Jag ska köpa en kombinerad trimmer/röjsåg till stugan, och funderar på om jag ska köpa en batteridriven eller bensindriven. Batteridrivna är ungefär dubbelt så dyra för motsvarande märke, men det vore skönt att slippa kladda med bensin och olja. Frågan är vilken som kommer göra jobbet bäst, och vilken som inte kommer funka om 3 år?
 
Vad ska du köra med den? Bara med tråd? Eller med klinga också? Ska du gallra sly, eller bara trimma gräs?
 
MrJay
Ska du röja med slyklinga eller dylikt: bensin alla dagar i veckan. Ska du fixa i rabatten med trimmer, kör med el.
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Ett och annat sly har jag tänkt att den ska orka med.
 
H hakaninorr skrev:
Ett och annat sly har jag tänkt att den ska orka med.
kör då en lättare bensinmodell. Stihl gör kanongrejer. Jag kör deras fs 460 C. Men den är nog lite väl stor för dina ändamål. Så titta på deras mindre modeller.
 
Precis som Skitoxen ovan säger, vad skall du i huvudsak göra med den och hur ser miljön ut?
Hur stor tomt är det? Finns det sly omkring som behöver tuktas emellanåt?
Du skriver att du skall ha den i stugan.
Rent spontant sett till i mina ögon, utan att veta dina omständigheter, hade jag valt en bensinare.
Stugan åker man till när man är ledig, vilket kanske betyder att gräset hinner växa till sig, ibland ordentligt.
Då gissar jag att en batterimaskin inte orkar så länge.
Har du en bensinare så kan du köra på tills du är klar, o sedan sätta dig o njuta av en pilsner o din stuga, istället för att röja en plätt, vänta på att batteriet har laddat o sedan köra resten. (Iofs så har du ju då anledning att ta en pilsner under tiden batteriet laddas, vilket är en poäng.:D)
Skall du bara trimma till kanterna runt rabatterna så kanske en batterimaskin räcker.
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.