Huset vi bor i är ett egnahemshus byggt på 30-talet.
Vi har dränerat hela grunden med isodrän för 10 år sedan enligt alla konstens regler.
Nu avser vi bygga bastu under entrétrappen till huset då det utrymmet tidigare använts som förråd.
Golvet i utrymmet under trappen bilades upp i samband med att vi isolerade hela källarplanet, så det är alltså 20 cm frigolit under den gjutna nya sulan med vattenburen golvvärme och sen flytspackel på det för att jämna av.
Vi har inga problem alls med fuktgenomträngning innanför ytterväggarna på huset.

Nu till mitt problem, vi har fuktgenomträngning i golvet längs två av väggarna i utrymmet under trappen.
Inte mycket, men tillräckligt för att luckra upp flytspacklet och bilda kristaller, det är fuktigt men absolut inte blött.
Funderar nu på hur jag skall lösa detta då jag vill såklart lägga klinkers i bastun men känner att de kommer släppa om jag lägger på dessa områden som luckras upp av fukten.

Har haft en fundering på att låta det vara då områdena inte blir större eller blötare iallafall inte på 7 år, lägga på typ blå platon (platon golv) och låta den ventileras med luftspalt, på med nytt flytspackel och lägga klinkers på det. Mekanisk ventilation kanske?

Pallar inte bila upp det igen och göra om hela golvet igen, alternativt riva trappen och bygga ny.

Blåmarkerade fuktområden på en ritning av bottenplan i ett hus, planerad plats för bastu under trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har målat fuktområdet med ljusblått på ritningen.
Hörn av ett källargolv med synliga fuktspår och vitaktiga kristalliseringar vid sammanfogningen med väggen, delvis uppdragna på väggens isolering.
Skapa konto
Källargolv med fuktskador längs väggarna och en ljusblå markerad yta, isolermaterial på väggarna.
Skapa konto
Ett hörn av ett betonggolv under renovering med tecken på fuktgenomträngning och skadat flytspackel längs väggarna.
Skapa konto
Golvyta under en trappa med synlig fuktgenomträngning och uppluckrat flytspackel markerat med ljusblå färg.
Skapa konto

Tacksam för ideér och input!

• Ett utrymme under en trappa isolerat med silverfärgad isodrän-skiva och synliga betongväggar.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.