modell/fabrikat om en sådan blir helkörd.

Jag tittar på att skaffa en lösning med inte en utan tre innedelar, ”därav” frågan. (Att kassera 3 st ”bara” för att, eller när, utedelen går sönder känns på förhand som ganska stort slöseri.)

Denna fråga är då (vad jag tror) inte knuten till ”skall vi köpa det eller det fabrikatet/modellen?” utan snarare till ”skall vi investera i luft/luft-lösning nu eller ej?”.

Själva rördragningen (20 m hos oss) kan man väl i a f återanvända, när man byter ut en luft/luft-anläggning i en villa?

Gamla luft luft-värmepumpar har vad jag förstår ofta bara ett relä i innedelen för direktstart av kompressorn i utedelen. För sådana lär det vara möjligt utan alltför stor insats att använda inne- och utedel från olika maskiner. De nyare brukar ha en inverter för att varvtalsstyra kompressorn och en datakommunikation mellan inne- och utedel. Jag tvivlar på att den fungerar utbytbart mellan olika fabrikat. Och om den skulle göra det så lär du inte så lätt få veta det utan att prova.

Det finns luft luft-värmepumpar som är byggda för att ha flera innedelar till en utedel. Men det är vanligare att det inte är så. Att skaffa flera olika innedelar och en utedel som inte är avsedda att fungera ihop och försöka få dem att göra det låter som ett spännande projekt som hobby. Men det låter inte rationellt för att få en billig och bra AC.

Rördragning går säkert att återanvända. Det brukar vara samma rördiametrar. Men 20 meter är långt. Kontrollera om pumpen du bestämmer dig för kan ha så långa rör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.