1 008 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Bastu och Effekttariff - Smarta lösningar
Hej
Nu när man har bättre koll på både momentanförbrukningen och i efterhand vilken effekt-taxa man får betala har jag funderat en del över mest optimala/smarta lösningen för bastukvällarna.
Jag har ett äldre Tylö aggregat på 8kw 3fas 400v, något i överkant effektmässigt. Men eftersom bastuaggregat är termostatstyrda on/off med max effekt så är det ganska lätt att just bastubad blir dimensionerade för min effekt-taxa på vinterhalvåret.
Det blir ofta att bastu kör uppvärmning 25-30min först på 8kw och sen sitter man en stund och kastar vatten i bastun ytterligare 30-45min.
Så en timmes högeffekt-tid går fort.
Jag har funderat på något smartare sätt för att t.ex. långsamt-uppvärma bastun med aggregatet på halv-effekt först, fast under längre tid. Alternativt begränsa toppeffekten på mitt aggregat på något sätt eftersom jag ändå tror att det är överdimensionerat.
Vet inte om det är så enkelt som att bara bryta 1 av faserna för att begränsa effekten.
Finns det modernare aggregat där man kan justera även effekten på aggregatet eller har något smartare system för detta?
Nu när man har bättre koll på både momentanförbrukningen och i efterhand vilken effekt-taxa man får betala har jag funderat en del över mest optimala/smarta lösningen för bastukvällarna.
Jag har ett äldre Tylö aggregat på 8kw 3fas 400v, något i överkant effektmässigt. Men eftersom bastuaggregat är termostatstyrda on/off med max effekt så är det ganska lätt att just bastubad blir dimensionerade för min effekt-taxa på vinterhalvåret.
Det blir ofta att bastu kör uppvärmning 25-30min först på 8kw och sen sitter man en stund och kastar vatten i bastun ytterligare 30-45min.
Jag har funderat på något smartare sätt för att t.ex. långsamt-uppvärma bastun med aggregatet på halv-effekt först, fast under längre tid. Alternativt begränsa toppeffekten på mitt aggregat på något sätt eftersom jag ändå tror att det är överdimensionerat.
Vet inte om det är så enkelt som att bara bryta 1 av faserna för att begränsa effekten.
Finns det modernare aggregat där man kan justera även effekten på aggregatet eller har något smartare system för detta?
Bryter du en fas så är det 2 kvar och effekten sjunker. tar längre tid att värma upp. Men toppen minskar. Det med att begränsa på annat sätt går, men då blir det kostsamt. Så du får prova med 2 faser och se hur det blir. Oavsett så blir det en större topp när aggrgatet går fullt.
Nja... här krävs nog lite praktiska tester för att få fram vad du har för förlust i bastun först.
Att värma 10kw 1h är inte samma som att värma 1kw i 10h.
Men att gå ner i effekt kan säkert fungerar men återigen kanske det inte ger nån större inverkan.
Men de som däremot gör skillnad är att kolla om du har fasta timmar för effekttoppasmätningen.
Isåfall så startar du värmningen XX.30 då har du bara halva toppen.
Att värma 10kw 1h är inte samma som att värma 1kw i 10h.
Men att gå ner i effekt kan säkert fungerar men återigen kanske det inte ger nån större inverkan.
Men de som däremot gör skillnad är att kolla om du har fasta timmar för effekttoppasmätningen.
Isåfall så startar du värmningen XX.30 då har du bara halva toppen.
Det med att vilja basta är nog inte mitt i natten man vill. Det är detta med effekttaxan som är det stora bekymret för gemene man/kvinna som blir framöver. Och inte bara det med bastu, utan övrig förbrukning som kan ta ett hopp ovanför och utlösa effekttaxan.
Ja, jag går kanske gör ett litet test vid nästa tillfälle.J jonaserik skrev:
Köra med 2 faser under uppvärmningen och sen slå till 3:e fasen sista minuterna innan man går in i bastun för full effekt under själva bastandet.
Bra tips här i tråden med att starta aggregatet på halvtimmes-slaget då effektmätningen slås ut över 2h istället.
Har du tittat på hur ditt effektuttag faktiskt ser ut när du bastar, är det full makaron 8kW hela tiden?
Jag skulle tro att du kan klara dig på rimliga nivåer om du fördelar över två timmar och ser till att inte köra andra tunga förbrukare (Spis, elbil, värmepump, torktumlare osv) under samma timmar.
Jag skulle tro att du kan klara dig på rimliga nivåer om du fördelar över två timmar och ser till att inte köra andra tunga förbrukare (Spis, elbil, värmepump, torktumlare osv) under samma timmar.
Hej,V VallValle skrev:Hej
Fick du testat detta med att bara köra bastu aggregat på två (2) faser? Isf hur gick det.
Mvh Tobias
Klicka här för att svara