Hej alla kunniga bastumänniskor

Jag ska bygga en bastu på en terass på en takvåning vid havet och undrar lite hur ni tycker uppbyggnaden skall vara?

Det är ofta väldigt blåsigt och mycket saltvatten som bastun kommer utsättas för

Skall man ha panel / läkt / vindpapp / isolering i regelstommen / läkt / innerpanel?

Och hur gör jag med golvet? Den kommer stå på en befintlig trall terass, skall man ha trall med glipor? Eller skall man isolera golvet?

Jag har läst mycket men blir bara mer förvirrad då dom flesta verkar göra på olika sätt 🙃

Vad tror ni med tanke på väder och vind vid havet? Det kommer bli elektrisk aggregat

Jag tänkte bygga något som denna bilden med panorama fönster ut mot havet och solnedgången
 
  • Moderna bastu med stora panoramafönster, elektriskt aggregat och träinteriör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
StenQL
  • Laddar…
Kul projekt! Kommer den användas året runt eller bara på sommaren? Vi byggde bastu på Gotland häromåret och har då trall-golv där svett och tvagning kan rinna rakt ned på berget under. Fungerar bra men vi är bara där sommartid. Blir nog lite kallt om fötterna på vintern.

Fördelen med öppet trallgolv är att vi med vår vedeldade kamin med vattentank får en bastu som aldrig känns instängd pga mkt frisk luft som kommer in. Luftfuktigheten är också hög vilket ger en intensiv bastuupplevelse redan kring 75 grader.

Glöm inte att ta med fönsterytan i beräkningen när du räknar på hur stort aggregat du behöver.
 
D DrBross skrev:
Kul projekt! Kommer den användas året runt eller bara på sommaren? Vi byggde bastu på Gotland häromåret och har då trall-golv där svett och tvagning kan rinna rakt ned på berget under. Fungerar bra men vi är bara där sommartid. Blir nog lite kallt om fötterna på vintern.

Fördelen med öppet trallgolv är att vi med vår vedeldade kamin med vattentank får en bastu som aldrig känns instängd pga mkt frisk luft som kommer in. Luftfuktigheten är också hög vilket ger en intensiv bastuupplevelse redan kring 75 grader.

Glöm inte att ta med fönsterytan i beräkningen när du räknar på hur stort aggregat du behöver.
Jag kommer nog mest använda den på vår vinter och höst, så därför undrar jag om jag borde isolera golvet eller inte, har ni isolering i väggarna på eran bastu? Eller folie?

Skall jag räkna fönstrets yta som extra bastu yta? 👀

Mvh Christian
 
Läs även på om lämplig höjd på lavarna jämfört med stenmagasinet i aggregatet. Många billigare byggsatser är för låga så man sitter med fötterna så lågt att det upplevs kallt.

/M
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Läs även på om lämplig höjd på lavarna jämfört med stenmagasinet i aggregatet. Många billigare byggsatser är för låga så man sitter med fötterna så lågt att det upplevs kallt.

/M
Tackar, Absolut jag vill gärna få upp lavarna en bit, den biten har jag koll på, jag har dock inte koll på om jag skall isolera och om jag behöver folie eller inte :)
 
wildeside
Isolering i väggar och framför allt taket är vettigt för att korta ner uppvärmnings tiden, golvet är väl minst viktigt eftersom man inte sitter med fötterna på golvet.
Jag har oisolerat golv som jag lagt golvplattor på där man går.
https://jysk.se/utemobler/tradgard-...edQyPnS5F3R6akRmG0xoC6xkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Folie har väl diskuterats fram o tillbaks.
Jag tycker att det räcker med vindpapp så att det inte blåser genom bygget, tror inte det är mycke fukt som tränger igenom panelen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Isolering i väggar och framför allt taket är vettigt för att korta ner uppvärmnings tiden, golvet är väl minst viktigt eftersom man inte sitter med fötterna på golvet.
Jag har oisolerat golv som jag lagt golvplattor på där man går.
[länk]
Folie har väl diskuterats fram o tillbaks.
Jag tycker att det räcker med vindpapp så att det inte blåser genom bygget, tror inte det är mycke fukt som tränger igenom panelen.
Okej men tror du inte fukten stannar i isoleringen då? Eller det kanske inte blir så mycket ändå.. men känns som isolering är ett bra alternativ oavsett :)
 
Bastu med sådan utsikt ger flerfallt mervärde.

Mitt kalla, klinkade, bastugolv är inte kul på vintern (bastun visserligen i huset) och hela ena väggen är med stort fönster. Har en pall för att komma upp på laven och slänger annars en frottehandduk på golvet för frusna fötter. Ser ingen anledning att isolera golvet.
 
wildeside
C Christian Kazemi skrev:
Okej men tror du inte fukten stannar i isoleringen då? Eller det kanske inte blir så mycket ändå.. men känns som isolering är ett bra alternativ oavsett :)
Mina väggar är uppbyggda utifrån sett
Ytterpanel
Spikregel
Vindpapp
Reglar/isolering
Vindpapp
Läkt
Panel
I taket sitter det en vindpapp mellan läkt och takstol
 
  • Gilla
Basta
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Mina väggar är uppbyggda utifrån sett
Ytterpanel
Spikregel
Vindpapp
Reglar/isolering
Vindpapp
Läkt
Panel
I taket sitter det en vindpapp mellan läkt och takstol
Okej så då har du satt vindpappen invändigt som man sätter folie då?
 
yonna yonna skrev:
Bastu med sådan utsikt ger flerfallt mervärde.

Mitt kalla, klinkade, bastugolv är inte kul på vintern (bastun visserligen i huset) och hela ena väggen är med stort fönster. Har en pall för att komma upp på laven och slänger annars en frottehandduk på golvet för frusna fötter. Ser ingen anledning att isolera golvet.
Hmm jag ser ju precis anledningen att isolera om du har det kallt redan invändigt :) detta är vid havet och vintertid så kommer det antagligen vara superkallt på golvet, det sista jag vill ha är frusna fötter.. :)
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
wildeside
C Christian Kazemi skrev:
Okej så då har du satt vindpappen invändigt som man sätter folie då?
Japp, va billigare en bastufolien och behövdes iaf på utsidan av regelstommen.
 
wildeside
C Christian Kazemi skrev:
Hmm jag ser ju precis anledningen att isolera om du har det kallt redan invändigt :) detta är vid havet och vintertid så kommer det antagligen vara superkallt på golvet, det sista jag vill ha är frusna fötter.. :)
Vi sitter på övre laven när vi bastar och då hamnar fötterna på underlaven i höjd med aggregatet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Japp, va billigare en bastufolien och behövdes iaf på utsidan av regelstommen.
Okej :) tack för info
 
Angående aggregatet/kamin så se till att överdimensionera lite, har sett att harvia rekomenderar att ta volymen gånger 1,5 och välja kamin i den storleken ifall man skall ha det i gårds/strandbastu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.