Köpte idag ett batteri, 6V 4aH till mitt nyinstallerade Ksenia Lares 4.0.

Det är underhållsfritt blybatteri.

Blev ruggigt varmt och började lukta riktigt illa. Slet ut det och ställde ut då jag hört det är riktigt farligt med batteriavgaser.

Har jag gjort något fel eller fick jag helt enkelt ett dåligt batteri?

H homelabber skrev:

Blev ruggigt varmt och började lukta riktigt illa. Slet ut det och ställde ut då jag hört det är riktigt farligt med batteriavgaser.

..eller så är apparaten som laddar batteriet trasig..mest troligt.

H homelabber skrev:

Om det blev varmt och började lukta låter det som om det blivit kortslutet.
Hur kopplade du in det?

Batterigaserna från ett blybatteri är långt från nyttigt, så det är absolut rätt att ställa ut och vädra.
Men det är inte så farligt som gaserna från ett brinnande lithiumbatteri.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

Bästa svaret

Okej, då är det tämligen "enkelt" förklarat varför det har gått fel. Om du enbart har det batteriet inkopplat har du matat ett 6V batteri med 12V 3A laddström tills dess att det har blivit överhettat och börjat ryka.

Du behöver antingen ett 12V batteri, som manualen säger, eller 2st 6V batterier i serie.

Om du tittar noga går förvisso kablarna till kontakten på moderkortet, men ledarna från strömförsörjningen och batteriet är ihopkopplade med varandra helt utan transformering eller laddregulator så det du har gjort är precis samma sak som om du hade kopplat in ditt 6V batteri helt utan skydd för överladdning mot din 12V transformator.

• Gilla
homelabber
  • Laddar…
Okej. Tack för lösningen! Då har jag alltså gjort en tankevurpa..trodde man kunde köra både 12v och 6v.

Då blir det att köpa ett nytt batteri. Bör jag kassera det gamla med tanke på att det blivit väldigt upphättat eller kan det vara värt att spara till annat i framtiden om batteriet klarat sig?

Mät på batteriet nu när det har svalnat. Ger det fortfarande minst 6V spänning kan du använda det till något annat i framtiden även om du ska räkna det som tämligen begagnat/slitet och inte alls i närheten av samma kapacitet som ett nytt batteri.

• Gilla
homelabber
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.