Hejsan,
Jag har precis skaffat hus och behöver därför införskaffa lite nya verktyg. Jag har bestämt mig för att välja ett märke där det finns ett stort urval av olika verktyg som går att kombinera med ett och samma batteri. Jag har fastnat för Makita och Ryobi eftersom dom har ett stort utbud av olika produkter med tillhörande batteri V18.

Jag kommer till att börja med att inhandla några trädgårdsprodukter som häcksax samt kantklippare samt verktyg som mutterdragare och skruvdragare.Tanken är att samtidigt köpa 2-3 batterier samt laddare.

Skulle uppskatta tips och rekomendationer om vilket av märkena jag bör välja för mitt ändamål.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Jonas

Ryobi är konsumentprodukter, makita år proffsprodukter. Proffsprodukter brukar hålla högre kvalitet?

Står valet mellan Ryobi och Makita är det nog produkter ur konsumentledet som gäller oavsett. Två nackdelar med Ryobi är att de ligger bra många år tillbaks i tiden vad gäller storlek och har oftast kolborst, å andra sidan är det ju samma sak med Makitas produkter i konsumentsegmentet.
Den andra nackdelen med Ryobi är att deras kit levereras med färre batterier, oftast ett 2 och ett 4 Ah batteri och Ryobis batterier är märkbart dyrare än Makitas. Köp Makita, det blir dyrare med Ryobi i längden.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Jag har både Ryobi och blå och grön Bosch serier. Men har mest Ryobi verktyg(elhyvel,fräs,cirkelsåg,sticksåg,skruvdragare mm, och jag är överlag jättenöjd med dem. Utbudet är oslagbart, så jag tycker det är värt att satsa på dem. Lycka till.

Ryobi
Billigare verktyg
Makita kanske har lika mycket olika verktyg men det känns som lättare att få tag i Ryobi iaf om man är på affärer som Jula osv.
Makita får man gå på mer välsorterade "dyrare" butiker om man vill titta/känna på hela utbudet.

Kanske batterierna är lite dyrare än Makita inte riktigt koll på det.

Jag har själv Ryobi
2 skruvdragare (borrmaskin er)
Cirkelsåg
Multiverktyg
Grästrimmer
"Myggskrämma"
Mutterknackare

Rickard.
B Big builder skrev:
Utbudet är oslagbart, så jag tycker det är värt att satsa på dem.
Makita hade nästan dubbelt så många olika verktyg under samma batterisystem sist jag kollade och dom har allt från trädgård till mer seriösa industrimaskiner.

Om jag ska vara lite ärliga så tror jag dock det mest beror på att makita har flera olika av varje sort av verktyg men jag vet inte. Ryobis utbud är inte på något sätt märkvärdigt längre utom möjligtvis att dom har någon unik variant (precis som alla andra).

Rickard. Rickard.ag skrev:
Makita hade nästan dubbelt så många olika verktyg under samma batterisystem sist jag kollade och dom har allt från trädgård till mer seriösa industrimaskiner.

Om jag ska vara lite ärliga så tror jag dock det mest beror på att makita har flera olika av varje sort av verktyg men jag vet inte. Ryobis utbud är inte på något sätt märkvärdigt längre utom möjligtvis att dom har någon unik variant (precis som alla andra).
Hej, jo Rickard.ag har helt rätt med att Makita har fler verktyg, såg att Dewalt har ca 200st verktyg också(vilket är mer än Ryobi). Men det verkar som att de har väldigt mycket av samma, tyckte inte att jag såg många verktyg som inte Ryobi har, medans hos Ryobi finns väldigt många olika typer av verktyg som inte finns hos sina konkurrenter. Så min åsikt är ändå att de har flest olika verktyg. Sen är ju Makita mer ett proffs märke och de har säkert överlag "bättre grejer" än Ryobi. Jag har ca 15st Ryobi verktyg som jag är nöjd med för hobbybruk. I slutändan så handlar det nog mycket om vilka verktyg man vill ha och hur mycket de skall användas(och pris).

