Hej

Finns det batteriadaptrar från Makita 18v batteri till Bosch blå 18v maskiner?

Bosch blå har en trevlig portabel bandsåg men då jag redan har en massa 18v makita maskiner vore det ju bäst att använde de batterierna.

http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/batteridrivna-verktyg/sagverktyg/bosch-gcb-18-v-li-bandsag

Jag har efter en del letande hittat en adpater från NiCd till Li och jag tänker mig att den ser ut ungefär sådär men går från makita till bosch...

http://www.ebay.com/itm/3-Makita-Battery-Adapter-18V-Tool-Repair-Recycle-/110914408844
 
Har sett den men den är större och klumpigare och dessutom dubbelt så dyr.
 
Mätte upp hur makitas anslutning ser ut och cadade upp den (se nedan; förenklade den en del) så att man kan fräsa till den med handöverfräs. Är det någon som har en blå bosch med 18v Li batterier som kan mäta upp anslutningen till verktyget? (det som sitter på verktygen).


makita adapter.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har man det så är det ju inte så komplicerat att tillverka en kompakt adapter i trä/plast mha handöverfräs.

Hittade en bild på interfacet på verktyget vilket ju ser simpelt ut:
 
  • Bosch - interface at tool .jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lyckades hitta en laddare som jag mätte upp. Det visar sig att C/C avståndet mellan plus och minus pol på Makita och Bosch är exakt lika. Se tvärsnitt nedan. Mao det är mycket lätt att tillverka kontaktblecken. Totala tjockleken för adaptern blir 30mm vilket känns lite för tjockt (får lura på något sätt att tunna ut den)...
makita adapter.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
josa100 skrev:
Lyckades hitta en laddare som jag mätte upp. Det visar sig att C/C avståndet mellan plus och minus pol på Makita och Bosch är exakt lika. Se tvärsnitt nedan. Mao det är mycket lätt att tillverka kontaktblecken. Totala tjockleken för adaptern blir 30mm vilket känns lite för tjockt (får lura på något sätt att tunna ut den)...
[bild]
Grymt jobbat men varför är 30mm för mkt när så mkt av höjden försvinner in i fästet och andra hälften till stor del "in" i batteriet?
 
Nice, nu skulle man bara haft en 3d-skrivare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.