Hej!

I vårt hus finns i källaren en bastu byggd av förra ägaren. Hen har byggt med bastupanel i både bastu och förrum/duschrum, sedan betsat? vaxat? med någon form av mörkare lasyr. Då bastun är i en ganska liten källare så känns det otroligt klaustrofobiskt, därför skulle vi vilja veta om och hur det skulle gå att göra dessa utrymmen ljusare eller till och med vita.

Bifogar bild på bastupanelen, så kan någon mer kunnig förhoppningsvis förklara vad träet behandlats med och vad vi behöver göra för att kunna exv. måla om det till vitt (om det ens är möjligt i en bastu?)

Tack snälla på förhand!
Mörkbrun bastupanel i ved, med antydan av bets eller vax, visar hörndetaljer; ytan ser lasyrbehandlad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar en liten bastu i källaren med mörk betsad träpanel och ljus träbänk, ägarna överväger att måla om panelen ljusare.
Skapa konto

Mörkt betsad bastupanel med synlig träådring, uppsatt vertikalt.
Skapa konto

Usch!
Måla inte i en bastu. Det jag skulle testa är att slipa bort det mörka. Med slipmaskin med tillkopplad dammsugare. Det kan ta en stund, men det blir säkert mycket snyggare än som det ser ut nu. Eller så bara byta all panel mot ny.

Om det är en liten bastu kanske det är kanske lika bra att byta direkt utan att fundera på att rädda upp detta. Och få en "Ny" bastu...

Och inte måla eller lacka!

• Gilla
Lippi och 3 till
  • Laddar…
Jag tror också på att riva ut och sätta ny panel. Gran kostar väl en 250–300 kr/kvm, sen finns det förstås dyrare träslag om man vill.

Dörrkarmen är kanske värd att sickla ren, men knappast panelen. Gissar att panelbyte inne i bastun går på under 5.000 kr i material.

I relaxen skulle jag målat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.