Men de allra "vanligaste"(skruvdragare, såg, dammsugare, multiverktyg, vinkelkap mm) de har ju alla välkända märken. Sen för att röra till det lite, så har ju Bosch(grön) öppnat sin batteriplattform, så Gardena och några andra märken kommer att kunna dela batterier med Bosch. Själv tycker jag att detta är jättebra, tänk om alla 18v kunde dela batterier med varandra.

Lycka till med vad du än väljer.

Lyfter en gammal tråd då jag står i samma "dilemma" som trådstartaren.

Har idag verktyg av blandade märken. Det enda batteridrivna jag har är skruvdragarna. Men när min tigersåg nu brann upp såg jag min chans att köpa in mig i ett system.

Min situation är den att jag har hus och gör lite renoveringar då och då, men frekvens är väl inte jättehög. Jag gör något lite större en gång per år. Förra året bytte jag hela taket på garaget, i år en renovering av altanen med utbyte av delar av stommen.

Funderar precis som TS mellan Ryobi och Makita men funderar på vad som passar mig bäst. Blir glad varje gång jag tar fram min Makita sticksåg/cirkelsåg och känner kvalitén samt gummikabeln, men samtidigt; den mesta av tiden kommer den vara hyllvärmare och då känns Ryobi mer förnuftigt.

Det genomgående argumentet för Ryobi är att de är billiga. Gjorde två olika paket för att jämföra prisskillnaden mellan Ryobi och Makita. Paketet består av tigersåg, skruvdragare, laddare samt två batteri på 2Ah och 5Ah. Ryobi landade på 4173kr och Makita på 5195kr.

I min värld är skillnaden förvånansvärt liten bara ca 20%. Missar jag något? Eller har jag hittat nog argument för att satsa på Makita?;)

A Agorazo skrev:
Lyfter en gammal tråd då jag står i samma "dilemma" som trådstartaren.

Har idag verktyg av blandade märken. Det enda batteridrivna jag har är skruvdragarna. Men när min tigersåg nu brann upp såg jag min chans att köpa in mig i ett system.

Min situation är den att jag har hus och gör lite renoveringar då och då, men frekvens är väl inte jättehög. Jag gör något lite större en gång per år. Förra året bytte jag hela taket på garaget, i år en renovering av altanen med utbyte av delar av stommen.

Funderar precis som TS mellan Ryobi och Makita men funderar på vad som passar mig bäst. Blir glad varje gång jag tar fram min Makita sticksåg/cirkelsåg och känner kvalitén samt gummikabeln, men samtidigt; den mesta av tiden kommer den vara hyllvärmare och då känns Ryobi mer förnuftigt.

Det genomgående argumentet för Ryobi är att de är billiga. Gjorde två olika paket för att jämföra prisskillnaden mellan Ryobi och Makita. Paketet består av tigersåg, skruvdragare, laddare samt två batteri på 2Ah och 5Ah. Ryobi landade på 4173kr och Makita på 5195kr.

I min värld är skillnaden förvånansvärt liten bara ca 20%. Missar jag något? Eller har jag hittat nog argument för att satsa på Makita?;)
Om skruvdragaren är en ddf484 så ja, ta paketet från makita. Är det istället en ddf482, så undvik.

A Agorazo skrev:

Måste du ha två olika batterier? Om du väljer en DDF484RTJ med två 5 Ah-batterier och laddare så kostar det paketet knappa 3000 kr. En tigersåg kostar 1500-2000 kr beroende på modell och om du inte måste ha värstingen så kommer du undan med cirka 4500 kr. Då hade jag valt Makita alla dagar i veckan.

Kan man göra adapter från makita batteri till Royobi verktyg?

nino nino skrev:
Kan man göra adapter från makita batteri till Royobi verktyg?
Ja det har jag sätt nu när du säger det. Vilken bra idé! Då slipper jag ju välja bort något:rofl:

• Gilla
nino
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Om skruvdragaren är en ddf484 så ja, ta paketet från makita. Är det istället en ddf482, så undvik.
Jag var lite otydlig, jag jagar inte specifikt de skruvdragarna utan mer funderingarna i första inlägget av TS. Dvs vilket system ska en hobbyfixare med prylnördstendenser satsa på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.