Jag fick brev av Ekerö kommun den 13/12-24 om godkänt bygglov (efter en komplettering jag gjorde oktober). På mitt godkända beslut står avgifter m.m och de skickar faktura separat. En vecka senare kommer begäran om komplettering av ansökan? De begär energiberäkning, brandskyddsbeskrivning samt konstruktionsritning (som jag skickade in från början).Kompletteringen har samma diarienummer men annan handläggare. Mitt hus är från 1800-talet med enkelglas och ska bygga till 40 kvm och utom planlagt område. Kan de begära komplettering efter redan godkänt beslut?

Är det inte nu frågor inför startbesked? Bygglovet brukar handla om hur det följer detaljplan och utseende. Sedan kommer i nästa steg frågor som konstruktion, kontrollplan brandskydd osv.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Har du fått ett beslut på ett bygglov?
Står det något om att du fått startbesked?
Det är inte så att du har kallats till tekniskt samråd? Det brukar behövas dessa handlingar för att kunna få ett startbesked.
Troligen är det en byggnadsinspektör som kallar till tekniskt samråd

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är det inte nu frågor inför startbesked? Bygglovet brukar handla om hur det följer detaljplan och utseende. Sedan kommer i nästa steg frågor som konstruktion, kontrollplan brandskydd osv.
Nej en komplettering gör fortsatt handläggning står det.

• Byggnadsbeslut med krav på kompletteringar för bygglovsansökan, inklusive konstruktionsritning och energiberäkning, med deadline 13 januari 2025.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Robert Jansson1 skrev:
Nej en komplettering gör fortsatt handläggning står det.
Bifogar bygglov

• Bygglovsbeslut för tillbyggnad av enbostadshus på fastigheten Katrineberg 1:1, inklusive detaljer om kostnader och ansvariga personer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah ok. Konstigt att det inte står något om att tekniskt samråd krävs/eller inte.
Jag skulle gissa att det är en miss av en handläggare men har du ett beslut(med startbesked?) så bör du få börja bygga när verkställighetstiden gått ut

Ett annat alternativ som jag kan gissa mig till är att de har hjälp av en AI-robot som missat och de har helt enkelt missat.

FreQa FreQa skrev:
Ah ok. Konstigt att det inte står något om att tekniskt samråd krävs/eller inte.
Jag skulle gissa att det är en miss av en handläggare men har du ett beslut(med startbesked?) så bör du få börja bygga när verkställighetstiden gått ut
Du har nog rätt i att de begär detta för tekn.samråd men uttryckt sig fel. Sida två i bygglov står det att samråd krävs.
Men handläggare sa tidigare att energibetäkning inte behövdes då huset är 1800 tal och av kulturintresse.

Der där ser ut som handlingar som behövs inför ett tekniskt samråd du ska ha tillsammans med en inspektör och kontrollansvarig. Dessa handlingar krävs för att du ska beviljas startbesked. Sen kan jag tycka att kommunens skrivelse är något otydlig och förvirrande. Hör med den KA du anlitat, har han jobbat med kommunen tidigare så borde han ha koll på deras arbetssätt. Eller kontakta kommunen själv och be om förtydligande.

Edit; Nu var jag för långsam på tangenterna igen.

M MetteKson skrev:
Der där ser ut som handlingar som behövs inför ett tekniskt samråd du ska ha tillsammans med en inspektör och kontrollansvarig. Dessa handlingar krävs för att du ska beviljas startbesked. Sen kan jag tycka att kommunens skrivelse är något otydlig och förvirrande. Hör med den KA du anlitat, har han jobbat med kommunen tidigare så borde han ha koll på deras arbetssätt. Eller kontakta kommunen själv och be om förtydligande.

Edit; Nu var jag för långsam på tangenterna igen.
Tack, jag kollar med min KA han sa tidigare att samråd kör de via zoom när det krävs på Ekerö. Det är ju så avancerat bygga ut 40 kvm i en våning så de kräver KA :) samt en avgift på 31 Tkr ist gör 12 Tkr om de ansåg det enkelt ;)

Det du fått den 13/12 är ett gynnande förvaltningsrättsligt beslut. Oavsett om det skett på korrekt grund eller inte gäller det och kommunen kan inte komma med ytterligare krav i samma sak.

Om den ena handen inte vet vad den andra gör låter jag vara osagt, men på den sista skrivelsen skulle jag kort svara att bygglov redan beslutats.

Vill man därtill fråga handläggaren om det är något som ska tas fram inför samråd kan man ju göra det, men det har också sina fördelar att fatta sig kort om man misstänker att man åkt på en övernitisk handläggare.

R Robert Jansson1 skrev:
Du har nog rätt i att de begär detta för tekn.samråd men uttryckt sig fel. Sida två i bygglov står det att samråd krävs.
Men handläggare sa tidigare att energibetäkning inte behövdes då huset är 1800 tal och av kulturintresse.
Ok håll tummarna tummarna att det är det de begär.
Ja äldre hus som är kulturklasade slipper energikrav.

FreQa FreQa skrev:
Ok håll tummarna tummarna att det är det de begär.
Ja äldre hus som är kulturklasade slipper energikrav.
Jag pratade med min första handläggare, som lovade undersöka och återkom att energikravet samt tillgänglighet utgår. Jag fick ändra takhöjd till 2.4 m samt anlita KA i min begäran om komplettering som kom i oktober. I bygglovet som ankom 13/12 står det dessutom inga negativa synpunkter inkommit från grannar. Och alla grannar fick brevet med mina ritningar 12 november samt mitt bygglov kom 1 månad senare. Mitt hus har original enkelglas från 1880 :)

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.