Hej,
jag håller på med ett litet projekt där jag skulle behöva ha en S-krok som är vriden 90° på mitten... tänkte mig därför köpa IKEAs billiga "Grundtal", då de passar i storlek, och värma upp dem o därefter vrida dem.

Men innan jag börjar frågar jag... kommer det funka? Någon som kan det här med stålbearbetning, då jag inte har en aning om vad jag gör.

Jag tänkte lägga in dem i ugnen ett tag till typ 250 grader och därefter prova att vrida dem fastsatta i ett skruvstäd. Metallgodset är ju tunt, så tänkte att det inte borde vara så svårt. Men jag har ingen aning... räcker 250 grader till exempel?

Alternativet är ju att jag köper rätt krok från början. Problemet då är att hitta den. Det har jag inte gjort. Någon som har något tips?

tommib
Jag frågar samma sak, behöver du ens hetta upp dem?

Prova och sätt fast en grundtal i skruvstädet och vrid sedan om med en större polygrip. Om det är viktigt att alla krokarna blir likadana kanske en liten jigg och ett vridverktyg av lämplig sort är bra. Jag tänker mig en bit plattjärn som du kapar upp en liten ränna i med vinkelslipen som är lagom stor för kroken.

• Gilla
Perkylainen
  • Laddar…
Kalasbra svar, jag har faktiskt inte ens tänkt tanken att jag inte behöver värma dem.

Min tanke med uppvärmningen var att jag bryter av dem annars, men det kanske jag inte gör...?

Det är 30 krokar, och ja, jag vill att de blir rätt lika, så en jigg är en bra idé. Måste testa utan att värma, de kostar inte många kronor så jag kan misslyckas några gånger :)

D Dublin skrev:
Behöver du ens värma den? Annars hittade jag den här med en snabb googling: [länk]
Tack, men behöver min 20mm innerdiameter åt ena hållet i kroken. Fanns dock en större krok på samma sida men öppningen behöver vara lika stor... därför passar grundtal så bra :)

Jag ha böjt massor av Grundtal S-krokar till diverse ändamål. T ex använder jag dem som krokar för hängrännorna för att tomatplantorna ska kunna klättra längs ett snöre. Jag böjer in ena änden så den skapar en stängd ögla för att binda snöret i, och den orörda änden krokar i hängrännans framkant.

Jag har dock aldrig vridit den, men jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera. Materialet är inte härdat så det blivit sprött. (y)

• Gilla
Perkylainen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.